شیر مادر خطر ابتلای نوزاد به دیابت نوع 1 را کاهش می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوزادان با دریافت اسید چرب امگا 3 از طریق شیر مادر، در آینده با احتمال کمتری در زمینه ابتلا به دیابت نوع 1 روبرو خواهند شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، دیابت نوع 1 بیش از 20 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.
این نوع دیابت یک اختلال خود ایمنی است که در آن، سلول های ایمنی خود بدن به سلول های بتا حمله می کنند. سلول های بتا مسئول ترشح انسولین هستند که به نوبه خود برای کاهش سطح قند خون لازم است.
بنابراین در دیابت نوع 1، بدن نمی تواند انسولین تولید کند و بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 باید این بیماری را خود مدیریت کنند.
دیابت نوع 1 دیابت جوانی هم نامیده می شود، به واقع مطالعات بین سال های 2001 تا 2009 نشان داده اند که بیشترین افزایش تعداد بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در بین افراد دارای سنین 15 الی 19 سال است.
اما یک مطالعه تازه نشان می دهد که برای پیشگیری از بروز بیماری دیابت نوع 1 اقداماتی را می توان انجام داد.
دکتر ساری نی انیشتو از موسسه ملی بهداشت و رفاه در فنلاند و تیم تحقیق وی پس از مطالعه طولانی مدت روی گروهی از نوزادان دریافتند که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 از طریق شیر مادر می تواند در پیشگیری از دیابت نوع 1 در نوزادان موثر باشد.
با این حال، محققان خاطرنشان کردند که مطالعه آنها صرفا مشاهده ای است و در نتیجه، علیت (رابطه بین علت و معلول) را توضیح نمی دهد.
اسیدهای چرب امگا 3 به عنوان یک زیر گروه از چربی های اشباع نشده، نوع خوب چربی ها هستند و معمولا در ماهی و روغن ماهی، آجیل، سبزیجات برگ دار، و سایر روغن های گیاهی وجود دارند
نتایج این مطالعه در مجله journal Diabetologia منتشر شد

کد خبر 301902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.