رفع محرومیت گردشگری معلولان؛ حلقه مفقوده توسعه گردشگری

سفر و مسافرت از دیرباز مورد توجه انسان‌ها بوده و ابزار سفر با پیشرفت جوامع بشری همواره در جهت تسهیل و افزایش سرعت مسافرت بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه امکانات و وسایل سفر با تغییر و تحویل چشمگیری روبرو بوده است اما گردشگری برای افراد دارای معلولیت موضوعی است که با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو است.

مشکلات گردشگری افراد معلول را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که شامل: نبود وسایل نقلیه مناسب برای تردد و جابجایی بین شهری و درون شهری افراد دارای معلولیت، مناسب نبودن سرویس‌های بهداشتی عمومی، عدم مناسب‌سازی هتل‌ها و مراکز اقامتی، عدم مناسب‌سازی فضای‌های تفریحی و دیدنی است.

خودروها و وسایل حمل‌ونقل مناسب‌سازی نشده یا دارای تجهیزات نامناسب برای سوار شدن افراد دارای معلولیت را می‌توان به عنوان اولین مانع برای گردشگری در نظر گرفت، در حالی که سفر با هواپیما ممکن است برای برخی افراد به علت هزینه بالا حتی با وجود تخفیف ۵۰ درصدی شرکت‌های هوایی دولتی امکان‌پذیر نباشد.

سایر گزینه‌ها برای افراد معلول به علت فراهم نبودن امکانات با مشکلات زیادی همراه است و عملا از دایره انتخاب حذف می‌شوند.

در نظر گرفتن ویلچر یا تجهیزاتی مانند واکر افراد معلول به عنوان بار از جمله تخلفاتی است که گاهاً مشاهده می‌شود و باعث افزایش هزینه سفر برای افراد دارای معلولیت می‌شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که عموماً افراد دارای معلولیت در مسافرت‌های جاده‌ای با آن روبرو هستند، قابل استفاده نبودن سرویس‌های بهداشتی جاده‌ای یا در کنار مراکز تجاری خارج از شهرهاست که حتی ممکن است برای افراد سالمند هم که با محدودیت‌های حرکتی مواجه هستند قابل استفاده نباشد.

فرد دارای معلولیت پس از طی مسیر و رسیدن به مقصد تفریحی مورد نظر، با موانع متعددی در هتل‌ها و مراکز تجاری و تفریحی مواجه خواهد شد که حلقه آخر یک سفر تفریحی خواهد بود.

متأسفانه عدم نظارت بر مناسب‌سازی هتل‌ها برای افراد دارای معلولیت باعث می‌شود گزینه تجربه سفر از زندگی بسیاری افراد معلول حذف شود.

مسافرت های داخل شهری هم برای هر معلولی مشکلات خاص خود را دارد، به عنوان مثال بعضی از پیاده روها یا پل های کوچک کنار خیابان برای گذر معلولان مناسب سازی نشده، یا معلولانی که با عصا حرکت می کنند به سختی از اتوبوس ویا مترو استفاده میکنند. رانندگان تاکسی و مسافرکش اگر معلولی را ببینند به دلایلی از سوار کردن آنها خود داری می کنند و... 

 استانداردهای لازم برای ورود گردشگران به اقامتگاه ها وجود ندارد

"علیرضا" که یک معلول ویلچر نشین است، در این رابطه می‌گوید: خیلی احساس قدرت می‌کردم اما یادم نبود که زمان از من قدرتمندتر است.

او ادامه می دهد: اولین بار که تصمیم گرفتم در یکی از اردوهای معلولان شرکت کنم زمانی بود که بعد از معلولیت روحیه‌ام را به شدت از دست داده بودم، حادثه‌ دردناکی برایم اتفاق افتاده بود، که افسرده شده بودم و کمتر با کسی حرف می‌زدم اما در آن سفر خودم را بازیابی کردم.

وی بیان می کند:متاسفانه صنعت توریسم برای معلولان در کشور به هیچ عنوان مناسب نیست و معلولان برای گردشگری بخصوص در ایام عید با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند.

علیرضا در ادامه اظهارمی کند: امکانات رفاهی بین راهی از قبیل سرویس‌های بهداشتی فرنگی و وسایل حمل و نقل عمومی متناسب با وضعیت معلولان وجود ندارند؛ هرچند در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در ماده ۲ صراحتا به مناسب‌سازی اماکن، معابر و وسایل حمل و نقل عمومی اشاره شده است.

وی تاکید می کند: حتی هتل‌های درجه یک کشور هم فاقد اتاق معلولان هستند؛ در صورتی که بر اساس استانداردهای جهانی، تمام اقامت‌گاه‌ها باید حداقل دارای یک یا دو اتاق معلولان باشند.

راهی طولانی از تصویب تا صرف کامل بودجه مناسب سازی شهر
مشاور مناسب سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در گفتگو با "ایمنا" اظهار می کند:علیرغم اینکه سال گذشته شعار سازمان ملل "گردشگری برای همه و توسعه دسترس پذیری" بود، اما با این حال موانع زیادی بر سر راه گردشگری معلولان وجود دارد که نیاز است امکانات موجود اصلاح و زیرساخت های جدید گسترش یابد.

علیرضا ابراهیمیان ادامه می دهد: بهترین خبری که برای سال ۹۶ می توانیم داشته باشیم، افزایش ۵۰ درصدی تصویب بودجه مناسب سازی در کمیسیون های تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان است.

وی خاطرنشان می کند: بودجه در نظر گرفته شده برای مناسب سازی شهر از ۳ میلیارد تومان به ۴.۵ میلیارد تومان برای سال ۹۶ افزایش یافت؛ البته از تصویب تا صرف کامل بودجه هم راه طولانی وجود دارد.

مشاور مناسب سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اضافه می کند: صرف کامل بودجه نیاز مند همت مدیران شهرداری در شرایط سخت اقتصادی است و باید یکی از اولویت های مهم مناسب سازی شهر برای معلولان باشد تا این بودجه به طور کامل صرف این مورد شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما حدود ۷ میلیون نفر معلول زندگی می کنند و پتانسیل بالقوه برای گردشگری معلولان وجود دارد، تصریح می کند: می توان با توجه به اینکه سیاست شهرداری اصفهان هم رونق و توسعه گردشگری است، با تکیه بر گردشگری معلولان داخلی، در آینده گردشگری معلولان و توریسم معلولان را از خارج از کشور هم داشته باشیم.

ابراهیمیان ادامه می دهد: باید با اقدامات ویژه مناسب سازی، به سمت شهر دوستدار معلولان حرکت کنیم که برای تحقق این مهم باید توریسم معلولان را گسترش دهیم.  

وی با اشاره به وجود کمبودهایی در جذب گردشگران معلول، یادآور می شود: یکی از این کمبودها این است که به ندرت در تورهای خارجی گردشگر معلول داریم، البته سال گذشته تئاتر بین المللی معلولان به میزبانی اصفهان و با همکاری شهرداری اصفهان برگزار شد و مشکلات شهر بیشتر به چشم آمد که اولین مشکل کمبود اطلاع از توریسم معلولان است.

مشاور مناسب سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان می گوید: گاهی افراد معلول برای سفر کردن اطلاعات ناقصی از دوستان و آشنایان خود دریافت می کنند و هنگام ورود به مقصد با مشکلاتی مواجه می شوند که این باعث از بین رفتن انگیزه سفر در فرد معلول می شود.

وی معتقد است با توجه به اینکه در کشور ما حدود ۷ میلیون نفر معلول زندگی می کنند، اگر برای سفر این افراد زیرساخت ها مهیا و ایجاد انگیزه شود، افراد معلول و وابستگان آنها پتانسیل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مهمی برای شهر ما رقم می زنند.

ابراهیمیان با ابراز خرسندی از اینکه در شهر اصفهان به نسبت دیگر شهرها اقدامات بسیاری برای مناسب سازی شهر انجام شده است، ادامه می دهد: متأسفانه علیرغم همه این اقدامات، به دلیل عدم اطلاع رسانی نمی توان جذب سفر در حوزه معلولان داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات سفر معلولان، اظهار می کند: پیدا کردن وسیله مناسب برای سفر معلولان بسیار مهم است، اتوبوس های بین شهری به هیچ وجه قابلیت سفر کردن برای افراد معلول را ندارند، امکان استفاده از قطار برای ویلچیر نشین وجود ندارد و تنها امکان سفر آنها استفاده از هواپیما و خودرو شخصی است که این موارد هم هزینه های سنگینی را به معلولان وارد می کند.

مشاور مناسب سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح می کند: هزینه بر بودن سفر برای افراد معلول تاثیر گذار است و قطعاً اگر تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود، انگیزه سفر را در آنها افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه معابر، فضاهای شهری و اماکن تفریحی هم باید مناسب سازی شده باشند، می گوید: متأسفانه باید اذعان داشت که اقامت گاه ها، رستوران ها و حتی هتل های چند ستاره هم مناسب سازی های لازم را برای معلولان ندارند که با رفع موانع موجود می توان به جذب سفر معلولان امیدوار بود.

ابراهیمیان در پایان ابراز امیدواری کرد در شهر اصفهان، اصلی ترین آموزه تعالیم اسلامی که "عدالت اسلامی" است، گسترش یابد و هر سال معلولان زیادی را در شهر اصفهان میزبان باشیم.

کد خبر 304143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد بيگي IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام... جناب شهردار محترم منطقه شش اصفهان.... چرا باصرف هزينه هاي بسيار جاهايي را براي معلولين مناسب سازي ميكنيد .... درحالي كه پرديس هنر ابشار را كه جديد است را براي معلولين مناسب سازي نكرده ايد!؟ انها چطور به راحتي به ان وارد وخارج شوند!؟ در ضمن قبلا هم منذكر شدم.... سنگهاي بزرگي كه در اين مكان روي هم گذاشته شده ممكن است در اثر رانش و زلزله روي مردم بيفتد ! و مار خيز است وزيبا نيست .... خواهشمند است براي مهار وزيبايي ان اقدام وباسيمان محكم گردد ويا نما گردد....