انتخابات ایران؛ دغدغه رقبای منطقه ای و فرا منطقه ای

کشورهای رقیب ایران ضمن نگرانی از نمایش فرایند های مردمسالارانه در کشورمان، با پیگیری برنامه های تبلیغی نامزدها می کوشند رویکردهای منطقه ای و بین المللی ایران را در چهار سال آینده تخمین بزنند.

خبرگزاری ایمنا - گروه سیاسی - اعظم ملایی: در شرایطی که تنها یک روز به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده و مردم ایران با جدیت مباحث مربوط به مناظره ها و تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری را دنبال می کنند، کشورهای منطقه و جهان نیز با حساسیت و کنجکاوی بالایی انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را رصد می کنند و منتظرند تا ببینند در نهایت مردم ایران کدامیک از 4 نامزد باقی مانده را به عنوان رئیس جمهور ایران برای چهار سال آتی بر می گزینند؟

انتخابات ایران از چند جهت برای این کشورها خصوصاً همسایگان دارای اهمیت است؛ نخستین و مهمترین مسأله مورد توجه کشورهای همسایه، چگونگی فرایند تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری است. در حالی که ملتهای منطقه با حالتی از بهت و رشک به فضای باز سیاسی و مناظرات بی پرده تلویزیونی رقبای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان می نگرند و آن را با فضای بسته سیاسی و نا امن کشورهای خود مقایسه می کنند، دولتهای منطقه نیز نگران از فراگیر شدن الگوی مردمسالاری ایرانی، به دنبال کمرنگ جلوه دادن این فرایند های دموکراتیک در کشورمان هستند.

برخی از آنها همچون عربستان سعودی نیز دیگر پنهان کردن خشم و نگرانی خود را بی فایده می یابند و علنا اعلام می کنند که باید جنگ را به فضای داخل مرزهای ایران کشید تا بتوانیم این کشور را متوقف کنیم!  در عرصه بین المللی نیز کشورهای اروپایی و آمریکا هر چند حاضر نمی شوند به وجود رویه های مردمسالارانه در ایران اذعان کنند؛ اما اظهار نظرهای جانبی و اقرار آنها به نقش غیر قابل انکار ایران در منطقه نشان می دهد که آنها به روشنی تفاوتهای نظام سیاسی ایران با سایر کشورهای خاورمیانه را درک کرده اند.

مسأله مهم دیگر انتخابات ایران برای کشورهای منطقه و قدرتهای فرامنطقه ای، رویکرد دولت آینده ایران به تنشهای منطقه ای و مبارزه با تروریسم است. برای این کشورها به ویژه آمریکا و اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس، بسیار مهم است که بدانند سیاست خارجی ایران در چهار سال آینده چه جهت گیری خواهد داشت؟ نقش آفرینی دیپلماتیک در بحرانهای منطقه؟ کمکهای مستشاری و حمایتهای مالی به محور مقاومت و یا انزوا جویی و عدم مشارکت در مسائل منطقه ای! برجام و میزان پایبندی دولت آینده ایران به آن نیز از دیگر دلایلی است که جامعه بین المللی را نسبت به نتیجه انتخابات در کشورمان حساس می سازد.

بدین ترتیب به نظر می رسد انتخابات 29 اردیبهشت نه تنها سرنوشت مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در عرصه داخلی رقم می زند؛ بلکه جایگاه بین المللی و منطقه ای ایران و نوع نگرش جامعه بین المللی به کشورمان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و این دلیلی روشن است بر اینکه هر ایرانی باید نسبت به این انتخابات حساس و در آن اثرگذار باشد.

کد خبر 302001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.