رشد هشت درصدی اقتصاد بدون شفافیت اطلاعات حاصل نمی‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه از امسال همه مقامات کشور موظف هستند تا اطلاعاتشان را در اختیار دستگاه های مربوطه و مردم قرار دهد، گفت: نمی شود در اقتصاد به رشد ۸ درصدی برسیم اما مبنای اقتصادی شفافیت اطلاعات نباشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمدرضا پورابراهیمی شامگاه گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه اولویت اصلی کشور، حول و حوش مسائل اقتصادی است، اظهار داشت: در خرداد ماه ۹۵ که مجلس دهم شکل گرفت و کار را شروع کرد با ارائه لایحه برنامه ششم توسعه مواجه شد بنابراین مجلس از همان روزهای اول بر مباحث اقتصادی برنامه ششم توسعه تمرکز داشت.

وی با اشاره به اختلاف نظر دولت و مجلس پیرامون برنامه ششم توسعه، بیان داشت: در دولت اعتقاد بر این بود که شاید نیازی به برنامه نباشد و مجلس نیز منتظر بود که دولت یک برنامه جامعی در رابطه با برنامه ششم توسعه ارائه کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه نخستین باری بود که دولت در خصوص برنامه های توسعه اعلام کرد برنامه جامعی در رابطه با برنامه ششم توسعه نمی دهد و ریز اطلاعات را ارائه نخواهد کرد، افزود: این چالشی بود که در ماه های اول مجلس بیشترین بحث را به خود اختصاص داد و به این ترتیب مجلس جور تدوین برنامه ششم توسعه کشور را کشید.

وی بیان داشت: پس از بحث برنامه ششم توسعه، تصویب بودجه سال ۹۶ و تصویب احکام دائمی که از مجلس قبل مطرح بود بیشترین وقت مجلس دهم را به خود اختصاص دادند.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه هر جا دولت برای موضوع مهمی احتیاج به قانون گذاری دارد می تواند پیشنهاد بدهد، گفت: جنس قانون اگر از ناحیه لایحه باشد بهتر از طرح است زیرا دولت در ضمانت اجرا  بهتر عمل می کند لذا اگر این امر اتفاق نیفتد مجلس در قالب طرح ورود پیدا می کند.

بدنه مجلس قابل قیاس با بدنه کارشناسی دولت نیست

وی با بیان اینکه بدنه مجلس قابل قیاس با بدنه کارشناسی دولت نیست، اظهار داشت: دولت در حوزه کارهای کارشناسی بهتر می تواند ورود پیدا کند از سوی دیگر از ظرفیت مرکزپژوهش های مجلس به خوبی استفاده شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بدنه اجرا در دولت است، خاطرنشان کرد: اختلاف ما در مجلس با دولت در خصوص برنامه ششم محتوایی بود، دولت درصدد بود احکام دائمی را جایگزین برنامه ششم کند اما با اصرار مجلس مبنی بر اینکه آنها نمی تواند احکام دائمی را جایگزین برنامه ششم کند، روبرو شد؛ اگر راهنمایی و ارشاد مقام معظم رهبری و هماهنگی رئیس مجلس نبود  شاید با چالش در برنامه ششم مواجه می شدیم.

وی با اشاره به اینکه از دولت تشکر می کنیم که اعلام کرد برنامه و راهبرد در حوزه اقتصادی، اجرای قانون در برنامه ششم است، گفت: دولت باید وظایف خود را انجام دهد اگر به وظایف خود عمل نکند مجلس ورود پیدا می کند.

مجلس دهم نشان داد که بر سر مواضع اصولی نظام کاملا ایستاده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مجلس۱۰ نشان داد که بر سر مواضع اصولی نظام کاملا ایستاده است ادامه داد: در آغاز تشکیل مجلس دهم  چالش هایی را در مجلس شاهد بودیم و شاید۷۰ درصد نمایندگان تغییر کرده بودند و لیست هایی که منتخب به لیست اصلاحات بود مثلا در تهران لیست کامل اصلاحات به مجلس راه یافتند و لذا پیش بینی می شد که شاید چالش هایی  به وجود آید اما خوشبختانه فضای حاکم در مجلس نشان از پختگی افراد با حفظ مواضع را داشت.

وی با اشاره به اینکه مجلس دهم بدون گرایشات سیاسی همگام با مسیر رهبری بود، اظهار داشت: گروه های سیاسی مجلس دهم همه بر این امر واقفند که لازمه موفقیت کشور در همکاری مشترک و تفاهم است.

پیش بینی می شود هیات رئیسه با همان ترکیب انتخاب شود

پورابراهیمی با اشاره به اینکه امروز در مجلس شاهد پختگی هستیم و امیدواریم این پختگی برای سه سال آینده استمرار یابد، افزود: با توجه به تصمیماتی که بعد از ظهر گذشته در فراکسیون های مجلس اتخاذ شد، انتخابات فردای هیأت رئیسه تغییرات جزئی خواهد داشت، پیش بینی می شود هیات رئیسه با همان ترکیب انتخاب شود.

وی با بیان اینکه بحث حقوق های نجومی اثر منفی در جامعه ایجاد کرد، گفت: این  بحث به کمیسیون اصل۹۰ مجلس ارائه شده و از سوی دیگر مرکز پژوهش های مجلس کار تخصصی انجام داده است، در کشور حقوق هایی می گیرند که از قاعده منطقی برخوردار نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کوتاهی دولت  و عدم نظارت جدی در این بحث، گفت: سال گذشته در بحث افشای اطلاعات شرکت های حقوقی و  اشخاص حقیقی  ضمانتی را قرار دادیم که رای بالایی در مجلس آورد  و به رئیس جمهور ابلاغ شد، این مسئله از دستاوردهای مهم مجلس بود به طوری که مجلس به برداشت های غیرقانونی و غیر عرفی ورود پیدا کرد.

از ۷ هزار خیریه کشور حتی یک صفحه تراز نامه سود و زیان نداریم

وی با بیان اینکه تمامی شرکت ها مکلف هستند تا تمامی اطلاعات شان را افشا کنند، ادامه داد: ۷ هزار خیریه در کشور داریم که حتی یک صفحه تراز نامه سود و زیان از آنها نداریم، بنگاه های زیادی عضو صندوق بازنشستگی کشور، شهرداری، نهاد های انقلاب اسلامی و نیروهای نظامی هستند اما الزامی برای افشای اطلاعات خود نمی بینند لذا نمی شود در اقتصاد به رشد ۸ درصدی برسیم اما مبنای اقتصادی شفافیت اطلاعات نباشد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه تمامی بنگاه های اقتصادی باید صورت های مالی خود را نزد سازمان بورس افشا کنند، گفت: حساب های بانکی شرکت ها در بانک ها موجود است لذا اگر صورت مالی ارائه داده نشد بانک مکلف است خدمات به این شرکت ها ندهد.

وی با اشاره به اینکه تا آخر امسال گزارشی از شفافیت اطلاعات در اقتصاد ارائه خواهیم داد، افزود: سال های قبل قرار بود افشای حقوق را در گزارش حسابرسی ببینیم اما متاسفانه کمیته فنی در سازمان حسابرسی  این موضوع را لغو کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از امسال  همه مقامات کشور موظف هستند تا  اطلاعاتشان را در اختیار دستگاه های مربوطه و مردم قرار دهد.

کد خبر 305089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.