با بیکاری مزمن و بزرگی روبرو هستیم

کاندیدای دوازدهمین انتخابات با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند با توزیع پول می‌توان شغل ایجاد کرد، گفت: از سال ۸۶ تا ۹۱ اشتغال خالص در کشور صفر بوده و این موضوع منجر به یک بیکاری بزرگ و مزمن شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شب گذشته (پنجشنبه 21 اردیبهشت) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با اشاره به علت حضور در عرصه انتخابات، گفت: کشور ما در شرایطی است که نیازمند به یک مدیریت قوی برای خروج از شرایطی است که در سال‌های گذشته ایجاد شده است.

وی افزود: برای این کار نیاز است فردی که کشور، مشکلات کشور، جهان و دیپلماسی دنیا را بشناسد و بتواند متخصصان را جذب کند، به کارآفرینان اعتماد بدهد و با همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها توانایی کار کردن را داشته باشد، مسئولیت را عهده‌دار شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه بیان کرد: من حس می‌کنم در اجرای برنامه‌های کشور ما گام اول را برداشته‌ایم و امیدوارم در سال‌های آینده گام‌های بعدی را برداریم.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر برنامه‌های دولت وی برای رفع معضل اشتغال، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند با دادن پول یا اینکه بگویند چه میزان شغل ایجاد می‌کنند، مسئله اشتغال حل می‌شود، در حالی که این‌گونه نیست و تقسیم پول و پمپاژ پول در کشور تجربه خود را نشان داده است.

وی با بیان اینکه سال‌ها بود که ما با معضل بیکاری روبرو بودیم، گفت: از سال 86 تا 91 ما اشتغال خالصی نداشتیم و بیکارها کنار هم انباشته‌ شده‌اند و مشکل بیکاری بزرگ در کشور ایجاد شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به نقش رشد اقتصادی در ایجاد اشتغال، تصریح کرد: ما اگر مانند سال 95 رشد اقتصادی 8 درصد داشته باشیم، به طور طبیعی می‌توانیم بالای 900 هزار شغل را درست کنیم، اما برای اینکه اشتغال را افزایش بدهیم، نیاز به تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط داریم.

روحانی با اشاره به تسهیلات داده شده به بنگاه‌های کوچک و متوسط، گفت: ما در دولت یازدهم به 24 هزار بنگاه کوچک و متوسط در سال 95 تسهیلات دادیم و ادامه اعطای این تسهیلات می‌تواند بنگاه‌هایی که فعال نیستند را به فعالیت برگرداند.

وی با اشاره به اهمیت اینترنت در ایجاد اشتغال برای جوانان، یادآور شد: امروزه اینترنت باعث ایجاد اشتغال برای جوانان می‌شود، در دولت یازدهم صد هزار شغل در بخش فناوری برای جوانان ایجاد شده که باید این ایجاد اشتغال در زمینه فن‌آوری‌های نو نیز اتفاق بیفتد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌ دیگر دولت برای ایجاد اشتغال، افزود: برنامه دیگر دولت برای ایجاد اشتغال، برنامه کارورزی است که در بهمن سال گذشته در شورای عالی اشتغال مورد بحث قرار گرفت و به تصویب رسید.

روحانی ضمن تشریح برنامه‌های کارورزی یادآور شد: در این برنامه جوانانی که فارغ‌التحصیل هستند و مهارت کافی ندارند، ابتدا به مدت 4 ماه آموزش می‌بینند و یک سوم دستمزد اشتغال به آنها داده می‌شود، تا زمانی که در کارگاهی که کارفرما مایل باشد به کار گرفته بشوند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های صد روزه دولت اجرایی کردن طرح کارورزی است، گفت: جوانانی که در طرح کاروزی آموزش دیده‌اند، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی می‌توانند به طور ثابت در کارگاه‌های مختلف مشغول کار شوند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید تسهیلات برای محیط کار فراهم شود، خاطرنشان کرد: ما باید محیط را برای کار فراهم کنیم و یکی از راه‌های آن ارائه تسهیلات و تامین بازار فروش است. ما باید بازار فروش صادرات را افزایش دهیم و در دولت یازدهم شاهد بودیم که صادرات غیرنفتی 25 درصد رشد داشته است.

روحانی افزود: ما در سال گذشته 650 هزار شغل ایجاد کردیم و طبق برنامه توسعه ششم مجلس می‌توانیم در سال‌های آینده تا 950 هزار شغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری در زمینه اشتغال، یادآور شد: بهترین روش برای ایجاد اشتغال فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط است، همچنین گردشگری می‌تواند نقش زیادی در ایجاد اشتغال داشته باشد، همان‌طور که در دولت یازدهم وعده دادیم گردشگری توسعه یافت و در دولت دوازدهم نیز برای این مسئله برنامه داریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: گردشگری می‌تواند اشتغال سریع و کم‌هزینه ایجاد کند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بازنشستگان، خاطرنشان کرد: صندوق‌های بازنشستگان باید متحول شوند که این مسئله در برنامه 5 ساله ما و برنامه دولت دوازدهم به آن اشاره شده است

وی با بیان اینکه برنامه‌های دولت یازدهم در ستادهای انتخاباتی این کاندیدا موجود است، گفت: من از همه کاندیداها می‌خواهم که برنامه خودشان را منتشر کنند تا مردم بتوانند طبق برنامه‌ها نظر دهند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر توسعه و مشاغل روستایی، گفت: 30 درصد جمعیت ما روستایی است و یک مشکل ما برای مهاجرت این است که شرایط زندگی برای روستاها مهیا نیست، اما ما در دولت یازدهم 10 هزار کیلومتر از روستاها را آسفالت کردیم و برق و تلفن را تقریبا به همه روستاها کشیده‌ایم.

روحانی با اشاره به خودکفایی در زمینه تولید گندم، خاطرنشان کرد: زمانی ما 6 میلیون تن گندم وارد می‌کردیم، اما اکنون 3 میلیون تن صادر می‌کنیم که این نشان از خودکفایی در تولید گندم دارد که به خاطر کار کشاورزان ما بوده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در تامین گاز مناطق  روستایی در گذشته، یادآور شد: در گذشته در روستاها مردم باید کپسول گاز خود را به خارج از شهر می‌بردند و آن را پر می‌کردند، اما امروز 10 هزار روستا گازرسانی شده و از لحاظ آبرسانی نیز 5200 روستا آبرسانی شده‌اند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به بیمه درمانی و توسعه بهداشت در روستاها، گفت: برای همه روستاهای ما طرح خانه بهداشت اجرا شده و آمبولانس‌های هوایی و خدمات پزشکی توسعه یافته است.

روحانی افزود: در دولت یازدهم همه مردم را از لحاظ بیمه‌ای تحت پوشش قرار دادیم، لذا قدم‌هایی که برداشته شده باید ادامه یابد تا روستائیان نیازی به مهاجرت به سمت شهرها نداشته باشند، بلکه مهاجرینی که به حاشیه شهرها آمده‌اند به روستاهای خود بازگردند.

وی با بیان اینکه هنوز در موضوع مسکن مشکل داریم، به مشکلات مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در این دولت حدود 900 هزار مسکن مهر تکمیل و به متقاضیان داده شد، البته مسکن مهر امکانات مهمی از جمله گاز، آب و مدرسه نداشته که این امکانات در حال ایجاد شدن است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری موضوع بافت‌های فرسوده را مورد توجه قرار داده و گفت: با مسکن مهر مردم به بیرون شهرها برده شدند، اما باید توجه کنیم در داخل شهرها بافت‌های فرسوده را تغییر دهیم تا از این طریق زندگی مردم بهتر شود و رونق در مسکن نیز ایجاد شود.

روحانی با اشاره به مسئله ارائه تسهیلات به خانه اولی‌ها، اظهار داشت: ما برای زوجین 160 میلیون تسهیلات ارزان قیمت با بهره زیر 10 درصد اختصاص داده‌ایم. این تسهیلات را هم باید ادامه داشته باشد و هم بیشتر شود. برنامه روی این است که این تسهیلات به 200 میلیون افزایش یابد. همچنین در مسکن روستایی نیز باید قدم‌های لازم برداشته شود.

وی با بیان اینکه رکود در مسکن در صنعت ساختمانی است، گفت: حدود 600 هزار واحد مسکونی خالی بدون مشتری در تهران داریم و این نشان دهنده برنامه‌ریزی نامناسب مدیریت شهری است. مدیریت شهر تهران 100 هزار میلیارد دلار پول در مسکن را خوابانده و کسی توان خرید را ندارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: همچنین بلند مرتبه‌سازی‌ها جلوی تنفس شهری را گرفته و شرایط زیست محیطی را بر هم زده است.

روحانی درباره اقتصاد درون‌زا با تاکید بر این مسئله که باید تکنولوژی‌های نوین را توسعه دهیم، گفت: حدود 3 هزار شرکت دانش‌بنیان در این زمینه فعال هستند.

وی موضوع خروج مغزها را مورد توجه قرار داد و افزود: ما شاهد هستیم که مهاجرت‌های معکوس آغاز شده و بیش از 400 نفر از افراد تحصیل کرده به کشور بازگشته‌اند. در برون‌نگر نیز باید شرایطی فراهم شود که به سمت صادرات بیشتر حرکت کنیم، ما در گذشته بازار گردشگری را به ترکیه تحویل داده‌ایم، گاز را به قطر و حمل و نقل هوایی را به کشورهای همسایه واگذار کردیم. ما باید در همه این زمینه‌ها شرایط را برگردانیم. ایران کشوری است که باید گردشگری داشته باشد، از منابع مشترک استفاده کند و در حمل و نقل ریلی و هوایی وضعیت مناسب داشته باشد. ما در حمل و نقل ریلی قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و در هفته گذشته راه‌آهن همدان را به شبکه سراسری وصل کرده‌ایم و در ماه‌های آینده نیز راه‌آهن کرمانشاه، تبریز، ارومیه و رشت نیز به این شبکه وصل خواهند شد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در شرایط برون‌نگر باید به دنبال دیپلماسی پایدار باشیم، گفت: دنیا برای سرمایه‌گذاری در ایران باید به ما اعتماد کند تا ما نیز بتوانیم بازار صادرات را کسب کنیم. امروز این کار آغاز شده و به عنوان نمونه برای اولین بار خودرویی با مشارکت خارجی‌ها ساخته‌ایم که 30 درصد آن را صادر می‌کنیم. همه قراردادها با شرکت‌های خارجی بر این مبناست که تکنولوژی به کشورمان بیاید. 50 درصد سرمایه در کشورمان باشد، نیروی تحصیل کرده وارد بازار کار شوند و 30 درصد محصول را به دنیا صادر کنیم. ما دیپلماسی پایدار را در برون‌نگر دنبال می‌کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید وارد قراردادهای منطقه‌ای و بین‌المللی شویم، تصریح کرد: برای اولین بار با اوراسیا کار می‌کنیم تا منطقه آزاد تجاری داشته باشیم، همچنین صادرات غیرنفتی ما تحرک خوبی نسبت به کشورهای شمالی،‌ شرقی و غربی‌مان داشته، بنابراین با دیپلماسی پایدار می‌توانیم اقتصاد برون‌نگر نیز داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه مشکلات اقتصادی را تا چه حد ناشی از تحریم می‌دانید و تا چه حد ناشی از مدیریت؟ اظهار داشت: به نظر من هر دو، برای اینکه از تحریم خارج شویم، اول باید مدیریت را تغییر دهیم، ببینید چطور به قرارداد هسته‌ای رسیدیم، وقتی دنیا دید ما در زمان تحریم تورم را مهار کرده‌ایم، رکود را در سال 93 شکستیم، وقتی دنیا ببیند در شرایط تحریم به چنین رشد اقتصادی دست یافته‌ایم و تورم را مهار کرده‌ایم و با وجود کاهش بی‌سابقه قیمت نفت روی پای خود ایستاده‌ایم، تسلیم شدند و فهمیدند تحریم فایده ندارد. ما مهمترین مسئله را مدیریت داخلی می‌دانیم و همچنین مدیریت داخلی می‌تواند مانع تحریم آینده شود که در این صورت فشارهای خارجی نیز اثری بر اقتصاد ما نخواهد گذاشت و این را هم بگویم این در سایه آرامش، وحدت و همدلی همه قوا امکان پذیر خواهد بود.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری، مجری برنامه از روحانی پرسید که شما رکود تورمی در اقتصاد را قبول دارید؟ که روحانی به وی گفت: فکر می‌کنم این سوال از سال 92 باقی مانده که صدا و سیما الان آن را می‌پرسد. بنده از جمله کسانی بودم که در سال 92 این عبارت را مطرح کردم. مطمئناً هیچ کشوری بی‌تورم نیست، رکود تورمی زمانی رخ خواهد داد که تورم بالا باشد و رشد اقتصادی منفی، اما وقتی ما در دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داریم دیگر رکود معنایی نخواهد داشت. از زمان تصویب چشم‌انداز 20 ساله هیچ‌گاه ما رشد 8 درصدی را تجربه نکرده بودیم که در سال 95 به این مهم دست‌ یافتیم. در هر کجا رشد داشته باشیم ما از رکود خارج می‌شویم. خوشحالم که الان هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری راجع به تورم صحبت نمی‌کنند، چون ما تورم را مهار و آن را تک رقمی کردیم و معتقدیم باید همین روند را در آینده ادامه دهیم. امروز رکود داریم، اما نه رکود تورمی ولی تا رسیدن به رونق اقتصادی فاصله داریم و به نظرم تورم تک رقمی را باید در سال‌های آینده نیز ادامه دهیم.

روحانی درباره حجم نقدینگی در کشور نیز گفت: نقدیندگی فعلی 1250 میلیارد تومان است، رشد نقدیندگی در دولت یازدهم 25 درصد بوده و این رقم در دولت قبلی 28 درصد بوده که این نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم آن را مهار کنیم، اما مهمترین مسئله عامل نقدینگی پایه پولی است که ما پایه پولی را مهار کردیم.

وی با اشاره به برداشت 45 هزار میلیارد تومان دولت قبل از بانک مرکزی، گفت: این مسئله باعث تورم 45 درصدی شد. نقدیندگی نباید مهار ناگسیخته باشد، ما تورم را مهار کرده‌ایم و امروز باید تلاش کنیم نقدینگی را با انضباط بیشتر نیز مهار کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امروز نباید گرفتار شعار شویم و نباید چیزی بگوییم که منبع نداشته باشد، گفت: نباید وعده‌ای به مردم بدهیم که می‌بینیم امروز داد نمایندگان مجلس و رئیس مجلس هم درآمده است. نباید به گونه‌ای باشد که با قانون سازگاری نداشته باشد، با اسناد بالادستی هم سازگار نباشد. این یعنی گول زدن و فریب مردم، اما در عین حال معتقدیم باید به قشر مستضعف جامعه کمک شود. اکنون مستمری کمیته امداد و بهزیستی سه برابر افزایش یافته، ما تاکید داریم که درآمد اقشار مستضعف باید افزایش یابد و افراد نیازمند نیز به شغل مناسب برسند.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر اینکه باید با فساد اقتصادی مبارزه کرد، خاطرنشان کرد: ما هرچه در طول این 3.5 سال به دست آورده‌ایم در سایه همدلی و آرامش بوده، برای انتخابات نیز نیاز به همدلی و آرامش داریم. ایران تنها برای یک هفته آینده نیست، برای قرن‌هاست و باید آرامش کامل را در یک انتخابات قانونی سالم مهیاء و در آن شرکت کنیم.

کد خبر 302639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.