تحولی اساسی باید در حوزه فرهنگ رخ دهد/ در تحول علوم انسانی خوب عمل نکردیم

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در تحول علوم انسانی خوب عمل نکردیم و نتوانستیم سند تحول آموزشی را درست اجرا کنیم، گفت: باید تحولی اساسی در حوزه فرهنگی رخ دهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، جمیله علم‌الهدی ظهر امروز در همایش انتخاباتی تحول در نظام تربیتی کشور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان اصفهانی اظهار داشت: تخصص من تعلیم و تربیت است و همه چیز به تعلیم تربیت بر می‌گردد، در گذشته دین به کمک خانواده می‌آمد و پرورش شهروند در گذشته مهم نبود و همه به پرورش ارتش اهمیت می‌دادند، دین مخاطبش عام بود و نهاد خانواده نهاد موثر بود اما بعدها دولت درگیر تحول شد.

وی افزود: ابتدا انرژی‌های انسانی مورد توجه حکومت‌ها بود و سپس رای شهروندان با توجه به افزایش سطح علمی مورد توجه قرار گرفت و دولت‌ها وارد بحث تربیت شدند و آنها ارزش‌های طبقه حاکم را ترویج دادند، ارزش‌هایی مثل وطن دوستی و سپس آموزش عالی مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفت و فرآورده انسانی به خدمت دولت درآمدند و به تدریج ارزش‌های مورد قبول خودشان را ارائه دادند.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دولت‌ها به دنبال توسعه سیاسی و اقتصادی خود وارد بحث تربیت و تعلیم شدند، گفت: به این ترتیب تربیت و تعلیم از خانواده دور شد، قبلا ساماندهی اجتماعی بر عهده خانواده بوده است اما امروز شی بر شخص اولویت دارد و سوداگری حاکم می‌شود و دولت‌ها تعلیم و تربیت‌ها را برای مقاصد خود به دست می‌گیرند.

وی افزود: امروز در پیچ تاریخی قرار گرفتیم که نیاز به انقلاب کپرنیکی است، توسعه صنعتی اولویت است و ما به شدت به نیاز جهانی برای تحول داریم و بیماری‌های اخلاقی افزایش و آرامش روانی به شدت کاهش یافته است.

همسر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امروز انتظارات بشر از دین شروع شده است، خاطرنشان کرد: بازگشت به عرفان در سه دهه اخیر شروع شده و قشرهای فرهیخته در پیچ تاریخی قرار گرفته‌اند و باید تعلیم و تربیت را اولویت قرار دهند و بشارت انقلاب تعلیم و تربیت در دین ما داده شده است.

استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: حضرت امام (ره) در ابتدا انقلاب را شروع کردند و ما انقلاب می‌کنیم اما در ادامه که باید انقلاب را بسازیم نمی‌توانیم عمل کنیم، در جنگ هم خوب بودیم اما زمانی که رسیدیم به سازندگی نتوانستیم خوب عمل کنیم.

وی تصریح کرد: ما خودمان هنوز از تحول علوم انسانی برداشت درست نداریم و در تحول علوم انسانی خوب عمل نکردیم و نتوانستیم سند تحول آموزشی را درست اجرا کنیم، باید تحول اساسی در حوزه فرهنگی رخ دهد.

علم الهدی افزود: در این تحول به سختی حرکت می‌کنیم، ما هزینه‌هایی که در عراق و سوریه می‌دهیم به خاطر همین انقلاب است و انقلاب در همه جا نفوذ می‌کند.

وی ادامه داد: ما تعدادی از جوانان را به سوریه می‌فرستیم و شهادت آنها سبب می‌شود که نسل سوم ما بفهمند که به چه علت در جنگ سوریه حضور پیدا می‌کنیم، ما مجبوریم این هزینه را بدهیم تا جوانان ما مفهوم حضور در سوریه را بفهمند.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عموما انقلاب‌ها در دانشگاه بود ولی امروز این قدر فساد صورت می‌گیرد اما کسی جلوی آن نمی‌ایستد، در ایران دو جریان در دانشگاه هستند، یکی رفاه توسعه را در اروپا و غرب می‌بیند و همراهی کردن با کشورهای توسعه یافته و جریان دیگر معتقد به حفظ ارزش‌های انقلابی است.

وی یادآور شد: در حوزه علوم انسانی پیشرفت خیلی زیاد نیست و ما اگر ارزش‌های بومی خودمان را دخیل ندهیم موفق نخواهیم شد، دانشگاه ما نباید ویلچری باشد که نه بخش خصوصی و نهاد دولتی آن را بچرخاند، رابطه دانشگاه و صنعت این است که دانشگاه باید جلودار و صنعت پیشرو باشد.

علم‌الهدی با بیان اینکه تعلیم و تربیت تنها مختص آموزش و پرورش نیست، اظهار داشت: تعلیم شامل رسانه، سینما، خانواده نیز می شود و راهوری تعلیم و تربیت نباید فقط توسط قوه مجریه باشد، عالمان دینی باید یک ضلع آن را به عهده بگیرند و ما بقی خانواده‌ها باید نقش اساسی در تعلیم و تربیت ایفا کنند.

وی با تشریح نقش انقلاب اساسی درعلوم انسانی افزود: چون دانشگاه کمتر اهتمام ورزیدند و حتی اگر با سرعت عمل می‌کردند نمی‌توانستند انقلاب اساسی در علوم انسانی ایجاد کنند چرا که علوم انسانی و کشف آسیب‌هایش بسیار دشوار است.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سند 2030 بیان کرد: داستان این سند به این شکل بود که در سایت گمنامی دیدیم که مسئولان آموزش و پرورش در جلسه‌ای رفتند و تعدادی از دوستان ما بدون دعوت به این جلسه رفته و متوجه شدند کار بسیار سنگینی در طول یک سال گذشته انجام دادند.

وی ادامه داد: پس از جلسه با آموزش و پرورش دیدیم که مطالبی که در آن سند هست در سند تحول گنجانده شده و پس از این که ما قانع نشدیم بحث را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بردیم و سرانجام به دفتر مقام معظم رهبری گزارش دادیم و واکنش رهبر معظم انقلاب را مشاهده کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد جایگاه زنان گفت: من بارها درباره حقوق زنان اعلام کردم که نظامات حقوقی ما درباره زنان کم نظیر است و برای بعضی کشورها عجیب بود که ما روز تکریم مادر و میلاد حضرت زهرا (س) را داریم و این کار در هیج جای دنیای انجام نمی‌شود.

وی گفت: ما باید ارزش‌های خودمان را در نهادهای جهانی عرضه کنیم و من در این راستا به خانم مولاوردی معاون رئیس جمهور پیشنهاد دادم که چرا در سازمان ملل قانون نفقه برای کل زنان جهان مطرح نمی‌شود که ایشان گفتند فعلا به صلاح نیست.

علم الهدی خاطرنشان کرد: ایران همیشه شروع کننده الگوهای ویژه بود و الگوی حضرت امام (ره) این بود که زن‌ها دنبال تجمل، قدرت و ثروت نباشند و ایشان گفتند زن‌ها به شخص مرد نگاه کنند و مردها به شخص زن و این الگوی حضرت امام بود.

کد خبر 302819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.