۱۲۷ هزار میلیارد ریال چک در اسفندماه برگشت خورد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شمار و مبلغ چک های صادر شده در اسفندماه گذشته را اعلام کرد که بر این اساس، از نزدیک به ۱۰ میلیون فقره چک صادر شده، یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۲۰۰ فقره به ارزش ۱۲۶ هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال وصول نشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا تارنمای بانک مرکزی اعلام کرد که در اسفند ماه ۱۳۹۵ در کل کشور ۱۰ میلیون فقره چک به ارزش ۶۳۸ هزار میلیارد ریال مبادله شد.
آنگونه که دبیرکل بانک مرکزی، اعلام کرده است این میزان نسبت به ماه پیش از آن (بهمن ماه)، از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۴.۲ درصد و ۱۶.۳ درصد بیشتر شد.
به گفته «سیدمحمود احمدی»، نزدیک به هشت میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۵۱۱ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه پیش از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۵.۲ درصد و ۱۷.۲ درصد افزایش یافت.
وی در گفت و گو با تارنمای بانک مرکزی گفته است میزان چک‌های برگشتی کشور در این مدت سبت به ماه پیش از نظر تعداد ۱.۲ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۱۲.۶ درصد افزایش را ثبت کرد که ۹۷.۴ درصد آن از نظر تعداد و ۹۷ درصد از آن از نظر مبلغ به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.
بر پایه داده های جدول بانک مرکزی، شمار چک های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی یک میلیون و ۳۹۶ هزار و ۹۰۰ فقره به ارزش حدود ۱۲۳ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بود
بر پایه گفته های احمدی، افزایش ۱۲.۶ درصدی چک برگشتی در اسفند ماه را از نظر مبلغ باید در کنار افزایش ۱۷.۲ درصدی مبلغ کل وصولی‌ها تحلیل کرد که نشان می‌دهد علت افزایش چک برگشتی نسبت به دوره پیش، افزایش چک‌های مبادلاتی بوده است.
دبیرکل بانک مرکزی می گوید: اسفند ماه ۱۳۹۵ در کشور یک میلیون و ۱۳۰ هزار فقره چک رمزدار به ارزش یک هزار و ۵۳۶ میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه پیش از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۴.۹ درصد و ۳۱.۶ درصد افزایش یافت.
بنابراین در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۷ هزار فقره چک وصول شد که هشت میلیون و ۵۷۷ هزار فقره چک عادی و یک میلیون و ۱۳۰ هزار فقره چک رمزدار بود.
بر پایه اعلام احمدی، ۸۸.۴ درصد کل چک‌های وصولی، چک عادی و ۱۱.۶ درصد چک رمزدار بود.
همچنین در کل کشور ۲۰۴۸ هزار میلیارد ریال چک وصول شد که ۵۱۱ هزار میلیارد ریال چک عادی و ۱۵۳۶ هزار میلیارد ریال چک رمزدار بود، به عبارتی ۲۵ درصد کل مبلغ چک‌های وصولی عادی و ۷۵ درصد آن رمزدار بود.
آنگونه که جدول آماری بانک مرکزی برمی آید، ‌ در اسفندماه گذشته تهران با ۴۸۷ هزار و ۳۰۰ فقره چک برگشتی به ارزش ۷۳ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال در صدر استان های کشور قرار گرفت.
ایلام با ۹ فقره چک برگشتی به ارزش ۶۲ میلیارد ریال نیز بهترین عملکرد را بر جای گذاشت.
قرار است جزئیات آمار چک های مبادله شده در نظام بانکی در چند روز آتی و ماهیانه به تفکیک اطلاع رسانی شود.
به گزارش ایرنا، پنجم خردادماه ۱۳۹۴ با حضور معاون اول رییس جمهوری سامانه چکاوک به عنوان بزرگ ترین طرح شبکه بانکی راه‌اندازی شد.
در سامانه هوش تجاری چکاوک، امکان نگهداری اطلاعات و گزارش گیری به تفکیک نمودار تعداد و مبالغ تراکنش‌ها، چک‌های واگذاری و عهده بانک‌ها، وضعیت چک‌ها و رویت مشخصات آنها، علت برگشت و... وجود دارد.

کد خبر 304804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.