رمضان؛ ماهی که ترمز مجرمان و بزهکاران را می‌کشد

بررسی آماری که سال‌های اخیر در کشور انجام شده نشان می‌دهد که در ماه رمضان آمار جرایمی شامل سرقت اتومبیل، لوازم داخل اتومبیل، جیب‌بری، قتل، راهزنی، سرقت منزل در این ماه نسبت به ماه‌های دیگر کاهش محسوسی داشته است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، ماه رمضان آمد، با تمام خوبی‌ها و بخشش‌های بی‌پایانش، رمضانی که وقتی به ساعات تشنگی و گرسنگی‌اش فکر می‌کنی فقط چشم انتظار صبری عظیم از جانب پروردگارت هستی تا توانی در جسم و جانت قرار دهد که با آن تا زمان افطار دوام بیاوری.

این روزها بسیاری سعی دارند فلسفه روزه را نقض کنند و با دلایلی که فقط خودشان را قانع می‌کند به مردم القا کنند که خدا هیچ وقت از ما نخواسته ساعت‌ها تشنگی و گرسنگی بکشیم تا فقرا را درک کنیم؛ پاسخ به این افراد با استدلال و منطقشان این است که وقتی رمضان می‌شود همه ما دچار نوعی تحول درونی می‌شویم که اگر کمی به خودمان و رفتارهایمان دقت کنیم متوجه آن خواهیم شد که دیگر دروغ نمی‌گوییم، غیبت نمی‌کنیم و خلاصه از زبان و چشم و گوش خود مراقبت خاصی به عمل می‌آوریم که این مراقبت در ماه‌های دیگر سال تا این اندازه پررنگ نیست.

روزه تمرین مراقبت از نفس بوده و انسان روزه‌دار در تمامی فعالیت‌های فردی، اجتماعی و عبادی بسیار مراقب اعمال و رفتار خود است؛ لذا روزه انسان را در برابر انجام هرگونه عمل خلاف شرع و بزهکاری مصونیت می‌بخشد.

تغییر رفتار در ماه رمضان مختص یک عده خاص نیست

این تحول درونی و تغییر رفتار مختص یک عده خاص نیست، جو رمضان آن قدر قوی است که حتی دامان مجرمان را هم می‌گیرد، ماه مبارک رمضان نوعی تحول درونی را در انسان‌ها به همراه دارد که حتی انسان‌های بزهکار و خلافکار جامعه را نیز از موهبات خود محروم نمی‌سازد.

در ماه مبارک رمضان تمامی معضلات اجتماعی ـ فرهنگی به‌صورت چشمگیری کاهش می‌باید؛ لیکن دوری از افتادن در ورطه گناه از جمله فواید سودمند روزه‌داری است.

این ماه حاکمیت هنجارها در مقابل ناهنجاری‌هاست و به عبارتی می‌توان گفت که ماه هنجارهای اخلاقی است و روزه‌داری سبب می‌شود که خود کنترلی از درون فعال شود در نتیجه، خویشتن‌داری را در بر دارد و زمانی که فرد خوردن و آشامیدن خود را کنترل می‌کند به طور ناخودآگاه اعمال زشت و ناپسند را کنترل می‌کند.

علم جرم شناسی نشان داده که رفتار انسان تابع شرایط حاکم بر جامعه است و زمانی که فضای معنوی و اخلاقی در جامعه حاصل می‌شود در حقیقت بر رفتار انسان اثر می‌گذارد و سبب عدم ارتکاب جرم می‌شود.

کاهش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها در فضای معنوی و روحانی ماه رمضان

مجید ابهری پژوهشگر و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با نقش ماه مبارک رمضان در کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: از نگاه آسیب‌شناسی فضای محیطی، زمان، مکان و شرایط اقلیمی در وقوع آسیب‌ها و بزهکاری نقش موثری دارند.

وی خاطر نشان کرد: همه ساله با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان به خاطر فضای معنوی و روحانی این ماه مبارک آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها تا اندازه چشمگیری کاهش می‌یابد چرا که روزه فقط بستن دهان نیست و آنان که با اطلاع کامل از فلسفه روزه‌داری مشغول خودسازی می‌شوند چشم و گوش زبان و دست و پای خود را از آلوده شدن به گناهان باز می‌دارند.

ابهری ادامه داد: وقتی کسی با توجه به دشواری‌های فصل گرمای هوا و طول مدت روز دهان بر طعام می‌بندد حیف است که زحمات خود را بیهوده از دست بدهد و با گناه روزه خود را باطل سازد.

وی با بیان اینکه عده‌ای توانایی روزه‌داری ندارند، اذعان کرد: فضای روحانی این ماه سبب می‌شود حتی افرادی که به دلایل شرعی قادر به روزه‌داری نیستند به احترام روزه‌داران از تظاهر به روزه‌خواری خودداری کرده و از ارتکاب گناهان مختلف نیز خود را در امان بدارند.

پژوهشگر و آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه نزاع و درگیری، فحاشی و دزدی در شکل‌های مختلف ظهور می‌یابد، اظهار کرد: دست درازی به نوامیس مردم از جمله آسیب‌هایی است که در این ماه مبارک به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

ابهری نقش صدا و سیما را در پررنگ شدن فضای معنوی در این ماه بسیار موثر دانست و عنوان کرد: برنامه‌های شبکه‌های مختلف چه از نظر مسائل سرگرمی و چه از نظر مسائل آموزشی و دینی تا اندازه چشمگیری کاستی‌های فرهنگی جامعه را جبران می‌کنند که در این زمینه باید گفت چه زیبا و به جاست که رفتارهای معنوی و فضای معنوی به دست آمده در این ماه به سایر ایام سال نیز انتقال یافته و از آنجا که یکی از اهداف روزه‌داری هم‌دردی و حمایت از گرسنگان نیازمندان است این فرآیند نیز به روزها و ماه‌های سال‌های دیگر هم سرایت یافته تا از این رهگذر همنوعان ما هم از فضیلت‌های ماه مبارک رمضان بهره‌مند شوند.

کاهش ۲۰ درصدی جرایم در ماه رمضان

اما از سوی دیگر در این ماه جرایم به خصوص جرایم خشن کاهش می‌یابد و مجرمان کمتر مرتکب جرم می‌شوند.

سرهنگ ستار خسروی رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص میزان کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی در ماه مبارک رمضان به خبرنگار ایمنا گفت: بررسی آماری که سال‌های اخیر در کشور انجام شده نشان می‌دهد که در ماه رمضان آمار اکثر جرایم نظیر سرقت اتومبیل، لوازم داخل اتومبیل، جیب‌بری، قتل، راهزنی، سرقت منزل و... در این ماه نسبت به ماه‌های دیگر کاهش محسوسی داشته است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: ماه مبارک رمضان که در آن با اوج فضیلت‌های الهی و معارف دینی در زندگی مردم روبرو هستیم نقش بسزایی در کاهش بزهکاری و جرم دارد به طوری که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد میزان وقوع جرایم و آسیب‌ها در سطح استان اصفهان در ماه رمضان سال‌های ۹۴ و ۹۵ نسبت به ماه‌های دیگر سال با کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مواجه بوده است.

این مقام مسئول همچنین به کاهش ثبت پرونده نزاع و درگیری‌های خیابانی و اختلافات خانوادگی در کلانتری‌های استان طی ماه رمضان سال‌های گذشته  اشاره کرد و ادامه داد: هرچند که در تابستان به دلیل فشار ناشی از گرمای هوا آستانه تحمل مردم نیز کم می‌شود اما با وجود تقارن ماه رمضان با گرمای هوا به لطف معنویت این ماه شاهد رفتارهای قانونمندتری در بین مردم هستیم.

افزایش امنیت اجتماعی در ماه رمضان

وی علت کاهش جرایم در ماه مبارک رمضان را وقوع نوعی تحول درونی در انسان‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: فیوضات این ماه به حدی است که حتی انسان‌های بزهکار و خلافکار جامعه را نیز از موهبات خود محروم نمی‌سازد.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه قدرت اثرگذاری این ماه بر دل‌های انسان‌ها بسیار زیاد است، افزود: قدرت اثر گذاری ماه رمضان به قدری است که مجرمان حرمت آن را نگه داشته و از پرداختن به خلاف‌ها و بزهکاری‌ها پرهیز می‌کنند، در این ماه امنیت اجتماعی خاصی بر جامعه حاکم می‌شود که در ماه‌های دیگر نظیر ندارد.

وی تصریح کرد: کاهش جرایم اجتماعی و اخلاقی و ارتقای سطح امنیت جامعه بر معنویت و قداست خاص این ماه دلالت دارد و این پیام را برای ما دارد که این ماه فرصت مناسبی برای زدودن زنگارها و ناخالصی‌ها و بازگشت به ارزش‌های معنوی و الهی است.

خسروی با بیان اینکه در ایام مذهبی روزهای جشن و شادی مردم کمتر به مسائل دیگر فکر می‌کنند، عنوان کرد: وقتی مردم از نظر فکری و جسمی درگیر برپایی مراسمات خاصی باشند کمتر به فکر مسائل دیگر می‌افتند و حتی نوع جرم ارتکابی توسط مجرمان نیز در اینگونه مواقع تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: در ایام ماه رمضان معمولاً سرقت‌ها، قتل‌ها و آدم‌ربایی، تعرض و... کاهش می‌یابد چرا که برخی از این جرایم با اعتقادات مذهبی مردم که معمولاً در ایام ماه رمضان و محرم شدت پیدا می‌کند، در ارتباط است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه بدون تردید فضای معنوی و عرفانی موجود در این ماه بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: فضای معنوی در جامعه سطح امنیت فرهنگی و اجتماعی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر با توجه به ارزشی که مردم برای ماه رمضان قائل هستند در این ماه سعی می‌کنند از لحاظ ظاهری رفتارها و برخوردهای خود را کنترل کنند.

وی تاکید کرد: همه انسان‌ها ذاتا فطرت بندگی و خداپرستانه دارند و با این تعبیر حتی تبهکاران هم در ماه مبارک رمضان به یکسری خط قرمزهایی معتقد هستند که در ماه‌های حرام به برکت وجود امام حسین (ع) در مراسم‌ عزاداری شرکت کرده و بسیاری از کارهای ناپسند خود را ترک می‌کنند.

روزه‌داری و تحکیم بنیان خانواده

سرهنگ جهانگیر کریمی، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا یکی از برکات ماه مبارک رمضان را تحکیم بنیان نهاد خانواده از طریق همزیستی بر سر سفره‌های افطار و سحری دانست و اظهار کرد: اگر تا پیش از ماه مبارک رمضان خانواده‌های شاغل و درگیر کارهای روزمره فرصت می‌یافتند تنها یک وعده غذایی آن هم به صورت نامنظم کنار یکدیگر باشند؛ در ماه رمضان همه اعضای خانواده تلاش می‌کنند افطار و سحر را در کنار عزیزانشان سرو کنند تا هم از برکات معنوی سفره افطار بهره‌مند شوند و هم ساعات دورهم‌نشینی را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کارشناسان و مسئولان انتظامی و امنیتی بر تاثیر آداب و رسوم ماه مبارک رمضان بر رفتارهای اجتماعی مردم واقف هستند، افزود: ماه رمضان ترمزی بسیار قوی برای پرهیز از گرایش به سمت و سوی جرایم و آسیب‌ها است.

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: ورود به امام‌زاده‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و شرکت در مراسمات عبادی و معنوی، جزء‌خوانی‌های قرآن، ذکر توسل، قرائت دعا و جلسات سخنرانی مستمر تاثیر خود را بر روح و روان آدمی بر جای می‌گذارد.

تاثیر آداب و رسوم ماه رمضان بر رفتارهای مردم

وی تصریح کرد: افطاری دادن و اطعام روزه‌داران در ماه مبارک رمضان از جمله آدابی است که مورد توجه مسلمانان بوده و سفره‌های معنوی انس و الفت را بیشتر می‌کند تا کدورت‌ها و بی عدالتی‌ها را به حاشیه براند.

این مقام انتظامی کاهش جرم و آسیب در ماه رمضان را تجربه بسیار خوبی برای خانواده‌ها، مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و عموم مردم عنوان و اضافه کرد: از آنجا که قدرت بازدارندگی دین و اخلاق بر کسی پوشیده نیست توصیه پلیس این است که اگر خواهان زندگی با آرامش و امنیت بیشتر هستیم باید در راستای تقویت بنیه دینی محیط خانه و خانواده و جامعه بیشتر کوشا باشیم و فضای معنوی حاکم بر جامعه را نه فقط برای یک ماه که برای تمام طول سال حفظ کنیم.

به گزارش ایمنا، روزه‌داران با پیروزی بر هوای نفس قلب‌هایشان را از هرگونه کینه و تفرقه پاک می‌کنند و کدورت‌هایی را که منشأ شیطانی دارد مبدل به صفا و صمیمیت می‌سازند و ماه رمضان بهترین فرصت برای این دگرگونی و عالی‌ترین فصل برای وحدت در قلب‌های موحدین است.

کد خبر 304988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.