اجرای قطعه سوم پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران تا چند هفته آینده

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه مطابق سند آمایش سرزمین محور توسعه استان اصفهان بر سه محور ایجاد کریدور علم و فن آوری و تکنولوژی، گردشگری و ارتقا جایگاه هنر استوار است، گفت: طی چند هفته آینده قطعه سوم پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران در اصفهان انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا رسول زرگرپور عصر امروز در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه گردشگری و اولین نمایشگاه تجهیزات هتل، رستوران، فست فود و کافی شاپ اصفهان، با اشاره به اینکه گردشگری برای تبدیل شدن به صنعتی فراگیر و محوری در کشور و استان باید مسیری سخت و ناهموار را طی کند، اظهار داشت: در این مسیر تاکنون با مشکلاتی زیادی مواجه شده ایم.

وی با بیان اینکه گردشکری بعد از جنگ و از اواسط دهه ٧٠ تا سال ٨٤ دوره طفولیت خود را آغاز اما با مشکلاتی مواجه شد، افزود: در دولت گذشته شاهد عقبگرد در حوزه گردشگری بودیم به گونه ای که داشته هایمان به نداشته تبدیل شد.

وی با بیان اینکه گردشگری بعد از برجام با وجود بد عهدی آمریکا وارد مرحله بلوغ شد، افزود: مباحثی همچون آلودگی صنایع، محدودیت منابع آبی کشاورزی، افت قیمت نفت، برجام و پس از برجام و تبدیل ایران هراسی به ایران دوستی تاثیر مثبتی بر مقوله گردشگری گذاشت.

به گفته استاندار اصفهان، گردشگری امروز از لحاظ عزم و اراده و تصمیم در مسیر توسعه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه، سند جامع گردشگری تدوین شده است، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد گردشگر خارجی و ورودی به کشور نزدیک پنج برابر گذشته شده است.

زرگرپور با اشاره به صنعتی بودن استان اصفهان که نغماتش بیشتر از نعمات آن است، گفت: درحال حاضر به دلیل خشکسالی امکان توسعه در بخش کشاورزی وجود ندارد اما در مقابل با توجه به آثار تاریخی و ملی دیدنی و ثبت شده بالا در استان اصفهان، گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در سال ٩٢ در مجموع ٦٥ هزار گردشگر خارجی وارد استان شد، افزود: این درحالیست که فروردین امسال ٨٥ هزار گردشگر خارجی به اصفهان سفر کردند و امروز شاهد رشد ٨٠٠ درصدی گردشگران خارجی به استان هستیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان نخستین استان، دارای طرح و سند آمایش سرزمین است، تاکید کرد: براین اساس دیگر نیازی به دودکش و پمپ های جدید آب نداریم و محور توسعه استان برای ۲۰ سال آینده مشخص شده است.

به گفته زرگرپور، مطابق این سند محور توسعه استان اصفهان بر سه محور ایجاد کریدور علم و فن آوری و تکنولوژی، گردشگری و ارتقا جایگاه هنر استوار است.

وی تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه در استان اصفهان باید به رشد یک میلیون گردشگر خارجی و ۱۰ میلیون گردشگر داخلی در سال برسیم چرا که ما شاهد رشد شتابان در این بخش هستیم.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری نیازمند پیش نیازهایی است، گفت: توسعه زیرساخت های حمل و نقل یکی از مهمترین پیش نیازهاست.

وی افزود: در مقوله گردشگری اصفهان قطار سریع السیر اصفهان- تهران و توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان مطرح است و امیدواریم این دو طرح به نتیجه برسد.

به گفته زرگرپور، ۲.۶ میلیارد یورو فاینانس قطار سریع السیر اصفهان- تهران حل شده و قرار است طی چند هفته آینده قطعه سوم این پروژه در اصفهان انجام شود که با بهره برداری این طرح در مدت یک ساعت و نیم و با توقف در سه ایستگاه میدان امام حسین اصفهان، جمکران و فرودگاه امام خمینی و در نهایت تهران، این مسیر طی خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مشکل زمین فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تقریبا حل شده است، افزود: از سوی دیگر موضوع مشارکت و کارهای اجرایی طرح در حال انجام است و ارتش نیز در کمال همکاری قرار است حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هکتار از اراضی خود را به توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان اختصاص دهد.

استاندار اصفهان در خصوص موضوع هتل و کمبود آن در اصفهان، گفت: در بحث هتل، در تعامل با مدیریت شهری اصفهان هیچ هزینه ای برای صدور پروانه هتل اخذ نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۶۹ مجوز احداث هتل در اصفهان داده شده که ۳۸ مورد آن در حال ساخت است، افزود: این هتل ها طی ۴ سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

زرگرپور همچنین تاکید کرد: باید از ظرفیت هتل های موجود اصفهان در تمام فصول سال استفاده کرد و با برنامه مشخص و تخفیف ویژه هتل ها و آژانس های هواپیمایی در فصول کم مسافر نسبت به جذب گردشگر اقدام کنیم.

وی همچنین به شناسایی ۳۰۰ خانه تاریخی در اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: ۱۰ درصد این خانه ها برای جذب گردشگر در حال بازسازی و تبدیل شدن به هتل است.

استاندار اصفهان در خصوص ارائه تسهیلات بانکی برای توسعه گردشگری و هتل سازی در اصفهان، بیان داشت: در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی با ارائه تسهیلات ۱۲ درصدی به دنبال توسعه این صنعت و زیرساخت های آن است.

وی در پایان تاکید کرد: ما باید یک بار دیگر فرهنگ مهمان پذیر و خرید توریست در اصفهان را بازسازی کنیم و همچنین مدت ماندگاری گردشگران در شهر را افزایش دهیم.

به گفته زرگرپور، در حال حاضر مدت اقامت گردشگران در اصفهان ۲.۴ شب است که باید به چهار شب افزایش یابد.

کد خبر 304117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.