متخصصان ایرانی برای مقابله با باج افزار جدید، نرم افزار بومی ساختند

نرم افزار بومی ضد باج افزار «واناکرایپت» که تاکنون بسیاری از سیستم های رایانه در سراسر جهان را آلوده کرده است، با مشارکت و سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ساخته شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

به گزارش ایمنا،  ویروس باج افزار جدید واناکرایپت در چند روز گذشته بسیاری از سیستم‌های رایانه ای را در کشورهای مختلف آلوده کرده است و با حمله به سیستم های رایانه ای، فایل‌های قربانی را رمزگذاری و برای رمزگشایی آنها درخواست 300 دلار باج می‌ کند.
این باج ‌افزار از یک آسیب‌ پذیری که روی سیستم عامل ویندوز وجود دارد استفاده می‌کند و اگر یک رایانه در یک سازمان یا شرکت آلوده به این باج‌افزار شود، سایر سیستم‌های آسیب‌پذیر در شبکه محلی نیز آلوده می شوند.
پس از آنکه دیروز (دوشنبه) سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد مرکزهای آلوده شده به باج افزار جدید در ایران را اپراتورهای ارتباطی، بخش سلامت، پزشکی و دانشگاهی تشکیل می دهند، روشن شد استان های تهران و اصفهان بالاترین میزان آلودگی را دارند.
تارنمای سازمان فناوری اطلاعات ایران از ساخته شدن نرم افزار بومی ضد این باج افزار خبر داد و نوشت: این ابزار توسط مرکز ماهر از نظر امنیتی ارزیابی و در پیشگیری کامل از آلودگی به باج افزارهایی مانند این باج افزار، موثر شناخته شده است.
بر پایه این گزارش، باج‌افزار واناکرایپت همزمان با شیوع در جهان، در بخش هایی از کشور ما نیز موجب آلودگی برخی رایانه ها شد که با اقدام های صورت گرفته و افزایش سطح آگاهی متقاضیان و فعالیت های مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این پدیده، روند شیوع آن از ظهر دیروز کاهش بسیار چشمگیری یافته است.
به روزرسانی سیستم عامل ویندوز و آنتی ویروس ها، پشتیبان گیری از اطلاعات مهم، اطلاع رسانی به کاربران برای اجرا نکردن فایل های پیوست رایانامه های (ایمیل) ناشناس، غیرفعال سازی پروتکل اس. ام. بی(SMB) در سیستم عامل ویندوز در صورت به روزرسانی نکردن یا نصب وصله ها، بستن پورت های 445 و 139 از طریق فایروال سیستم عامل ویندوز و خودداری از بازکردن ایمیل های مشکوک و ناشناس، از راهکارهای فنی ارایه شده برای پیشگیری از خسارت است.
اکنون کاربران می توانند از طریق تارنمای مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای (ماهر) برای دریافت و استفاده از نرم افزار بومی تولید شده اقدام کنند.
نشانی مرکز ماهر https://www.certcc.ir است.

کد خبر 303242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.