آغاز ماراتن انتخابات شوراهای اسلامی در شهرضا

شهرضا – همزمان با اعلام ستاد انتخابات کشور مبنی بر رفع ممنوعیت تبلیغات انتخابات نامزدهای ورود به صحن شوراهای اسلامی، ماراتن بزرگ انتخابات شوراها در شهرضا نیز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی آن بود که زمینه اجرای اصول دموکراسی در جامعه ایرانی را فراهم کرد. امام خمینی(ره) از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب همراه مردم را حضور در صحنه تشویق می‌کردند تا به این وسیله مردم رنج دیده از دوران ستم شاهی را با انوار حقیقت آشنا کنند و به جامعه خسته از فشار و تهدید و ارعاب پهلوی اول و دوم، خودباوری و ایمان حضور در عرصه انتخاب مسئولان اجرایی کشور را بدهند؛ رهبر معظم انقلاب نیز پس از ایشان با استمرار همان شیوه مردم را به حضور انقلابی در عرصه انتخابات تشویق کردند.

به این ترتیب سال بعد از سال گذشت و مرد با حضوری پرشور در انتخاباتهای مختلف دموکراسی را تمرین کردند؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نهادی به نام شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها شکل گرفت که زیرساخت اصلی آن اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی بود، از همان زمان در شهرها و روستاها انتخاباتهایی برگزار و افرادی به عنوان اعضای شورای اسلامی انتخاب شدند.

از منظر حقوق اساسی دو نوع شیوه اداره جامعه وجود دارد که مبتنی بر اخذ آراء عمومی است، نخست انتخاب فردی به عنوان رییس جمهور در رأس قوای اجرایی کشور که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی دومین فرد سیاسی کشور محسوب می‌شود و شیوه دیگر اداره امور در مقیاس منطقه‌ای و به اصطلاح کوچکتر از کشور در سطح شهرها و روستاها که متولیان آن در انتخابات شوراهای اسلامی مشخص خواهند شد.

شور و مشورت از مهمترین مبانی دینی اسلام است که هم در قرآن کریم به آن سفارش شده و هم سیره معصومان(ع) این رویه را تأیید می‌کند، بنابراین مشورت در جامعه ایرانی دارای سابقه دینی و اعتقادی است.

مردم ایران از حدود ۱۸ سال قبل با حضور در انتخابات شوراهای اسلامی نمایندگان خود را برای حضور در این نهاد انقلابی در شهرها و روستاها انتخاب می‌کنند.

اکنون در آستانه برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم، نهادی که دوران نوجوانی را سپری کرده و اکنون در آستانه جوانی است اما با وجود سن اندک تجارب گرانبهایی دارد.

همزمان با اعلام ستاد انتخابات کشور مبنی بر رفع ممنوعیت تبلیغات انتخابات نامزدهای ورود به صحن شوراهای اسلامی، ماراتن بزرگ انتخابات شوراها در شهرضا نیز آغاز شد، رقابتی سنگین بین ۱۷۴ نفر از افرادی که هر یک گمان می‌کنند طرحها و برنامه‌ها و توانمندی‌های آنان، نسخه‌ای شفابخش برای حل مشکلات شهر است.

شهرضا که تا دیروز تنها میزبان بنرها و پوسترهایی از نامزدهای ریاست جمهوری بود، از صبح امروز – چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه- به یکباره متحول شد، از میدان طالقانی تا چهارراه شهرداری و خیابان حافظ غربی و میدان شهدا و چهارراه مدرس و چهارراه صاحب الزمان(عج) انبوهی از ستادهای انتخاباتی که هر یک در مقابل خود بنرهای ۴*۳ آویخته بودند، ایجاد شد.

درختان غیر مثمر شهرمان میوه‌هایی از جنس وعده‌های انتخاباتی دادند و از در و دیوار عکس‌ها و پوسترها آویزان شد. عکس‌هایی از قامتهای افراشته و گاه همراه با قلم و در حال تفکر که در ظاهر گواه شخصیت متفکر صاحب آن است.

اگر جمعیت شهری شهرضا را حدود ۱۴۰ هزار نفر حساب کنیم حدوداً از هر ۸۰۰ نفر یک نفر نامزد ورود به شورای شهر شده است. شاید تحلیلهای مختلفی از شمار نامزدهای انتخاباتی بشود اما مهمترین مسئله در این زمینه آن است که رشد سیاسی مردم شهرضا به آن اندازه رشد یافته که بتوانند چنین فستیوال بزرگ سیاسی را برگزار کنند.

یکی از جالب توجه ترین نکات در انتخابات شورای اسلامی در شهر و روستای شهرستان شهرضا، حضور گسترده بانوان است. در مرحله ثبت نام داوطلبان، ۶۸ بانوی فعال اجتماعی برای حضور در صحن شوراهای اسلامی در مناطق شهری و روستایی ثبت نام کردند که این آمار نسبت به دور قبل رشد چشمگیری داشته است.

نکته مهم دیگری که در این مزینه وجود دارد، فراوانی چهره های جوان و تحصیلکرده‌ای است که از رشته‌های مختلف علمی در انتخابات ثبت نام کرده اند، البته در میان نامزدها افرادی با سنین بالاتر نیز وجود دارند اما اکثریت با جوانان است، تا جایی که فرماندار شهرستان در نشست خبری انتخاباتی خود اعلام کرد: از مجموع افراد ثبت نام شده برای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان، ۵۴ نفر زیر ۳۰ سال، ۷۷ نفر بین ۳۰ تا ۳۵ سال، ۵۵ نفر بین ۴۱ تا ۴۵ سال، ۵۰ نفر بین ۴۵ تا ۵۰ سال، ۴۳ نفر بین ۵۱ تا ۵۵، ۳۳ نفر بین ۵۶ تا ۶۰ سال، ۲۴ نفر بین ۶۱ تا ۶۵ سال و ۷ نفر نیز بین ۷۱ تا ۷۵ سال بوده‌اند.

رییس ستاد انتخابات شهرستان شهرضا همچنین در خصوص مدارک تحصیلی شرکت کنندگان نیز عنوان کرد: از مجموع افراد ثبت نام شده در پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا در شهرستان، ۹۱ نفر با سطح سواد خواندن و نوشتن، ۶۹ نفر با مدرک تحصیلی دیپلم، ۲۱ نفر فوق دیپلم، ۱۶۷ نفر لیسانس، ۷۳ نفر فوق لیسانس، ۴ نفر دکترا و ۵ نفر حوزوی هستند.

به هر صورت برگزاری انتخابات همیشه با شور و هیجان خاصی همراه بوده که شهرضا نیز از امروز میزبان آن است. امید آنکه این شور و اشتیاق، پس از برگزاری انتخابات نیز در خدمت رسانی به مردم، همچنان با افراد انتخاب شده همراه باشد.

کد خبر 302618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.