جولان موتورسواران و نقض حریم شهروندی

با نیم نگاهی به اوضاع رانندگی راکبین موتورسیکلت مشخص می‌شود که ظاهراً‌ قوانین راهنمایی و رانندگی در خصوص ترافیک و عبور و مرور به هیچ عنوان برای موتورسواران تعریف نشده است.

گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، اکرم کیانی: راندن در پیاده‌روها، حرکت خلاف جهت مسیر، حرکات نمایشی و مارپیچ، تک چرخ زدن، حمل بار غیر متعارف، ایجاد آلودگی صوتی و دودزا بودن در شهر از جمله مواردی هستند که گویا در موتورسواران نهادینه شده‌اند و از هر شهروندی بخواهی موارد تخلفات رانندگان موتورسیکلت را ذکر کنند، قطعا پاسخشان یکی از گزینه‌های بالا و موارد دیگر است.

در خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های شهر، موتورسوران بی‌قانون جولان می‌دهند، قانون‌گریزی‌های زیادی که این وسیله را بسیار خطرناک و مرگ‌بار به نظر می‌رساند و موجب نقض حریم شهروندان و عابران پیاده می‌شود.

این وسیله نقلیه با توجه به ارزان بودن، کم‌حجم بودن و تسهیل در راندن طرفداران زیادی دارد در حالی که برخی از راکبان موتورسیکلت‌ها به خطرات و آسیب‌پذیری آن نسبت به دیگر وسایل نقلیه توجه چندانی نمی‌کنند.

در ترددهای روزمره در خیابان‌ها و ترافیک شاهدیم که استفاده از موتورسیکلت بسیار متداول شده و موتورسیکلت‌سواران بیشترین نقش را در وقوع سوانح رانندگی دارند.

راندن در پیاده‌روها، از مشکلاتی است که برای دیگر شهروندان پیاده و سواره بسیار خطرآفرین است، فرهنگ غلط استفاده از موتورسیکلت با تبعات گسترده جانی و مالی برای شهروندان همراه است به طوری که حتی مردم در پیادهروها نیز از تردد برخی راکبان موتورسیکلت امنیت جانی ندارند.

در حقیقت اینطور جا افتاده که قوانین راهنمایی و رانندگی، خط کشی‌های عابر پیاده، مکانهای توقف ممنوع و سایر قوانین حمل و نقل شهری فقط جهت رعایت رانندگان خودروها وضع شده در حالی که طبق قانون شامل تمام وسایل نقلیه می‌شود و موتورسواران نیز باید به این نکات توجه کنند.

اغلب اوقات شاهدیم که اوضاع رانندگی گروهی از راکبین موتورسیکلت و قوانین راهنمایی و رانندگی درباره ترافیک و عبور و مرور رعایت نمی‌شود و قوانین به طرق مختلف توسط موتورسواران به راحتی و بدون دغدغه نقض میشوند.

استفاده از این وسیله نقلیه با گرم شدن هوا و اوقات فراغت بیشتر نوجوانان و جوانان بیشتر می‌شود و به دنبال آن تخلفات بیشمار، عدم توجه به حریم پیاده‌روها، ویراژ دادن و راندن لابه‌لای خودروها، خلاف جهت راندن در حاشیه خیابان‌ها و عبور از بریدگی‌های ویژه عابران پیاده در بلوارها شدت می‌گیرد.

همین امر خطرات و وقایع ناگواری را برای راکبین موتور و عابرین پیاده دارد که در اکثر مواقع غیر قابل جبران است، متاسفانه تعداد زیادی از عابرین پیاده نیز به دلیل عدم رعایت قوانین از سوی موتورسواران با این وسیله پرخطر تصادف می‌کنند.

برخی از موتورسواران رعایت قوانین را بیشتر در استفاده از کلاه ایمنی، داشتن سرعت مناسب، عبور نکردن از چراغ قرمز و امثال اینها می‌دانند و نسبت به عبور از پیاده‌روها و معابر یک طرفه بی‌توجه هستند و عبور از پیاده‌رو را انتخاب کرده و بدون مانع وارد پیادهروهایی که حریم عابرین پیاده است، میشوند.

در برخی مواقع با زدن بوقهای ممتد نسبت به عابرینی که در مسیر آنها قرار گرفتهاند نیز اعتراض میکنند.

گذشته از بحثهایی که درباره تشدید برخورد راهنمایی و رانندگی با موتورسواران متخلف و وضع جریمههای سنگین‌تر برای موتورسوارها میشود که البته در پیشگیری از حوادث اثرگذار است، اما مشکل اصلی برخی از موتورسواران عدم آشنایی آنها با فرهنگ موتورسواری است.

به طور یقین استفاده صحیح و اصولی از این وسیله نقلیه باید فرهنگ‌سازی شود و بزرگ‌ترین علت ناهنجاریهای کنونی در این موضوع را باید رشد نکردن این فرهنگ در بین جامعه دانست.

فرهنگ‌سازی زمینه‌ساز بهبود رانندگی موتورسواران بوده و علاوه بر این در بررسی رفتارهای پرخطر موتورسیکلت‌رانان و تعیین درک خطر در آنها در کاهش حوادث ترافیکی موثر است.

عدهای در استفاده از موتورسیکلت و رعایت قوانین رانندگی هنوز خود را ملزم به رعایت قوانین نمیدانند، رعایت فرهنگ شهروندی امنیت روانی در جامعه است که باید به عنوان یک ضرورت به آن توجه کافی شود.

بدان معنا که شهروندان به گونه‌ای رفتار کنند که امنیت روانی و اجتماعی برای همه ایجاد شود و آسایش افراد جامعه بهم نریزد که رعایت این رفتارها برای موتوسواران هم امری ضروری است تا دیگران بتوانند با سلامت در حریمشان زندگی کنند.

چنانچه هر شهروندی در تمامی مسائل اجتماعی و به ویژه در رانندگی پلیس خود باشد شاهد کمترین آسیب و سوانح در سطح جامعه خواهیم بود.

در انتها باید بدانیم که راه‌های فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش تخلفات موتورسواران مناسب است اما با برخی از موتورسوارانی که همچنان اصرار به ارتکاب تخلفشان دارند، باید برخورد قانونی شود.

کد خبر 303400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.