بازسازی  "لیگامان" آسیب ‌دیده؛  درمان مزمن رگ به رگ شدن انگشت شست

انگشت شست بدون شک مهم ترین انگشت دست است و یکی از مهمترین کارکردهای آن وقتی است که با انگشت سبابه هماهنگ شده و انسان با کمک این دو انگشت با هم می تواند اشیاء کوچک را بگیرد و جابجا کند.

متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: رگ به رگ شدن مفاصل انگشت از آسیب های شایع دست است. شایع ترین مفصل انگشت که رگ به رگ می شود، مفصل بین بند میانی و بند "پرگزیمال" انگشت است. در این آسیب، مفصل متورم و دردناک شده و حرکات آن و به خصوص خم شدن آن محدود می شود.

دکتر علیرضا مقتدری افزود: این آسیب ها معمولا به دنبال ضربات انگشت یا پیچاندن آن ایجاد می شود که به دنبال آن لیگامان هایی که در طرفین مفصل وجود دارند و یا کپسول مفصلی پاره شده و خونریزی می کند. نتیجه این کشیدگی یا پارگی، تورم و خونمردگی در اطراف مفصل است.

وی ادامه داد: در مواردی که عارضه رگ به رگ شدن  انگشت شست درمان نشده باشد و یا دوره درمان آن‌ کامل نباشد، احساس درد و ضعف در انگشت شست همچنان باقی می‌ماند.

وی افزود: در این موارد حرکات چرخشی با دست مانند باز کردن درب بطری یا شیشه و نگه‌داشتن اشیا حجیم مانند شیشه شیر در دست با مشکل و ناراحتی همراه است.

این متخصص طب فیزیکی خاطرنشان کرد: در مواردی از پارگی کامل که بافت پیرامونی لابه‌لای لیگامان پاره شده قرار گرفته باشد، اقدام به درمان غیر جراحی منجر به عدم بهبودی و ازمان عارضه می شود .

وی در ادامه بیان داشت: فعالیت‌هایی که به طور مکرر لیگامان فوق را در دست تحت فشار قرار داده و به آن آسیب بزند نیز در طول زمان باعث تضعیف تدریجی آن شده و عارضه‌ای از نوع مزمن به‌وجود می آورد.

این متخصص طب فیزیکی افزود:  در گذشته شکارچیان خرگوش در غرب، گردن شکار خود را با استفاده از انگشت شست و سبابه می‌شکستند. این حرکت در طول زمان باعث آسیب لیگامان داخلی شصت می‌شد به همین خاطر به این عارضه شصت شکارچیان خرگوش نیز  اطلاق  می شود.

وی در پایان اظهار داشت: درمان نوع مزمن این عارضه در صورت عدم پاسخ به روش‌های غیرجراحی و نگهدارنده، بازسازی  لیگامان آسیب ‌دیده تحت عمل جراحی است.

کد خبر 302025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.