غربالگری بینایی در تمام طول سال انجام می‌گیرد/ شناسایی 500 مورد تنبلی چشم

معاون پیشگیری اداره بهزیستی استان اصفهان گفت: غربالگری بینایی که در سال‌های گذشته تنها در آبان و آذرماه برگزار می‌شد از این پس در تمام طول سال در پایگاه‌های ثابت و مهدهای کودک انجام می‌شود.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، مجتبی ناجی با تاکید بر اینکه گروه هدف در این طرح تمام کودکان 3 تا 6 سال هستند، اظهار کرد: طرح غربالگری بینایی یکی از طرح‌هایی است که سازمان بهزیستی در سطح ملی برای کودکان گروه هدف اجرا می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در این طرح پس از معاینه کودکان موارد مشکوک به اختلالات بینایی بخصوص تنبلی چشم به چشم پزشک و بینایی‌سنج ارجاع داده می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: این طرح در سالهای گذشته تنها در آبان و آذر ماه انجام می‌شد اما با تمهیدات در نظر گرفته شده در سال 96 در تمام طول سال غربالگری بینایی اجرا خواهد شد.

وی همچنین متذکر شد: حتی کودکانی که در سال قبل معاینه شدند هم باید در این طرح شرکت کنند و این معاینه و غربالگری باید در 3 سال متوالی انجام شود.

ناجی با اشاره به اینکه سال گذشته 90 درصد کودکان استان در این طرح غربالگری شدند، گفت: سال گذشته در این طرح 197 هزار کودک معاینه شدند که از این تعداد 12 هزار کودک مشکوک به اختلال بینایی کشف و به بینایی سنج ارجاع داده شد.

معاون پیشگیری اداره بهزیستی استان اصفهان در مورد آمار کودکان مبتلا به تنبلی چشم اظهار کرد: از بین این تعداد کودک معاینه شده، 500 مورد تنبلی چشم شناخته شد که اگر این غربالگری صورت نمی‌گرفت قطعا به نابینایی این کودکان منجر می‌شد.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور در تمام مهدکودک‌های استان انجام می‌شود، ابراز کرد: به جز مهدکودک‌ها تعداد 110 پایگاه ثابت برای این امر در نظر گرفته شده که در تمام طول سال به فعالیت می‌پردازند.

ناجی در موضوع هزینه های این طرح گفت: در سطح اول یک مشارکت جزئی به مبلغ 2500 تومان از خانواده‌ها دریافت می‌شود که در مناطق روستایی هیچ هزینه‌ای از خانواده در این مرحله دریافت نمی‌شود و در سطح ارجاع به چشم‌پزشک و بینایی‌سنج تمام هزینه را بهزیستی تقبل خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، اختلالات بینایی به صورت ظاهری نمایان نمی‌شود و والدین متوجه نارسایی بینایی کودک نخواهند شد و تنها راه شناخت آن معاینه چشم کودک است چرا که این طرح با دستگاه‌هایی که حساسیت بالا دارند، انجام می‌شود و به این طریق عیوب انکساری و بینایی کشف خواهد شد.

کد خبر 304970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.