حفظ هویت معماری ایرانی- اسلامی در پروژه های شهری

سبک معماری ایرانی اسلامی از جمله مولفه های مهم برای حفظ هویت شهری است که این مهم در طرح های عمرانی نوین شهر اصفهان به چشم می خورد.

به گزارش ایمنا، موضوع حفظ هویت اصیل زندگی مردمان شهر اصفهان از قدیم مورد توجه علما، اساتید و مدیران شهر بوده است. با توجه به تغییر در سبک زندگی های امروزی توجه هر چه بیشتر به این مهم نمایان تر می شود.

یکی از پارامتر هایی که بر هویت یک شهر موثر است موضوع سبک معماری آن شهر است که حضور هر انسان در فضاهای مقارن با هویت اصیل زندگی بر زندگی انسان ها موثر خواهد بود.

حساسیت موضوع به قدری است که شهرداری اصفهان با توجه به توسعه پروژه های معماری و عمرانی در شهر سعی کرده این موضوع را در کانون توجهات خود قرار دهد تا از این لحاظ آسیبی متوجه شهر و شهروندان نشود.

معماری ایرانی_ اسلامی در پروژه های شهری

قبل از شروع سال ۹۶ بود که پروژه تقاطع ۲۵ آبان به بهرداری برداری رسید. شاید برخی بر این باور باشند که اصل چنین پروژه هایی نشات گرفته از مبانی اروپایی است و با معماری ایرانی همخوانی ندارد اما با وجود استفاده از نرده هایی که شبیه حجله های شهدا هستند شاید با دیدن آنها در ابتدا یاد شهدا بیفتیم، این موضوع کمی از بار فرهنگی غربی را کاسته است.

این مهم در سازه های نوین دیگر شهری همچون پروژه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای هم نمود پیدا کرده است تا جایی که رسول زرگر پور استاندار اصفهان در این رابطه پروژه مرکز همایش های بین المللی را طرحی شاخص معرفی کرده و گفته است: برای ساخت مرکز همایش های بین المللی از معماری مدرن و پایدار، همراه با سبک ایرانی اسلامی تبعیت شده است.

در ایستگاه های مترو اصفهان همچون تختی این مهم نیز به چشم می خورد و اصول معماری ایرانی اسلامی رعایت شده اند.

شهر درگیر و دار نماهای وارداتی

از خیابان ها و پروژه های بزرگ شهری که عبور کنی با گشتی در شهر اصفهان و در محله های متمول متوجه می شوید که از نماهایی که به نام «رومی» معروف اند استفاده شده است.

سید جمال الدین صمصام شریعت معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اعلام اینکه  ۷۰درصد جنس نمای ساختمان ها باید از آجر باشد، می گوید: نماهایی که با سبک های رومی ساخته شده یا مطابق با ضوابط طرح های تفصیلی نیستند، یا مربوط به پروانه هایی است که از ۸ سال قبل اخذ شده یا تخلف در نماسازی وجود دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه می دهد: نمای هر ساختمانی که پروانه برای آن صادر می شود، در کمیته سیما و منظر شهری باید مطرح شده و مصوبه بگیرد، همچنین با ضوابط مطابقت داشته باشد و مهندس ناظر نیز به معماری ساختمان و نقشه نمای مصوب دقت و مراقبت لازم را داشته باشد.

قطعا یکی از مهمترین کارکردهای توجه به مولفه هایی که با فرهنگ آن شهر هماهنگ است ارتقاء و بهبود سطح کیفی زندگی مردم آن شهر است.

در این باره یک جامعه شناس شهری گفت: در معماری ایرانی اسلامی توجه به اصول ساخت و سازها سبب ایجاد هماهنگی در بافت شهری می شود که مناظر شهری مناسب و در عین حال سرزنده و کارا را به ارمغان می آورد.
سیدعلی رضا فتح الهی ضمن تأکید بر معماری ایرانی اسلامی در نمای ساختمان‌ها، ادامه داد: در معماری معاصر عدم توجه به اصول معماری بومی سبب ایجاد نابسامانی مناظر شهری شده است.

کد خبر 303025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.