خبرگزاری شهر و شهروندی ایران (ایمنا) از سال ۱۳۸۵ به عنوان یک پایگاه خبری فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرد و ۱۸ مهرماه ۱۳۹۱ با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صاحب امتیازی شهرداری اصفهان، تبدیل به خبرگزاری شد.

ایمنا تنها خبرگزاری کشور است که مرکز آن در استان واقع شده و در حوزه تخصصی شهر و شهروندی فعالیت می کند؛ این رسانه پل ارتباطی میان شهروندان و مدیران شهری است و اقدامات و عملکرد شهرداری های کشور را به عنوان نهادهای عمومی به اطلاع شهروندان می رساند.

خبرگزاری شهر و شهروندی ایران با فعال کردن خبرنگاران و دفاتر خبری خود در کلانشهرها و شهرهای ایران زمینه را برای استفاده دیگر شهرداری ها، مدیران شهری و همچنین شهروندان آنها از این ظرفیت و پتانسیل خبری و اطلاع رسانی فراهم ساخته است. این رسانه با گسترش فعالیت خود در کشور، به عنوان بانک انتقال تجربه در میان شهرداری ها عمل می کند. 

ایمنا با بررسی دغدغه های شهروندان در حوزه مدیریت شهری و انعکاس نظرات کارشناسان، دانشگاهیان، پژوهشگران و پاسخگویی مدیران ذی ربط تلاش می کند در جهت ارتقا کیفیت زندگی شهری گام بردارد.

این رسانه دارای چهار بخش "تحریریه"، "چند رسانه ای"، "آموزش و پژوهش" و "اداری، مالی و بازرگانی" است.

اهدافی که ایمنا در تولیدات خبری خود دنبال  می کند عبارت است از:

  • ارتباط سریع، دقیق و بر مبنای صداقت با مخاطبان
  • شناسایی و بررسی دغدغه های شهروندان در حوزه شهری
  • تحکیم اعتماد عمومی به مدیریت شهری
  • انتقال تجارب میان کلانشهرها
  • ارتقا فرهنگ شهروندی
  • افزایش نشاط جتماعی
  • صیانت از حقوق شهروندی 
  • کمک به توسعه پایدار شهرها
  • ارتقا جایگاه شهرها در سطح ملی و بین المللی
  • ارتقا کیفیت زندگی شهری

ایمنا در راستای نیل به اهداف خود (گسترش فعالیت در کشور و خبرگزاری تخصصی شهر و شهروندی) در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ اقدام به تغییر لوگو و تغییر قالب خبرگزاری کرده است. 

برچسب‌ها