پرخوری در زمان افطار، باعث ناراحتی گوارشی می‌شود/ میوه‌های فصل را میل کنید

یکی از وعده های غذایی مهم در ماه نور و رحمت افطاری است. این در حالی است که برای تنظیم برنامه غذایی جهت روزه داری باید در نظر داشت که گرسنگی به مدت طولانی باعث کاهش سوخت و ساز بدن می شود ، بنابراین دریافت کالری باید اندکی کمتر از روز های عادی باشد.

متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: در بسیاری از موارد مشاهده می شود برخی از افراد وعده افطار و شام را یکی می کنند که این مسئله ضمن برهم زدن نظم عمومی بدن و کاهش شدید سوخت و ساز آن ، مشکلاتی را نیز برای فرد روزه دار در پی خواهد داشت.

بهنام یوسفیان افزود: این امر به ویژه در افراد چاقی که می خواهند از وزن خود بکاهند، نتیجه عکس دارد. پرخوری در زمان افطار پس از یک گرسنگی طولانی باعث ناراحتی گوارشی خواهد شد.

این متخصص طب سنتی در ادامه بیان داشت: بنابراین خوردن یک تا سه عدد خرما به همراه یک لیوان شیر یا آب میوه بسیار مناسب است. همچنین خوردن کمی نان با پنیر و سبزی و یا یک بشقاب آش یا سوپ هر کدام ، غذای مناسبی برای افطار است.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه فاصله سحر تا افطار تقریبا بیش از دو برابر فاصله افطار تا سحر است ، باید افطاری سبک بوده و با رعایت فاصله زمانی ، شام نسبتا خوبی میل شود.

این متخصص طب سنتی در ادامه گفت: شخص روزه دار برحسب شرایط عمومی خود ، باید افطاری مناسب  را انتخاب کند .

وی مواد غذایی مناسب برای افطار را شامل یک لیوان شیر گرم و یک قاشق مرباخوری عسل یا چند عدد خرما و یا شروع افطار با یک بشقاب سوپ رقیق کم چرب دانست و به روزه داران توصیه کرد: افرادی که فاکتورهای چربی خون آنها زیاد نیست می توانند فقط یک کاسه هلیم و یا یک بشقاب کوچک آش رشته و کشک میل کنند

وی یادآور شد: افرادی که بیماری قند ندارند می توانند از یک کاسه شله زرد یا یک تا دو قاشق حلوا استفاده کنند. سپس با در نظر گرفتن  فاصله زمانی اگر خواستند شام بخورند ، اول کمی سرکه غرغره کنند . 

این متخصص طب سنتی در ادامه بیان داشت: شام بهتر است هفتاد تا ۱۰۰ گرم گوشت قرمز یا سفید و هفت تا ده قاشق برنج بدون روغن باشد. همچنین از افطار تا موقع خواب نباید از خوردن میوه های فصل غافل شد.

کد خبر 304674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.