مواد غذایی بخارپز بهترین انتخاب برای وعده سحری/ لیموترش برطرف کننده عطش

سحری مهمترین وعده غذایی در ماه رمضان است و افرادی که در ماه رمضان این وعده غذایی را حذف می کنند ، آسیب های جدی به جسم و روان خود وارد می کنند.

متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: هنگامی که ماه رمضان با روزهای بلند و گرم تابستان مقارن شود، یکی از دغدغه های روزه داران بروز تشنگی و عطش است. بنابراین برای رفع تشنگی به روزه داران توصیه می شود که در وعده سحری از مواد پروتئین دار کمتر و از غلات سبوس دار، سبزیجات آبدار، میوه های تازه مانند خیار بدون پوست، گوجه، کاهو، لوبیای سبز، کرفس و هویج به شکل پخته به مقدار بیشتری استفاده کنند. در واقع آب درون این مواد غذایی به تدریج در بدن آزاد شده  و در نتیجه تشنگی کمتری اتفاق می افتد. همچنین از میوه های ادرارآور مانند خربزه و هندوانه در هنگام سحر باید پرهیز کرد.

بهنام یوسفیان افزود: مصرف مواد حاوی فیبر در وعده سحری برای غلبه بر تشنگی مؤثر است زیرا فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات باعث آزاد شدن تدریجی آب موجود در آنها می شود و به همین علت  فرد در طول روز احساس تشنگی نمی کند. یکی از عملکردهای فیبرهای مواد غذایی این است که مانع از تأثیر زود هنگام آنزیم های دستگاه گوارش بر غذا شده و هضم آن را به تعویق می اندازند. بنابراین مواد غذایی آب پز و بخارپز ، سبزیجات و میوه ها ، مناسب ترین  وعده غذایی برای سحردر ماه رمضان هستند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: روزه داران باید در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک و گوشت های سرخ کرده مانند کباب، جوجه، ماهی و غذاهای سرخ شده دیگر خودداری کنند.

وی در ادامه گفت: این غذاها و غذاهایی که ادویه زیادی دارند باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می شوند. بنابراین در صورت مصرف آنها به میزان کم، سعی کنید حتما از ماست، لیموترش و سبزی خوردن نیز استفاده کنید.

وی به روزه داران توصیه کرد: برای اینکه نیاز بدن به آب تامین شود و دچار مشکلاتی از قبیل یبوست و خشکی پوست نشوید، حتما ۶ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر بنوشید. همچنین مصرف لیموترش بعد از اتمام سحری به رفع عطش کمک می کند.

این متخصص طب سنتی بیان داشت: مصرف شربت ها،  ها و مربا نیز در سحر توصیه نمی شوند چون به سرعت قند خون را بالا می برند و در اواسط روز سبب کاهش شدید قندخون، ضعف، خستگی و بی حالی می شوند.

وی افزود: کمبود وقت هنگام خوردن سحری، سبب ناکافی بودن  هضم دهانی و به دنبال آن هضم معدی نا مناسب (هضم نشدن غذا)، سنگینی معده و سایر ناراحتی های گوارشی می گردد. بنابراین بهتر است کمی زودتر بیدار شوید و غذا را با حوصله و به آرامی میل کنید.

کد خبر 304711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.