اساس طب سنتی ایرانی توجه به سبک زندگی صحیح است

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پایه و اساس طب سنتی ایرانی توجه جدی به سبک زندگی صحیح برای حفظ سلامتی و تندرستی مردم است.

به گزارش ایمنا، دکتر محمود خدادوست در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره ملی گیاهان دارویی اظهار کرد:استفاده از ظرفیت طب سنتی ایرانی-اسلامی در کنار طب رایج به اقتصاد سلامت کمک می کند. 
وی با اشاره به اینکه رویکرد جدید وزارت بهداشت، ادغام طب سنتی به در نظام سلامت است، بیان کرد: دانش استفاده از ظرفیت های طب سنتی باید در دست اندرکاران نظام سلامت ایجاد شود.
خداودوست گفت: نظام آموزش پزشکی ما باید کلینیک محور باشد تا ضمن جلوگیری از آزمایشات غیرضروری برای تشخیص، از بار هزینه ای بر دوش خانواده ها هم بکاهد.
وی با اشاره به اینکه طب سنتی ریشه در باورها و فرهنگ مردم دارد، گفت: هر موضوعی که در فرهنگ و باور مردم ریشه داشته باشد، قابلیت پذیری بیشتری داشته و ضریب نفوذ بالایی دارد.
خدادوست گفت: باتوجه به قدمت دیرینه ایرانیان در طب سنتی، در این زمینه از خیلی از کشورهای دنیا عقب هستیم 
گیاهان دارویی به صورت استاندارد و توزیع مناسب عرضه شود 
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گیاهان دارویی باید به دور از افراط و تفریط، به صورت استاندارد و توزیع مناسب به مردم عرضه شود.
خدادوست اظهار کرد: با این اقدام علاوه بر کنترل میکروبی و قارچی گیاهان دارویی در بسته بندی مناسب به مصرف کنندگان ارائه خواهد شد.
وی بر لزوم عرضه گیاهان دارویی در بسته بندی مناسب تاکید کرد و افزود: درج مشخصات گیاه دارویی به همراه تاریخ مصرف آنها سبب می شود تا مردم با اعتماد بیستری گیاهان دارویی را مصرف کنند.
خدادوست به تنوع و پراکنش گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: استفاده ضابطه مند از گیاهان دارویی، علاوه بر اشتعال زایی و کمک به توسعه ظرفیت های بومی به کاهش مصرف غیرضروری داروهای شیمیایی هم می انجامد.
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جامعه دانشگاهی و علمی به استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی و طب سنتی توجه جدی دارند.
بیش از نیمی از ایرانیان به کبد چرب مبتلا هستند
وی چالش اصلی نظام سلامت در دنیا از جمله ایران را بیماری های غیرواگیر اعلام کرد و گفت: افزایش بیماری های غیرواگیر مانند قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت، سرطان از چالش های نظام سلامت است و بیش از 50 درصد ایرانیان به کبد چرب مبتلا هستند.
خدادوست با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی شایع ترین علت شیوع بیماری های غیرواگیر را سبک زندگی غلط اعلام کرد، گفت: موثرترین راه جلوگیری از شیوع بیمارهای غیرواگیر، اصلاح سبک زندگی بوده که در طب سنتی ایرانی به آن توجه جدی شده است.
وی گفت: اساس طب سنتی ایرانی به حفظ تندرستی و پیشگیری از بروز بیماری ها است. استفاده از دانش غنی و رویکرد سلامت محور در طب سنتی ایرانی می تواند به نظام سلامت و اقتصاد سلامت کمک کند.
دبیر علمی ششمین کنگره ملی گیاهان دارویی به استقبال خوب فعالان این حوزه از این همایش اشاره کرد و گفت: 960 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که بیشترین مقاله در محور کشاورزی و منابع طبیعی است.
دکتر پیمان صالحی اظهار کرد: از این تعداد، 712 مقاله پذیرفته شده که 25 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
وی به انتخاب 10 مقاله برتر اشاره کرد و گفت: 10 مقاله برتر این کنگره براساس شاخص هایی مانند محتوای علمی و نحوه پاسخگویی به سوالات، انتخاب و معرفی خواهند شد.
صالحی گفت: هفتیمن گنگره ملی گیاهان دارویی سال از 19 تا 20 اردیبهشت ماه در شیراز برگزار می شود.

کد خبر 302366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.