فرهنگ و حقوق شهروندی را جدی بگیریم

بارها دیده شده است که سالمندان یا افرادی که خردسالی در آغوش داشته‌اند با دشواری سوار اتوبوس شده‌اند و جایی برای نشتن نداشته‌اند اما جوانانی آسوده خاطرنشسته و توجهی به آن‌ها ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید شما در گذشته بیشتر با این صحنه مواجه شده‌اید که در اتوبوس اشخاصی برای احترام به سالمندان، افرادی که خردسالی در آغوش داشته و یا جسم سنگینی را حمل می‌کرده‌اند، بلند شده و جای خود را به آن‌ها داده‌اند.

البته در حال حاضر برخی نوجوانان و جوانان به این دسته از افراد بی توجهی کرده و از کمک به آن‌ها دریغ می‌کنند و برای مدت زمانی این افراد در محیط شلوغ مثل اتوبوس ایستاده‌اندفراموش نکنید، با احترام و ارزش گذاشتن به دیگران، برای خود ارزش قائل می‌شویم.

سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان چند سالی است که برای حفظ شأن و حرمت افراد سالمند، توانخواه  صندلی هایی از اتوبوس ها را به منظور تأمین آرامش و رفاه حال این گروه از شهروندان، به رنگ زرد درآورده تا این افراد بتوانند بر روی این صندلی ها بنشینند.

با تلفن همراه خود بلند صحبت نکنید

برای هر شخصی پیش آمده که هنگام استراق سمع یک مکالمه طولانی تلفن همراه، به ناگهان همه چیز جذابیت خود را از دست بدهد و عذاب آور شود.

محققان می گویند زمانی که مکالمه تلفنی طولانی می شود مغز نفر سوم حتی برای شنیدن نیمی از دیالوگ ها باید تلاش بیشتری به خرج بدهد و همین مسئله به تدریج عذاب آور می شود.

دانشمندان دانشگاه کورنل نیویورک کشف کرده اند انسان وقتی نمی تواند مکالمه شخص غایب را پیش‌بینی کند، از کوره در می رود.
مغز در این شرایط برای فهمیدن کامل مکالمه و پر کردن جاهای خالی، ناچار است دوبرابر کار کند، به توجه و تمرکز بیشتری نیاز دارد و در عین حال نمی تواند از گوش کردن دست بردارد.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد چرا بسیاری از ما هنگامی که دیگران در اتوبوس، تاکسی یا محل کار با صدای بلند با تلفن همراهشان صحبت می کنند این کار را آزاردهنده می دانیم.

این نتایج بر اساس آزمایش روی ۴۱ دانشجو به دست آمده است. این داوطلبان هنگام انجام تمرینات تمکز ذهنی از قبیل دنبال کردن نقطه های متحرک، ناچار بودند صدای مکالمه بلندتلفن همراه دو نفر را تحمل کنند.
این دانشجویان زمانی که تنها صدای یک نفر از گفت‌و گو کننده ها را می شنیدند خطاهای بیشتری داشتند در حالی که گوش دادن به مکالمه کامل هر دو نفر بروز اشتباهات کمتری را به همراه داشت.

از طرف دیگر این پژوهش ثابت می کند گوش دادن به مکالمه تلفنی دیگران تمرکز فرد را در حین انجام فعالیت های روزمره از قبیل رانندگی به شدت کاهش می دهد.

این جمله آشنا بارها و بارها تکرار شده که هنگام نشستن کنار راننده از صحبت کردن با تلفن همراه خودداری کنید؛ این هم دلیل علمی برای اثبات این مطلب که مکالمه تلفنی تمرکز راننده را برهم می زند و خطرناک است، حتی اگر خودش جزء طرفین این دیالوگ نباشد.

انداختن آب دهان در معابر، نازیبایی آزاردهنده
 بیرون انداختن آب دهان در بیشتر فرهنگ‌ها همیشه کاری ناشایست تلقی می‌شده اما با این همه، در زندگی روزمره‌مان، کم نیست تصاویری از همین عمل ناپسند که از بعضی رهگذران در شهر خودمان، که به تعبیری خانه خودمان است، می‌بینیم؛ عملی که در همان لحظات اول، حال بیننده بیچاره را که شاید تازه اول صبح از خانه بیرون زده باشد، به هم می‌زند و در مرحله بعدی حتی ممکن است باعث انتقال بیماری شود!

البته این قصه مختص این کشور و آن کشور نیست و در بسیاری از نقاط دنیا ممکن است دیده شود ولی در کشورهای پیشرفته، این کار، جریمه‌های سنگینی دارد که تا حدود زیادی، تاثیر بازدارندگی دارد.



در این باب نگاهی انداخته‌ایم به برخی قوانین مرتبط با همین موضوع در گوشه و کنار دنیا و برخی چیزهای خواندنی دیگر در همین رابطه که در ادامه می خوانید!

طبق قانونی در کانادا (قانون ۶۵۸۰ بهداشت کانادا)، هیچ‌کسی حق ندارد در خیابان، کوچه و پارک آب دهان انداخته و یا دفع مدفوع و ادرار داشته باشد و انجام این کارها تنها در مکان‌های تعیین شده برای این منظور مجاز است. این قانون برای تک‌تک این مکان‌ها تعاریف دقیقی در نظر گرفته؛ به عنوان مثال، خیابان را شامل جاده‌ها، بزرگراه‌ها، پل، مسیر راه‌آهن، کوچه، پیاده‌رو و هر مسیری که برای مکان‌های عمومی در نظر گرفته شده، می‌داند و حیاط و محیط منزل شخصی افراد را شامل نمی‌شود و منظور از پارک، پارک‌های عمومی، ‌ زمین‌های بازی، فضاهای سبز عمومی، ساحل دریا، استخرهای عمومی، زمین گلف و فضاهای سبز مجتمع‌های ساختمانی‌ است. طبق قانون بهداشت کانادا، جریمه‌ انداختن آب دهان هر بار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است و نباید از این مقادیر بیشتر یا کمتر باشد. حتی در شهر برنابای، انداختن آب دهان در منزل و یا محیط مسکونی همسایگان هم جرم است. در شهر کلگاری کانادا، حمل چاقو و یا ایستادن روی نیمکت‌های عمومی ۵۰ دلار جریمه، دفع ادرار و مدفوع در مکان‌های عمومی ۳۰۰ دلار و انداختن آب دهان ۱۰۰ دلار جریمه دارد.

انداختن آب دهان در معابر ایران هم جریمه دارد

در میان اخبار جهان می‌گشتم که به یک خبر جالب در این زمینه در کشور خودمان رسیدم. چندی پیش، جانشین رییس پلیس راهور تهران اعلام کرده بود پرتاب زباله و آب دهان از خودرو ممنوع است و متخلفان ۱۵ هزار تومان جریمه خواهند شد.

سرهنگ مجید پریزاد با بیان اینکه پلیس راهور این قانون را فراموش نکرده و روزانه آن را اجرا می‌کند، افزود: «برابر ماده ۲۰۶ قانون آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، ریختن هر گونه آشغال، ‌ زباله، مایعات، ‌نخاله مصالح ساختمانی، شیء و آب دهان از درون خودرو به سطح معابر تخلف و ممنوع است زیرا باعث انحراف وسایل نقلیه در حال حرکت از مسیر اصلی می‌شود.».

وی گفت: «کسانی که اعم از سرنشین یا راننده اقدام به ریختن آشغال و ضایعات در سطح خیابان کنند، برابر قانون اخذ جرایم ۱۵۰ هزار ریال جریمه می شوند".

کد خبر 304169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.