شورای پنجم و تغییر مسیر شهر به نفع زنان

یک کارشناس مسائل شهری گفت: زنان در جهان فقط ۵ درصد شهرداران پایتخت ها را تشکیل می دهند، آنها همچنین ۶ درصد شهرداران شهرهای میلیونی و ۲۰ درصد اعضای شورای شهر در جهان را در اختیار دارند.

به گزارش ایمنا، دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسائل شهری در نشستی با اشاره به اینکه یکی از مغفول ترین بخش های  شهری توجه به سهم و مطالبات زنان از توسعه شهری است، گفت: الگوی توسعه پایدار توجه ویژه ای به گروه های در حاشیه به ویژه زنان برای حضور در عرصه شهری و مشارکت برای ساخت شهرهای فردا دارد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه در مقیاس جهانی یک غفلت بزرگ از سهم و نقش زنان در حکمروایی شهری اتفاق افتاده است، یادآور شد: زنان در جهان فقط 5 درصد شهرداران پایتخت ها را تشکیل می دهند، آنها همچنین 6 درصد شهرداران شهرهای میلیونی و 20 درصد اعضای شورای شهر در جهان را در اختیار دارند این در حالیست که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می هند.

وی با بیان اینکه علاوه بر سهم زنان از مدیریت شهری  در بیشتر شهرها فضاهای شهری نیز  اغلب مردمحور طراحی شده اند و از ظرافت های زنانه بی بهره اند؛ افزود: به خصوص در جامعه ما که دارای ارزش ها و اعتقادات فرهنگی دینی است حضور سالم، پویا و توام با نشاط زنان منوط به ایجاد بسترها و زیرساخت های لازم و همچنین عدالت در توزیع خدمات است.

کارشناس مسائل شهری با تاکید بر اینکه باید از مدیران شهری پرسید زنان چه سهمی از خدمات شهری دارند و آیا این سهم متناسب با حجم فعالیت آنها در سطوح شهرهاست، خاطرنشان کرد: تنها در خصوص دسترسی زنان و دختران به به فضاهای ورزشی و امکانات تفریحی ما شاهد یک تبعیض و شکاف عمیق هستیم.

طباطبایی مزدآبادی با اشاره به اینکه بر خلاف تصور عموم، تهران از نظر سرانه ورزش در جایگاه مناسبی قرار ندارد، خاطرنشان نمود: آخرین آمارها میزان سرانه ورزشی تهران را کمتر از نیم متر مربع اعلام کرده اند که بر این اساس استان تهران در رتبه بیست و ششم کشور قرار دارد!

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه با این حساب سهم زنان و مناسب سازی فضاهای ورزشی برای حضور دختران بسیار محدودتر می شود، گفت: شهرهای فردا شهرهای سلامت محورند و این سلامتی نیز تنها از دل گسترش بسترهای ورزش همگانی به خصوص برای زنان و دختران صورت می گیرد.

استاد دانشگاه یکی دیگر از وظایف مدیریت شهری به خصوص شورای شهر را بسترسازی برای افزایش حضور توام با امنیت و اطمینان خاطر زنان در فضاهای شهری عنوان کرد و گفت: برخلاف برخی دیدگاه ها این امنیت صرفا با حضور نیروهای انتظامی صورت نمی گیرد بلکه شاکله شهر، سیمای آن، نورپردازی ها و نوع معماری ارتباط معناداری با ایجاد احساس اطمینان زنانه در شهر دارد.
مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری ادامه داد: متاسفانه برخی برنامه ریزی ها در سطوح شهر به گونه ای است که شهرها را مردانه می کند، برای مثال سرویس دهی تاکسی های مخصوص بانوان اغلب در طول روز است و در ساعات شب کمتر این سرویس ها ارائه می شود.
طباطبایی مزدآبادی در پایان با تاکید بر اینکه شورای پنجم به خصوص در کلانشهر تهران باید یک بازنگری در برنامه ها و نحوه مدیریت شهری به نفع زنان داشته باشد، گفت: امیدواریم مردم در این دوره از نیروهایی حمایت کنند که دانش و درک درستی از مدیریت شهری داشته باشند.

کد خبر 302950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.