جهش آرای رئیسی در نظرسنجی‌ها، احتمال تک‌مرحله‌ای شدن انتخابات را افزایش داد

لنجان_نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت:جهش آرای رئیسی در نظرسنجی‌ها، احتمال تک‌مرحله‌ای شدن انتخابات را افزایش داد.

محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: هر جریان فکری در جریان انتخابات تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا به پیروزی رسیده و رای مردم را  به دست بیاورند.

وی افزود: برای بررسی احتمالات نتایج انتخابات باید به پایگاه نامزدها و سبد آرای آنها و همچنین تجربه های تاریخی رجوع کردچراکه همه افراد جامع با مشخص شدن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به خوبی دریافتند که رقابت سه نامزد اصولگرا، سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم، در برابر سه نامزد اصلاح طلب و اعتدالگرا حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و سید مصطفی هاشمی طبا است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه مسلم است بعد از گذر از بحث تعیین‌صلاحیت‌ها و پس از برگذاری مناظره ها و تبلیغات کاندیدهای ریاست جمهوری در نهایت باید به سمت مقبولیت بیشتر کاندیداها برویم که برای تعیین آن نیز به غیر از استناد به نظرسنجی‌ها راه دیگری وجود ندارد کمااینکه تجربه نشان می‌دهد که نتیجه نظرسنجی‌ها به ویژه در روزهای آخر که شاید به صورت روزانه با یک فراوانی قابل‌توجه حاصل از چند دستگاه به دست می‌آید، تعیین‌کننده است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که نظرسنجی‌ها رسمی توسط ۵ دستگاه در کشور انجام می گیرد و از آنجایی که در این نظرسنجی ها اختلافاتی وجود دارد میانگین آن را که به دست می آورند و سوابق گذشته نشان می دهد زمانی که میانگین نظرسنجی این ۵ دستگاه گرفته شده است نتیجه نظرسنجی ها نزدیک به نشان بوده است.

کوهکن ادامه داد: بنده در مجلس هفتم به یاد دارم که نتایج نظر سنجی ها ۸۴.۵ درصد بود و همان اتفاق نیز رخ داد و در انتخابات پیش رو نیز از قبل هم دو نظر وجود داشت نظر نخست اینکه با توجه به اینکه آقای روحانی در آخرین نظرسنجی ها حتی به ۴۰ درصد نیز نرسیده و رای آقای جهانگیری نیز ۲ درصد بود و جمعها ۴۲ درصد می شد و به اکثریت مطلق نمی رسید آقای جهانگیری به نفع آقای روحانی از انتخابات کناره گیری کند.

وی عنوان کرد: نکته حساسی که در این میان درخصوص شخصیت های معروف و شناخته شده وجود دارد و باید به آن توجه داشت ان است که سوابق گذشته در نظرسنجی ها نشان می دهد اگر این افراد یک روندی را طی می کردند رای آنها بسیار ملایم بالا می رفتند و وجه مشترک همه این افراد بود که آن درصد از مخالفی که می گفتند ما به انها رای نمی دهیم سیر صعودی پیدا می کرد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید توجه داشت که رای  ۷ کلان شهر کشور با مابقی شهرها مساوی است و روستاهای کشور نیز چیزی حدود ۱۶ میلیون رای دارد و این را از این جهت مطرح می کنم که در تهران فضای انتخاباتی به نوعی است که برخی تنها به نتایج کلان شهری مانند تهران توجه دارند و اگر غیر از آن نتیجه ای حاصل شد مسئله تقلب را مطرح می کنند همانگونه که در فنه ۸۸ شاهد این مسئله بودیم فلذا باید به این مهم توجه داشت که در نظرسنجی ها نمی توان تنها به نظرسنجی های انجام شده در کلان شهرها اکتفا کرد.

وی در مورد کناره گیری محمد باقر قالیباف کاندیدای اصولگرا برای حضور در عرصه انتخابات به نفع سید ابراهیم رئیسی، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی بنده این بود که باید مناظره‌ها انجام شود و نتیجه اولین نظرسنجی‌ها در روزهای آخر نیز مشخص شود تا کاندیدهای انتخاباتی ریاست جمهوری بتوانند تصمیم لازم را اتخاذ کنند چراکه برای افرادی که می‌خواهند طرف حاصل جمع خرد جمعی باشند که به این دوستان مشورت بدهند این زمان، زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری است.

کوهکن اذعان کرد: باید به این مهم نیز توجه داشت که اقدام مدبرانه زمانی صورت می‌گیرد که اطلاعات صحیح‌تر ناشی از میزان مقبولیت کاندیداها به دست آمده و تکمیل شود و زمان هم به انتخابات نزدیکتر باشد از این رو با نزدیک شدن به روزهای پایانی تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری دو نظر وجود داشت نخست آنکه حاصل جمع اراء آقای رئیسی و آقای قالیباف از آقای روحانی بالاتر است و برای اینکه آرا شکسته نشود این دو نفر یکپارچه بشوند.

وی متذکر شد: برخی افراد نیز خلاف این را نظر داشتند و پیش بینی می کردند انتخابات دو مرحله ای است و کافی است ۲ یا ۳ ستادی که هستند بتوانند با یکدیگر همکاری کنند تا در انتخابات مرحله دوم حضوری پر رنگ داشته باشند لذا با همه بررسی هایی که صورت گرفت به دلیل آنکه روند روبه رشد مقبولیت آقای رئیسی در بین مردم روندی شتابنده بود دوستان به این جمع بندی رسیدند تا آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی کناره گیری کند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منتهی به دلیل آنکه از همان ابتدا داوطلبان فضا را به گونه‌ای ترسیم کرده بودند که در قالب کار جمعی آمده‌ایم و در نهایت هم این همراهی و همگرایی را برای رسیدن به یک نقطه‌نظر حفظ می‌کنیم اتخاذ این تصمیم برای طرفداران آقای قالیباف قابل احترام بود و یک پیوند مناسب را بین طرفداران این دوستان شاهد بودیم.

وی یاداور شد: البته کناره گیری آقای جهانگیری نیز امری طبیعی بود که البته یک راز نهفته در ان وجود داشت که به هر جهت به نظر بنده جریان اصلاحات یکی از گزینه هایشان پس از آقای روحانی، آقای جهانگیری بود و اگر جهانگیری می ماند و ۲ یا ۳ درصد رای به خود اختصاص می داد دیگر احتمال اینکه ۴ سال دیگر بتوان به وی به عنوان چهره ای که ۵۰ درصد دارد نگاه کرد خارج شده و عملا این گزینه سوخت شده به شمار می آمد و از این جریان اصلاحات ایشان را حفظ کرد تا برای دوره بعد بتواند از او استفاده کند.

کوهکن تصریح کرد: آقای هاشمی طبا نیز اگر از دور انتخابات کنار نروند اعلام کردند که به آقای روحانی رای می دهند لذا باید منتظر نظر سنجی های روزهای بعد بود البته آخرین خبرهایی که بنده دارم این است که گرایش اکثریت با آقای رئیسی است و نگاه ها در شهرها و روستاهای کوچک اکثرا به سمت ایشان است و البته این مسئله در ۷ کلانشهر متفاوت است و در بعضی شهرهای آقای روحانی پیشتاز بوده و در برخی شهرها نزدیک به یکدیگر مساوی است اما تجربه ما می گوید لیله القدر انتخابات ریاست جمهوری روزهای آخر است.

وی تاکید کرد: خداوند متعال به اسرار عالم آگاه است -و امید است شخصی که یک قدم بیشتر می تواند برای مردم بردارد زمینه انتخاب آن فرد را مهیا سازد اما اینکه فکر شود با شعارهایی داده شده است حالا هرکدام از کاندیداهای انتخاباتی انتخاب شوند به یکباره بتوانند ۸۰ درصد مشکلات کشور را برطرف کنند چنین نخواهد بود، چرا که مشکلات کشور مشکلاتی نهادینه شده است و در صورتی حل خواهد شد که اصلاح فرهنگ عمومی و میزان نقش مردم در حل مشکلات مورد بازنگری قرار گیرد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد با توجه به امکانات و توانی که در کشور وجود دارد به هیچ عنوان نباید از حل مشکلات کشور مایوس شد.

کد خبر 303264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.