اخذ ۵۶۰۰ میلیاردتومان از خزانه عمومی برای پرداخت یارانه سال ۹۵

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور،گفت:دولت برای پرکردن فاصله ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی تا ۴۲ هزار میلیارد تومانی پرداخت یارانه ناچار به برداشت از خزانه عمومی بر اساس مجوز تبصره ۱۴ از مجلس شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت با اشاره به امکان یا عدم امکان افزایش یارانه های نقدی، گفت:در سال ۱۳۹۵ براساس آنچه که در تبصره ۱۴ لایحه بودجه بود و دیوان محاسبات آن را بررسی کرد، ۳۶هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان امکان پرداخت به سازمان هدفمندی یارانه ها برای توزیع نقدی وجود داشت.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در عمل ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت شد، افزود:برای پرداخت فاصله ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی تا ۴۲ هزار میلیارد تومانی دولت ناچار به برداشت از خزانه عمومی بر اساس مجوز تبصره ۱۴۴  از مجلس شد.

به هر میزان که یارانه افراد افزایش یابد، به همان میزان باید از خزانه برداشت شود

وی با اشاره به اینکه اگر منظور برخی افراد از پرداخت سه برابری افزایش یارانه اقشار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است، دولت در حال حاضر چنین اقدامی انجام داده است، ادامه داد:هم اکنون دولت ۳.۴۴ برابر یارانه افراد خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را افزایش داده، لذا اگر شخصی بخواهد یارانه اقشار کم درآمد را ۳ برابر کند، در واقع یارانه آنها را ۴دهم کاهش داده است.

نوبخت یادآور شد:اگر کسی بگوید که می خواهم یارانه تمام دهک ها را افزایش دهم، نه تنها منبعی برای این افزایش وجود ندارد، بلکه برای پرداخت آن باید از خزانه برداشت شود، لذا به هر میزان که یارانه افراد افزایش یابد، به همان میزان باید از خزانه برداشت شود.

افزایش یارانه تنها با گرانی حامل های انرژی امکانپذیر است

وی با بیان اینکه تنها راه برای افزایش یارانه افزایش منابع هدفمندی است، افزود:منابع هدفمندی از محل افزایش حامل های انرژی به دست می آید، لذا تنها با گرانی حامل های انرژی افزایش یارانه امکانپذیر است، که این یعنی از یک سو مبلغی اضافه می شود و چند برابر دیگر از جیب مردم از سوی دیگر خارج شود.

ارز ۴هزارتومانی نتیجه پرداخت یارانه نقدی در دولت گذشته

سخنگوی دولت یازدهم، ادامه داد:بنابراین همانگونه که رییس مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی تصریح کرده اند، افزایش یارانه نقدی قابل اجرا نیست، مگر اینکه افزایش قیمت شدیدی به تمام کالاها داده شود، که با این اقدام به تولید ضربه جبران ناپذیری وارد شده و هزینه های تولید افزایش می یابد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، با بیان اینکه در دولت گذشته برای پرداخت یارانه نقدی بنزین ۱۰۰ تومانی به حدود چند برابر افزایش یافت، تصریح کرد:نرخ ارز از هزار تومان به حدود ۴هزار تومان افزایش یافت، لذا آثار سویی که افزایش یارانه ها بر سفره مردم می گذارد، بیش از کمکی است، که به مردم می شود.

کد خبر 302646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.