سالانه یک متر از سطح آب‌های زیرزمینی دشت اصفهان‌وبرخوار کاهش می‌یابد

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در شهر اصفهان طی ۳۰ سال گذشته هر سال یک متر سطح آب های زیر زمینی دشت اصفهان و برخوار کاهش یافته و این روند تأسف بار همچنان ادامه دارد.

غلامرضا نعمتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به معضل بزرگ خشک شدن آب های زیرزمینی، اظهار داشت: آب های زیرزمینی همان آب هایی هستند که میلیون ها سال طول کشیده تا روی همدیگر انباشته شوند و ما فقط از آنها مصرف می کنیم.

وی ادامه داد: در سال های اخیر با رشد جمعیت و توسعه صنایع و کشاورزی، برداشت ها از منابع آب های زیر زمینی افزایش یافته و در بسیاری از مناطق کشور، برداشت آب از منابع آب های زیر زمینی بیشتر از تغذیه آنها بوده است.

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: این روند  سطح آب های زیر زمینی را روز به روز کاهش داد تا جایی که دیگر آبی برای استخراج باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه کاهش آب های زیرزمینی مثل خشک شدن آب زاینده رود قابل رؤیت نیست و اکثر افراد از تبعات آن آگاهی کافی را ندارند، تاکید کرد: در شهر اصفهان  طی ۳۰ سال گذشته هر سال یک متر سطح آب های زیر زمینی دشت اصفهان و برخوار کاهش یافته و این روند تأسف بار همچنان ادامه دارد.

نعمتی به پیامدهای برداشت های بی رویه از سفره های آب های زیرزمینی که بیشتر از طریق چاه ها اتفاق می افتد، اشاره کرد و گفت: وقتی چاه ها خشک شوند قنات ها و چشمه های اطراف آن نیز خشک می شوند.

وی فرونشست زمین و از بین رفتن مخازن طبیعی  آب های زیرزمینی را از دیگر پیامدهای کاهش آب های زیرزمینی خواند و افزود: فرونشست پدیده ای است که در آن  سطح زمین به صورت آنی یا تدریجی افت پیدا می کند و باعث ایجاد ترک بر روی زمین و آسیب زدن به سازه های سطح آن می شود، به عنوان مثال در شهر دامنه از توابع شهرستان فریدن، دیوار های منازل مسکونی ترک برداشته و همه اینها از نتایج برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی است.

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهار داشت: از دیگر پیامدهای برداشت بی رویه، افت کیفیت منابع آب زیرزمینی است و اینکه آب های شور به سمت آب ها شیرین حرکت می کند و اگر از لایه های آب شیرین بی رویه استفاده کنیم، جبهه آب های شور به سمت آب های شیرین کشیده می شوند و منابع آب شیرین هم شور می شوند و متأسفانه این یک فرایند برگشت ناپذیر است.

وی تاکید کرد: چاه های غیر مجاز و برداشت مازاد از حد مجاز، بیشترین آسیب را به منابع آب های زیر زمینی واردکرده است.

نعمتی ادامه داد: ما طرحی در وزارت نیرو به عنوان احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی داریم که بخشی از این طرح مربوط به اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای افراد جامعه است تا آگاهی های عمومی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: باید بحران آب برای خانواده ها دغدغه باشد و در بخش کشاورزی نیز باید به سمت کشت هایی که مصرف آب کمتری دارند برویم، خانواده هاباید در مصرف آب مصرف بهینه داشته باشند، برای شستن خودرو از کارواش استفاده کنند و در فصل گرما بر روی کولرهای پشت بام سایبان نصب کنند تا به مدیریت مصرف بهینه آب کمک شود.

کد خبر 303888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.