ناامنی در فضای اقتصادی کشور با افزایش چک‌های برگشتی

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افزایش تعداد چک‌های برگشتی باعث ایجاد ناامنی در فضای اقتصادی کشور شده است.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به اینکه نظام بانکی کشور باید برای ارائه دسته چک به سابقه متقاضیان توجه کند، اظهار داشت: بانک‌ها نباید به افرای که چک‌هایشان در گذشته برگشت خورده دسته چک جدید ارائه دهد.

وی افزود: تعداد چک‌های برگشتی نزد بانک‌ها افزایش داشته است و نظام بانکی کشور باید با جدیت بیشتری در زمینه ارائه دسته چک اقدام کند.

نماینده مردم فلاورجان با بیان اینکه افزایش تعداد چک‌های برگشتی باعث ایجاد ناامنی در فضای اقتصادی کشور شده است، تاکید کرد: اعتماد در فضای اقتصادی کشور از بین رفته و بانک‌ها باید برای رفع این مشکل دست به کار شوند.

وی تصریح کرد: با عدم نقدینگی در بازار،  کاهش فعالیت کارخانه‌های و واحدهای تولیدی و افزایش واردات مبادلات و انتقالات مالی توسط چک اجرایی می‌شود، اما این چک‌ها با حساب‌های خالی و کم در بانک‌ها وصول نمی‌شود و با برگشت چک بی‌اعتمادی در بازارهای اقتصادی و مردم شکل می‌گیرد.

موسوی لارگانی بیان داشت: افزایش مجازات‌ها مانند زندانی کردن کسانی که چک‌های برگشتی دارند، نمی‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش حجم چک‌های برگشتی باشد.

وی افزود: راهکار اصلی برای کاهش تعداد چک‌های برگشتی دقت بیشتر بانک‌ها در ارائه دسته چک است و نباید به چک‌های بی‌اعتبار و برگشت خورده، دسته چک ارایه کنند.

خودداری بانک‌ها از ارایه چک به افراد بدون پشتوانه اقتصادی

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید از دادن چک به افراد بدون پشتوانه اقتصادی خودداری کنند، گفت: رشد بیماری اقتصادی با رعایت قوانین و در صورت نیاز اصلاح آن کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه وجود تورم و رکود در اقتصاد کشور وضعیت نابسامانی را رقم زده است، اظهار داشت: اقتصاد ناسالم معضلات مختلفی چون تورم، چک‌های برگشتی و ناامنی اقتصادی را در جامعه رقم زده است.

موسوی لارگانی با تاکید براینکه برجسته شدن مشکلات اقتصادی در جامعه سبب قبول تعهداتی خارج از توان افراد شده است، تصریح کرد: تا زمانی که اقتصاد با مشکلات مختلفی چون تورم مواجه است کاهش چک‌های برگشتی آرزویی است که محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به رشد میزان چک‌های برگشتی در چند ماه اخیر در قیاس با سال‌های گذشته، بیان داشت: روبرو شدن واحدهای تولیدی، صنعتی و مردم با مشکلات متعدد اقتصادی سبب شده تا صاحبان چک نتوانند تعهدات خود را عملی کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه افزایش چک‌های برگشتی ناامنی اقتصادی را به بازار تزریق کرده است، افزود: مردم از خرید و فروش با چک ترس داشته و تمام تلاش خود را برای انجام معاملات نقدی به کار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی از سودجویان با هدف پیشرفت مالی و بدون پشتوانه اقتصادی از چک به عنوان وسیله ترقی خود استفاده می‌کنند، بیان داشت: باید قانون چک برای کاهش جرایم مربوط به آن اصلاح شود تا امنیت به بازار بازگردد.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: افرادی باید دسته چک از بانک دریافت کنند که نیاز به آن داشته باشد که در غیر این صورت خود این عاملی برای بیشتر شدن آمار چک‌های برگشتی خواهد بود.

کد خبر 305031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.