نامی برآمده از دستگاه همایون

همایون شجریان، فرزند استاد آواز ایران محمدرضا شجریان در شهر تهران و در خانواده‌ای عجین با موسیقی چشم به جهان گشود.

به گزارش ایمنا، از آنجا که پدرش در حال ضبط آوازی در دستگاه همایون بود، نامش را "همایون" نهادند. از کودکی علاقه به موسیقی و ریتم در او نمایان بود و نزد استاد بی‌همتای تنبک، شادروان ناصر فرهنگ‌فر و جمشید محبی به فراگیری تکنیک و شناخت ریتم موسیقی پرداخت. از ده‌ سالگی در کنار خواهرانش آموختن آواز را نزد پدر شروع کرد و در دوران بلوغ، روزانه تکنیک آواز و صداسازی را به‌صورت فشرده فرا گرفت. در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و به‌جز پیانو که یادگیری آن اجباری بود، کمانچه را به‌عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در خارج از هنرستان به ادامه‌ی فراگیری آن نزد اردشیر کامکار پرداخت.

از سال ۱۳۷۰، با هنرمندان بزرگی نظیر داریوش پیرنیاکان، مجید درخشانی و کیهان کلهر و همچنین گروه "آوا" و پدرش در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران، با نواختن تنبک همراهی و همنوازی کرد. همایون شجریان در آلبوم "طبیب دل" به نواختن سنتور، دایره و دهل پرداخته و تدوین، میکس و مسترینگ دیجیتال این آلبوم نیز بر عهده‌ی او و ریموند موسسیان بوده است. همایون شجریان در ۲۱ سالگی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج، دخترش "یاسمین" است و در بیست و چهار سالگی برای اولین بار در مراسم بزرگداشت شاعر و متفکر آلمانی، گوته در آلمان در کنار نوازندگی، بر روی صحنه به هم‌خوانی با پدر پرداخت. او همچنین مدیریت شرکت فرهنگی هنری "دل‌آواز" را بر عهده دارد.

همایون در چندین آلبوم پدرش مانند "در خیال" و "بوی باران" با نواختن ساز نقش مهمی ایفا کرده است و آلبوم "نسیم وصل" که در اردیبهشت سال ۱۳۸۲ منتشر شد، اولین اثری است که همایون به تنهایی خوانندگی آن را بر عهده داشته و علاوه بر اجرای آواز، به نوازندگی دایره و دهل نیز پرداخته است. در سال ۱۳۸۳ دومین آلبوم مستقل او به نام "ناشکیبا" منتشر شد که در این آلبوم یکی از آهنگ‌های ساخته‌ی همایون نیز اجرا شد. در همین سال آلبوم سوم او به نام "شوق دوست" به آهنگسازی در اسفندماه منتشر شد. چهارمین آلبوم مستقل او با نام "نقش خیال" در سال ۱۳۸۴ و پنجمین آلبومش "با نام ستاره‌ها"(مجموعه‌ی تصانیف) در سال ۱۳۸۵ منتشر شد. همایون در این آلبوم نیز خوانندگی، نواختن دایره و دهل را برعهده داشتهاست. در سال ۱۳۸۷ دو آلبوم "قیژک کولی" در مایه‌ی دشتی و "خورشید آرزو" با همراهی گروه "دستان در مایه‌ی بیات اصفهان به صورت همزمان منتشر شد. آلبوم "آب، نان، آواز"، هشتمین آلبوم شجریان در بیست اسفندماه ۱۳۸۸ روانه بازار شد که دومین اثر مشترک او و علی قمصری پس از "نقش خیال" است.

آلبوم "سیمرغ" حاصل ضبط گروهی قطعه به‌رهبری حمید متبسم در تالار رودکی و مجموعه‌ی "شوق‌نامه" حاصل پنج سال پژوهش نظری و ممارست عملی گروه "عبدالقادر مراغه‌ای" به سرپرستی محمدرضا درویشی پیرامون موسیقی عهد تیموری و بازآفرینی تصانیف منسوب به عبدالقادر در سال ۱۳۹۰ منتشر شد و کنسرت "سیمرغ" به‌رهبری هومن خلعتبری در اروپا اجرا شد. در همین سال آلبوم دیگری با همکاری گروه "دستان" با نام "ای جان جان بی من مرو" منتشر شد. در سال ۱۳۹۱ آلبوم "آسمانی" با بداهه‌نوازی تار شهرام میرجلالی و همراهی ضربِ همایون منتشر شد که این دومین همکاری این دو در قالب آلبوم موسیقی بود. در همین سال او گروه تازه‌ای به نام "سیاوش" به همراهی سهراب پورناظری تشکیل داد و کنسرت‌هایی در سطح کشور اجرا کرد.

همایون شجریان در سال ۱۳۹۲ کنسرت‌هایی با همراهی سهراب پورناظری، همایون نصیری و حسین رضایی‌نیا در پاریس (تئاتر دولاویل)، گوتنبرگ و استکهلم سوئد برگزار کرد. همچنین در دوازدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی "موازین" در مراکش، به‌همراه برادران پورناظری شرکت نمود و با سهراب پورناظری در ساخت موسیقی متن فیلم سینمایی "آرایش غلیظ" و خواندن تیتراژ پایانی فیلم بر روی غزل مولانا "با من صنما دل یک‌دله کن" همکاری کرد. آلبوم "چه آتش‌ها"، سومین اثر مشترک همایون شجریان و علی قمصری، حاصل ضبط زنده اجرای گروه همنوازان حصار در پاییز ۹۰ در تالار وحدت تهران است. علاوه بر این آلبوم "نه فرشته‌ام نه شیطان" نیز در همین سال منتشر شد که اواخر سال با اقبال گسترده‌ی مخاطبان روبرو شد و کلیپ "چرا رفتی" ساخته‌ی باران کوثری از همین آلبوم، موجی از بازخوردهای گوناگون را در پی داشت.
این آلبوم در سال ۱۳۹۳در صدر لیست پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی قرار گرفت که نایاب شدن آن در مراکز فروش محصولات فرهنگی را در پی داشت. همچنین با نام Beyond Any Form در خارج از کشور توزیع شد، در بین محبوب‌ترین آلبوم‌های سایت cdbaby قرار گرفت. "مستور و مست"، "خداوند اسرار" و همچنین "رگ خواب" دیگر آلبومهای همایون شجریان است./

کد خبر 303778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.