پرداخت عوارض آلایندگی، احیاگر نفَس شهرها

ارائه عوارض آلایندگی به شهر ها یکی از مواردی است که می تواند مشکلاتی که کارخانجات برای شهر ها بوجود آورده اند را حل کند در صورتی که این مهم در اصفهان هنوز به صورت درست محقق نشده است.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه برخی از صنایع در شهرها و استانها، محدوده مجاورت خود را با شهرها رعایت نکردند، آلاینده های این کارخانجات موجب تشدید آلودگی هوای شهرها شده است، در این راستا قانونگذار قانونی را مبنی بر دریافت عوارض از این کارخانجات تصویب کرد تا با این کار بتوان مشکلاتی را که این آلاینده ها برای شهر ها بوجود آورده اند را از بین برد.

از سال ۸۲ این قانون بر اساس نظر سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام شد و بر اساس آن باید یک درصد از درآمد حاصل از فروش محصولات این کارخانجات به شهرها ارائه شود.

به طور کلی میتوان گفت که اعمال این قانون باعث می شود تا صاحبان کارخانجات نسبت به موضوعات محیط زیستی اعتنای بیشتری داشته باشند.

حتی این مدل سیاستی کسب درآمد یکی از مدل های مهم در مورد تحقق درآمدهای پایدار شهرها محسوب می شود که در حال حاضر در کشور های توسعه یافته هم اجرایی می شود.

اما شهر اصفهان با توجه به اینکه در محاصره صنایع کوچک و بزرگ قرار گرفته است باید از این درآمد ها به طور بهتری بهره مند شود در صورتی که تا به امروز این قانون در شهر اصفهان به نحو مطلوبی اجرایی نشده است.

مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان در این باره گفت: اطراف شهر اصفهان را تعداد زیادی از واحد های صنعتی اشغال کرده که همین باعث شده شهر اصفهان در محاصره این آلاینده ها قرار گیرد به طوری که می توان به صراحت گفت اصفهان در معرض صنایع بزرگی همچون ذوب آهن، فولاد مبارکه، پلی اکریل، پالایشگاه وغیره قرار دارد.

وی اضافه کرد: اصفهان نه تنها از عوارض آلایندگی این صنایع به خوبی بهره مند نمی شود بلکه بخش عمده آلودگی هوای اصفهان از وجود همین صنایع بزرگ بخصوص پالایشگاه اصفهان است.

شهردار اصفهان بیان کرد: مسئولان تنها به دنبال معلول می گردند در حالی که از علت ها غافل شده اند و باید سوال شود که چرا این وضعیت برای شهر ها بوجود آمده است و علت اصلی این آلودگی در شهرها چیست؟

یکی از مهم ترین پارامترهای مهم در مورد تحقق این درآمد ها نقش سازمان محیط زیست است. این سازمان با توجه به نوع رسالت خود مبنی بر تعیین و پایش محیط زیست کشور باید در مورد میزان آلاینده ها و اعلام آن کوشا باشد تا از محل تامین مالیات بر ارزش افزوده این عوارض به شهرداریها و دهیاریها ارائه شود در صورتی که تاکنون این سازمان نسبت به این مهم عملکرد قابل دفاعی نداشته است.

البته بخشی از این مشکلات ناشی از عدم تحقق مدیریت واحد شهر هاست تا جایی که شهردار اصفهان با اشاره به مدیریت واحد شهرها گفت: اگر از همان ابتدای شروع برنامه سوم توسعه به این مهم توجه می شد اکنون شاهد این مشکلات نبودیم در حالی که علت بی توجهی به این مهم مشخص نیست و عدم توجه به این مسئله، سیبل مشکلات که همان ساکنان شهرها و مردم هستند را در آماج حملات خود قرار داده است.

با توجه به مسائل بالا و لزوم توجه به مدیریت واحد در شهرها شاید یکی از اصلیترین مسائلی که می تواند شهرهای کشور من جمله اصفهان را از این مشکلات رهایی بخشد تحقق مدیریت واحد شهرها باشد تا با توجه به این مهم سازمانها و ادارات هر شهری همسو با سیاستهای کلی در هر شهری در حرکت باشند.

کد خبر 303912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    0 0
    من یک صنعتگر ورشکسته هستم که بخاطر بحران اقتصادی قادربه ادامه کار نبودم خواهش میکنم اینقدر به صنعت وتولید فشار نیاورید و پولهای اضافی نگیرید این کارها باعث میشود صنایع از بین بروند ودیگر احیا نشوند