مستندسازی پروژه های شهری؛ بهبود مستمر خدمات و جلوگیری از موازی کاری

شهردار کرج با بیان اینکه پروژه های مختلف شهری هر یک تحت شرایطی منحصر به فرد به اجرا درمی آیند گفت: مستندسازی و مدیریت دانش به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت پروژه های شهری، امکان بهره گیری از تجربیات اجرایی را در پروژه های بعدی میسر می سازد.

به گزارش ایمنا به تقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، علی ترکاشوند این مطلب را عنوان کرد و گفت: مستندسازی و مدیریت دانش این امکان را فراهم می آورد تا ضمن ثبت مراحل مختلف پروژه، بازبینی فرآیندها و بهره گیری از تجربیات و درس آموخته ها، جهت انتقال و استفاده در پروژه های آتی میسر گردد.
شهردار کرج اظهار داشت: مدیریت دانش و مستند سازی تجربیات موفق و ناموفق مدیران در جهت توسعه دانش سازمانی دارای یک اهمیت فزآینده برای هر سیستم و نهاد خدمات رسان می باشد و با استفاده از اقتصاد دانش محور می توان از بسیاری مخاطرات پیشگیری کرد.
ترکاشوند ادامه داد: ابقاء دانش، حفظ حافظه سازمانی و آموزش کارکنان جدید از جمله مزایای مستند سازی پروژه های مختلف است در غیر این صورت ارائه خدمات توسط ارگانهای خدمات رسان به مردم دچار مشکل خواهد شد زیرا کسب دانش از کارکنان ارشد و سپس انتقال آن به سایر کارکنان و همچنین روزآمد کردن آموخته ها طی، زمان امری بسیار حیاتی است.
این مسئول گفت: در قرن جدید تغییر نگرش در رابطه با جایگزینی سرمایه های فکری با سرمایه های مادی دیده می شود و سرمایه های فکری، به تدریج در سازمان ها به عنوان سرمایه اصلی آن مطرح می شود؛ در حال حاضر مستند سازی نیز می تواند روش مناسبی برای توزیع و پخش دانش سازمانی باشد که سازمان های خدماتی باید از میان اتفاقات وقایع و فرآیندهای متعددی که با آن ها سروکار دارند دست به گزینش زده و مواردی که ارزش مراقبت و محافظت دارند را تعیین و ذخیره کنند.
وی اضافه کرد: باید در نظر داشت که اگر دانش ذخیره شده در حافظه سازمان با تغییر و تحولات محیطی و برنامه ها و اقدامات درون سازمانی همگام نباشد و مرتباً اصلاح و به روز نشود، سازمان با هزینه های هنگفتی مواجه می شود و بر این اساس، دانش، دیر یا زود از بین خواهد رفت.
شهردار کلانشهر کرج یادآور شد: کشور ما یکی از کشورهای در حال توسعه است و از عمده ترین مسائلی که سازمان ها همواره با آن روبه رو می باشند عدم مستند سازی تجربیات مدیریتی مدیران و کارشناسان ارشد می باشد که به عنوان یکی از مهمترین موانع در توسعه و گسترش دانش مطرح می باشد؛ از سوی دیگر امروزه سازمان ها همواره با پدیده جابجایی سازمانی مواجه هستند و این مسأله نیز باعث می شود که سازمان نتواند از تجربیات آنها استفاده کند و بعضاً با پدیده موازی کاری و دوباره کاری تجربه های ناموفق مواجه باشد لذا ضرورت پرداختن به مستند سازی پروژه ها دوچندان می گردد .
ترکاشوند در پایان خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای موثر که سهم بسزایی در کاهش هزینه های عمرانی و افزایش بهروری دستگاه هایی نظیر شهرداری ها دارد، مستندسازی فنی پروژه ها است. مستندسازی فنی، یکی از ابزارهای مدیریت دانش برای انتقال تجربیات و دانش ضمنی و عینی ایجاد شده در پروژه ها می باشد. با توجه به ماهیت کار پروژه های عمرانی، مستندسازی هدفمند، صحیح و کامل نیازمند استفاده از ابزارهای مناسب فناوری اطلاعات، از جمله سیستمهای اطلاعاتی می باشد که مدیریت شهری کرج برای تحقق این مهم مصمم است و اجرایی شدن آن را در اولویت اساسی مدیران اجرایی خود قرار داده است.

کد خبر 302946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.