ایتالیا٬ شریک اول تجاری ایران در اتحادیه اروپا شد

ایتالیا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی (۲۰۱۷)٬ شریک اول تجاری جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد که حجم مبادلات میان ایران و ایتالیا در سه ماهه نخست ۲۰۱۷ به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو رسیده است که از این میزان ۸۰۰ میلیون یورو مربوط به صادرات ایران به ایتالیا و ۴۰۰ میلیون یورو واردات ایران از این کشور می شود.

بر اساس این آمار، ایتالیا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شریک اول تجاری ایران است و کشورهای فرانسه و آلمان به ترتیب درمکان های دوم و سوم قرار گرفته اند.
حجم مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو سال گذشته به سرعت رشد کرده و به ویِژه مبادلات ایران وایتالیا طی این مدت با ۲۰۰ درصد رشد همراه بوده است.
در ۱۰ سال اخیر در مبادلات دوجانبه میان ایران و ایتالیا، تراز مثبت تجاری همواره به نفع ایتالیا بود در حالی که اکنون و در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ این تراز به سود ایران مثبت شده است و روند کنونی ادامه پیدا می کند.
حجم مبادلات ایران و ایتالیا در سال ۲۰۱۵ میلادی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو بود که از این میزان ۵۰۰ میلیون یورو صادرات ایران به ایتالیا و مابقی مربوط به واردات ایران از این کشوربود.
برای صنایع اروپایی که مشتاقانه در پی یافتن بازارهای جدیدی هستند، ایران به مثابه یک فرصت طلایی است.
تا سال گذشته میلادی ایتالیا پس از آلمان شریک دوم تجاری ایران در اروپا بود.
در سال ۲۰۱۱ مبادلات تجاری بین ایران و ایتالیا از مرز تاریخی ۷ میلیارد یورو گذشت و پس از اعمال تحریم ها در سال ۲۰۱۳، به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو سقوط کرد.

کد خبر 303461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.