تزریق پول به بنگاه‌ها مشکل را حل نمی‌کند

رئیس کمیسیون صنایع معادن اتاق ایران رکود و کمبود نقدینگی را یکی از موانع تولید عنوان کرد و گفت: بنگاه‌ها به تغییر تکنولوژی و نیروی انسانی ماهر نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در سال ۱۳۹۵ طرح رونق تولید بنگاه‌های تولیدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی مدنظر قرار گرفت تا در ابتدای امر ۷۵۰۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کنند اما با پیشرفت کار درنهایت در قالب طرح رونق تولید به حدود ۲۴ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران درباره تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌های کوچک تصریح کرد: «انتظار ما این بود که اشکالات قبلی طرح بار دیگر ادامه پیدا نکند؛ ما انتظار داشتیم که آقای یزدانی، معاون محترم وزیر قبل از رسانه‌ای کردن این خبر با اتاق ایران، پارلمان بخش خصوصی مشورت می‌کرد و از نظرات کارشناسی آنها در حوزه مسائل و مشکلات بنگاه‌های کوچک و متوسط آشنا می‌شدند تا بار دیگر مشکلات سیستمی قبلی تکرار نشود.»

وی این مشاوره را تکلیف وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی دولت دانست و تاکید کرد: اتاق ایران باید درباره مسائل بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی نظرات خود را بیان کند؛ ما سال گذشته هم این ایراد را به طرح بیان کردیم که باید درباره استراتژی‌های مرتبط با بخش خصوصی با خود آنها گفت‌وگو شود.

روغنی درباره ایرادهای طرح رونق تولید و اعطای تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط بیان داشت: «ضمن اینکه سال گذشته در تدوین و اجرای طرح با اتاق ایران هیچ مشورتی نشد، ایرادهای دیگری هم به طرح وارد بود که نمونه اصلی آن آمارهای متعدد و متناقض در ارائه مبلغ تسهیلات در نظر گرفته‌شده بود. ما متوجه نشدیم که مبلغ تسهیلات چقدر بود و به چه کسانی پرداخت شد؛ اگرچه بخشی از این تسهیلات تجدیدی بود.»

این فعال اقتصادی تصریح کرد: «برای ارائه تسهیلات و بررسی درخواست‌ها سایت بهینه‌یابی تشکیل‌شده بود که بنگاه‌ها به آن مراجعه و ثبت‌نام می‌کردند. صحت‌وسقم ادعای آنها توسط خود وزارتخانه بررسی می‌شد و در کارگروهی که برای بررسی این مسئله تشکیل‌شده بود، هیچ فردی از اتاق ایران در آنجا حضور نداشت.»

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران درباره طرح رونق تولید خاطرنشان کرد: «این طرح خیلی خوب بود، اما به دلیل تناقض‌ها و عدم رعایت استانداردها و ضوابط، مشکلاتی را به وجود آورده بود. در این طرح سلیقه‌ای عمل می‌شود.»

وی مهم‌ترین مشکل بنگاه‌های کوچک و متوسط را غیر از کمبود نقدینگی، رکود دانست و گفت: «وقتی تسهیلات به واحدهایی داده می‌شود که درگیر رکود هستند و بازاری برای ارائه محصولات خود ندارند، این نسخه دردی از تولیدکننده‌ها دوا نمی‌کند.»

عضو اتاق ایران مهم‌ترین مشکل تولیدکننده‌ها را نبود بازار تقاضا معرفی کرد و گفت: «باید دولت بتواند برای تحریک بخش تقاضا، چاره‌اندیشی کند. تزریق پول به بنگاه‌ها باعث رونق تولید نمی‌شود.»

به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، مشکل امروز بنگاه‌ها، بسته‌ای درهم‌تنیده است که رکود و کمبود نقدینگی یکی از این موانع تولید است؛ از طرف دیگر بنگاه‌ها به تغییر تکنولوژی و نیروی انسانی ماهر نیاز دارند از طرف دیگر باید این‌ها بازار فروش خود را به‌خوبی شناسایی کنند. باید قوانین حوزه کار، مالیات و بیمه مورد بازبینی قرار بگیرد.

روغنی گلپایگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ارائه تسهیلات در سال گذشته به واحدهای کوچک و متوسط توانسته مشکلات آنها را برطرف کند یا نه؟ گفت: تزریق پول به این واحدها بی‌تأثیر نبوده است اما پول و نقدینگی به‌تنهایی حلال مشکلات این واحدها نیست. بدون بازار فروش، مشکلات بنگاه‌ها برطرف نمی‌شود ولی تغییر در وضعیت بنگاه‌ها به وجود آمده است.

کد خبر 304649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.