نقش موثر شهرداری اصفهان در تحقق مولفه های شهر خلاق

پیوستن اصفهان به شبکه جهانی شهرهای خلاق باعث شده تا پس از این مهم شهر اصفهان در حوزه گردشگری رونق قابل قبولی داشته باشد.

به گزارش ایمنا، برای توسعه توریسیم یکی از اقدامات جلب اعتماد مردم جهان در مورد آن شهر است. به بیانی دیگر شهر مورد نظر باید در مجامع بین المللی مطرح شود تا مردم سایر کشورها هم در مورد آن شناخت داشته باشند و آن شهر را برای سفر انتخاب کنند.

با توجه به این موضوع شهرداری اصفهان عضو شبکه جهانی شهر های خلاق شد که این شبکه زیر نظر یونسکو است البته این عنوان به دلایلی برای اصفهان انتخاب شد که کسب این عنوان برای اصفهان باعث رونق گردشگری هم شد.

محمدعلی ایزدخواستی مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه گردشگری در چند سال اخیر وضعیت خوبی پیدا کرده است، گفت: با پیوستن شهر اصفهان به شبکه شهرهای خلاق جهان، یکی از استانداردهای جهانی برای شهر اصفهان تحقق یافت.

مهمترین هدف یونسکو از تاسیس شبکه شهرهای خلاق ترویج همکاری‌های بین‌المللی میان شهرهای عضو و تسهیل سرمایه‌گذاری در حوزه خلاقیت به عنوان راهبر و توانمندسازی توسعه شهری پایدار و ترویج مشارکت اجتماعی است.

خلاقیت در حوزه شهری مفهومی انتزاعی نیست بلکه بیانگر ظهور و تجلی توانایی علمی و عملی مدیران و اندیشمندان شهری از یک سو و بهره مندی از ظرفیت موثر وخلاق نخبگان، عامه مردم و نهادهای مردم نهاد از سوی دیگر تفسیر می شود تا از رهگذر آن بتوان به رشد متوازن و پایدار در همه ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با تاکید بر روح خلاقیت و کارآفرینی پایدار در شهرهای عضو رسید.

شهری که به عنوان شهر خلاق در یکی از معیارهای ۷ گانه یونسکو (ادبیات، صنایع دستی وهنرهای سنتی، موسیقی، هنرهای رسانه ای، خوراک شناسی، فیلم، طراحی) انتخاب شده است باید در راستای عنوان انتخاب شده است؛ راهکارها و شیوه های خلاقانه ترویج و اشاعه معیار مورد نظر را که در برنامه شهرهای خلاق یونسکو بدان آنها اشاره شده است به کارگیرد.

شهر رشت در حوزه غذا و شهر اصفهان در حوزه صنایع دستی و هنرهای بومی در سال ۲۰۱۶ به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوسته اند.

نقش پر رنگ شهرداری اصفهان در تحقق شهر خلاق

البته تنها پیوستن به شبکه جهانی شهرهای خلاق کفایت نمی کند و شهرداری های هر شهری نقشی مهم در جهت تحقق معیار های این شهر می توانند ایفا کنند.

در این باره شیدا مهنام، نماینده ایران در کمیسیون علوم اجتماعی یونسکو با اشاره به اینکه شبکه شهرهای خلاق یعنی شهرهایی که در یکی از پنج حوزه صنایع دستی، معماری خوراک‌پزی، هنر و موسیقی ویژگی خاصی داشته باشند و به نوعی مشخصه متمایزکننده‌ای از دیگر شهرها در کشورهای دنیا داشته باشند، گفت: یونسکو از سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفت این شبکه را راه ‌اندازی کند و از سال ۲۰۰۹ این اتفاق افتاد.

وی افزود: متاسفانه با وجود شهرهای مختلفی می‌توانستیم وارد این شبکه شویم، اما شهرداری‌ها همکاری فعالی نداشتند. به جز شهرداری اصفهان که در حوزه صنایع دستی و شهرداری رشت نیز در حوزه خوراک‌پزی مراجعه کردند و با راهنمایی هایی که شد بالاخره این کار به نتیجه رسید/.

کد خبر 302999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.