چرا دولت اعتراضی به نقض برجام نمی‌کند؟

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: می گویند به ما رأی دهید تا تحریم های غیرهسته ای را برداریم اما شما اول بگویید در ازای بتن ریختن در دستاوردهای این ملت چه به دست اوردید و کدام تحریم هسته ای را برداشتید؟؛ بگویید در بند 37 برجام آمده اگر ایران از طرف مقابل شکایت کند تمام قطعنامه های قبلی باز می گردد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایمنا، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخصی مصلحت نظام دقایقی پیش در مسجد سید اصفهان اظهار کرد: انقلاب اسلامی انتخاب ملت ما بود و بنابر گفته امیرالمومنین(ع) برای رسیدن به پیشرفت و سعادت تنها یک راه بیشتر نداریم و آن راه استفاده از سنن الهی در زندگی است.

وی با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی به جایی رسیده که راه خود را باز می کند و پیش می رود، افزود: تنها با تحریف این انقلاب متوقف می شود و امام خمینی(ره) بارها فریاد زد که آنچه شما را نجات می دهد اسلام ناب است که مقابل اسلام آمریکایی است؛ اگر می خواهید مدافع محرومان باشید آن اسلام ناب است اما در برابر آن اسلام اشرافیت و سرمایه داری و زراندوزی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ملت ما کدام مسیر را می خواهد انتخاب کند، تصریح کرد: رهبر انقلاب سال گذشته در نوروز صحبت خود را با این مسئله آغاز کردند؛ این انتخاب فرصت خوبی است تا دستاورد های این دو نگاه را ببینیم؛ کسانی که در برابر اسلام ناب چه دستاوردی را برای ملت ما به ارمغان آورده اند.

وی بیان کرد: ما جدای از آرمانهایی که داریم یکی از اعتقاداتمان این است که واقعیت ها را خوب بیان کنیم و بدانیم کسانی که سند 2030 را با این سرعت تصویب کردند مگر سند 2030 چه داشت؟ چه سندهایی کنار گذاشته شد؟ و چرا عده ای سراسیمه به دنبال این هستند که بر مبنای دیگری مباحثی را اجرایی کنند که دستاورد آن سعادت ملت ما را در بر ندارد؛ چرا برای جلوگیری از پیشرفت ملت عده ای در هیئت دولت طرحی تصویب می کنند که IPC و به نام پیشرفت صنعت نفت تصویب می شود و کار به جایی می رسد که همین دولت مجبور می شود کمتر از یک سال 55 بار این سند را اصلاح کنند. چگونه این افراد دم از تدبیر می زنند؟ ضمن اینکه هنوز ایراد دارد.

جلیلی ادامه داد: کسانی که دم از حقوق شهروندی، شفافیت و آزادی می زنند اما در موضوع نفت موضوعات دیگری شکل می گیرد؛ در سال 81 قراردادی امضا می شود که این قرارداد 25 سال با یک شهروند اماراتی درباره منابع نفتی و گازی ملت ایران است و کرسنت نام دارد؛ مطابق این قرار داد باید روزانه 500 تا 800 میلیون متر مکعب گاز داده شود و تا 7 سال 17 دلار و پس از آن تا 40 دلار افزایش یابد؛ در حالی که در آن زمان کشور ما با ترکیه قرار دادی بسته است اما قیمت 250 دلار است.

وی اشاره کرد: دولت نهم پس از آن سر کار می آید و بررسی می شود و مشاهده می شود که برخی در این قرار داد اتهام فساد دارند؛ کسانی که از شفافیت و حقوق شهروندی دم می زنند بگویند کدام یک از مردم ایران به چنین قراردادی رضایت می دهد؟؛ جالب اینکه رئیس جمهور فعلی هم خود اقرار دارد که در این قرارداد فساد مالی شده است؛ سال 92 همان کسانی که متهم از سوی ایران بوده اند و فساد کرده اند به مسئولیت می رسند و به همین دلیل در دادگاه بین المللی شکست می خوریم.

این عضو شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: کدام یک از مردم ما راضی به چنین قرار داد ذلت باری هستند؟؛ اینها باید برای مردم روشن شود؛ امروز رئیس جمهور گفته واقعیت ها را به مردم بگویید؛ خوب بگویید در همین چند ماه پیش ترکیه به استناد همین پرونده از ما شکایت می کند و مدعی می شود که ارزان تر به امارات نفت و گاز فروخته ایم؛ جمهوری اسلامی در این پرونده نسبت به ترکیه هم محکوم می شود و یک میلیارد 800 میلیون دلار ایران باید خسارت بدهد.

وی ابراز کرد: این دفاع از حقوق ملت و دیپلماسی هوشمندانه شماست؟؛ می گویند اگر می خواهید تعامل سازنده با دنیا داشته باشید ما می توانیم اما بروید و ببینید این دولت در دوستی با کشورهای دوست چه کرده اند؛ امروز صادرات ترکیه دو برابر صادرات ایران به عراق است و ببینید وقتی کشاورز ما نمی تواند محصول خود را می فروشد روسیه ای که با اروپا و آمریکا روابطش بد شده است بیشتر از ما صادرات می کند؛ دیپلماسی شما تقریبا هیچ دستاورد داشته است.

جلیلی گفت: ما در دولت قبل به ونزوئلا تراکتور صادر می کردیم؛ اینگونه صنعت ما پیشرفت می کند؛ امروز این روابط اقتصادی کجا رفت؟؛ همین کسانی که امروز رابطه با ونزوئلا را مسخره می کنند بیایند به مردم بگویند چند نفر از وزرای این دولت در ونزوئلا شرکت زدند؟؛ چرا امروز اینها متوقف شده است؟؛ می گویند به ما رأی دهید تا تحریم های غیرهسته ای را برداریم اما شما اول بگویید در ازای بتن ریختن در دستاوردهای این ملت چه به دست اوردید و کدام تحریم هسته ای را برداشتید؟؛ بگویید تحریم های شورای امنیت چه شد؟؛ در کشور ما تنها شما حقوقدان نیستید و بگویید در بند 37 برجام آمده اگر ایران از طرف مقابل شکایت کند تمام قطعنامه های قبلی باز می گردد.

وی عنوان کرد: می گویند ما تحریم های هسته ای برداشتیم اما بگویید مگر تحریم چرخه دلار که هسته ای بود امروز برداشته شده است و کدام شهروند ایرانی می تواند در بانک های خارجی حساب دلاری باز کند؟؛ اینها مگر تحریم های هسته ای نبود؟؛ 10 هزار کیلو مواد هسته ای را به خارج فرستادید و رأکتوری 15 سال زحمت برای آن کشیده بودیم بتن ریختید؛ وعده هایتان چه شد؟؛ شما همین تحریم های هسته ای را گزارش بدهید چه کردید؟؛ بگویید از روز اجرای برجام تا یک سال پس از اجرای برجام بیش از 83 قطعنامه علیه ایران در کنگره آمریکا مطرح شد؛ اینها را برای ملت توضیح بدهید.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بگویید به چه بهایی اخم دشمن به لبخند تبدیل شد؟؛ امروز می گویند به جنگ فناوری های جدید نروید اما یادشان رفته که خودشان اجازه پرتاب ماهواره علمی را نمی دهند؛ امروز گزارش بدهند از این فضای مجازی چقدر شغل ایجاد کرده و ارز آوری داشته اند؛ هند 80 میلیارد دلار از فضای مجازی ارز آوری دارد؛ شما از نمایش اقتدار کشور هراسان می شوید؛ چرا اگر ملتی می خواهد قدرت خود را به رخ بکشد شما این را خنجر به پشت خود تلقی می کنید و از نمایش شهرهای موشکی انتقاد می کنید؟

وی بیان کرد: از اعتبار برای ملت دم می زنند؛ شما ملت ایران را تحقیر نکنید دیگران سالهاست برای ملت ایران سر تعظیم فروآورده اند؛ اگر من این مثالها را می گویم به دلیل این است که به جامعه این واقعیت ها بیان شود تا ملت بداند چگونه انتخاب می کند و چرا برخی از پرتاب ماهواره و نمایش قدرت دفاعی نگران می شوند؟؛ مدعی برد برد هستند اما تا جایی که کدخدا ناراحت نشود؛ دیپلماسی امروز ما دیپلماسی التماسی و تبدیل اخم دشمن به پوزخند اوست؛ دستاورهایش هم گلابی هایی است که قرار است در بیاید.

جلیلی گفت: از شفافیت دم می زنند اما رئیس جمهور از سرمایه گذاری یک بانک خارجی در ایران می گوید؛ پس چرا اسم این بانک را نمی برد؟؛ اینها بحث هایی است که ما استقبال می کنیم؛ امروز دیدم دغدغه آزادی دارد؛ چهارسال پیش با 250 هزار رأی بیشتر انتخاب شد اما همه به او احترام گذاشتند در حالی که در این سالها بدترین توهین ها به ملت شد؛ کسی باید از آزادی بگوید که دانشمندی هسته ای را به شرکت فاضلاب تبعید نکند؛ اگر آزادی برای ملت های دیگر است این بحث دیگری است اما معلوم کنید این آزادی برای کیست؟

وی اشاره کرد: من سال 92 در این مسجد گفتم باید بانک اصلاح شود؛ آقای معاون اول امروز از رشد 25 درصدی معوقات بانکی می گویید؛ این توانایی شماست؟؛ می گویید برخی از حقوق شهروندی می ترسند؛ خیر همه حقوق شهروندی را دوست دارند؛ در این چهار سال 700 هزار میلیارد تومان حلق نقدینگی شده حق ملت ما در این خلق نقدینگی کجاست؟؛ حق کشاورز است بداند از این تسهیلات بانکی چقدر برای اوست؛ اگر دولت مکلف به ساخت مسکن برای مردم است چه کرده اید؛ آن 30 درصد باقی مانده از مسکن مهر از دولت قبل چه شد و چه جایش آوردید؟ کشوری که سالانه 700 هزار ازدواج دارد و 700 هزار مسکن می خواهد چه برایش کرده اید؟؛ اشتغال همین است؛ اگر سالانه یک میلیون واحد ساخته می شود 2 میلیون شغل ایجاد می شد؛ حق شهروندی حق آن معدنکاری است که چهار سال صدایش را نشنیدید.

این عضو شورای عالی امنیت ملی ابراز کرد: ما دو تفکر پیش رو داریم؛ بگویید دستاورد شما چه بوده است؟؛ چرا می خواهید با موضوعات موهوم میان چهار سال آینده و گذشته دیوار بکشید؟؛ رقیب نمی خواهد دیوار بکشد بلکه شمایید می خواهید برای پنهان کردن کارنامه خود دیوار بکشید؛ کشوری که این همه ظرفیت عظیم الهی دارد حق شهروندی این است که جوان ما بیکار نباشد؛ آیا جواب او این است که حق ملت ایران ساخت آبگوشت بزباش است؟؛ شما حتی همین آبگوشت بزباش را هم وارد کردید و آشپزی راه آهن را به شرکت ارتیشی دادید؛ این آن رویکرد اشتغال زاست؟؛ رویکردی که می خواهد مدیر وارد کند نمی تواند کشور را پیش ببرد.

وی افزود: ما معتقد به اتکای استفاده از قدرت مردم در عرصه های مختلف هستیم؛ شما برای این مردم چه حقی قائل هستید؟؛ اینها را بیان کنید و بگویید چه بسترهایی را باز کردید برای این مسئله؟؛ امروز چهار سال گذشته اما امروز نه چرخ صنعت می چرخد و نه چرخ سانتریفیوژ؛ ما ظرفیت تولید صنایع پایین دستی پتروشیمی کشور که 16 میلیون تن در سال است سال 92 بیش از 3 میلیون تن بوده اما امروز 8 دهم تن کمتر شده است؛ جالب است که رئیس جمهور مدعی است که 50 میلیون تن تولید کرده ایم!؛ با مردم شفاف و دقیق صحبت کنید و به شعور مردم احترام بگذارید؛ در زمینه کشاورزی چه کرده اید؟

جلیلی گفت: رهبر انقلاب به شما اجازه داد یک و نیم میلیون دلار از صندوق توسعه ارزی بردارید تا کشاورزی خوزستان را رونق دهید؛ امروز گزارش دهید چه کردید؟؛ ما امروز یک راه بزرگی را در پیش داریم چراکه ملت ما با انقلاب یک انتخاب بزرگ کرد؛ امروز ملت ما می تواند دستاوردهای تفکر انقلابی را به رخ بکشد و اگر امروز امنیت ایران مثال زدنی است برای نگاهی است که بر مبنای دینی عمل کرده است؛ امنیت را التماس نمی کرد بلکه نگاه مبتنی بر قرآن و عترت بود؛ ملت ما این را باور داشت.

وی اشاره کرد: آیا این تفکر و اندیشه نمی تواند در اشتغال و اقتصاد پیروز شود؟؛ این انتخاب ملت ماست؛ امروز همه باید تلاش کنیم و جامعه را آگاه کنیم تا با انتخابی در شأن انقلاب اسلامی موفقیتی بزرگ داشته باشیم.

کد خبر 302841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.