رویکرد نامزدها به برجام و سیاست خارجی

در حالی که همه نامزدهای ریاست جمهوری بر پایبندی به برجام تأکید دارند،مواضع آنها در سیاست خارجی و منطقه ای متنوع و متفاوت است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، روز جمعه 15 فروردین، دومین مناظره میان نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که مسائل فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجی به عنوان موضوع اصلی این جلسه معرفی شده بود. هر چند مسائل فرهنگی و سیاست داخلی از اهمیت خاص خود برخوردار هستند؛ اما در این مقال می کوشیم نگاهی داشته باشیم به  رویکردهای نامزدها پیرامون برجام و سیاست خارجی تا ببینیم در صورت برگزیده شدن هر یک از آنها، قطار دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان به چه سمت و سویی خواهد رفت.

در رابطه با برجام باید گفت تقریبا همه نامزدهای ریاست جمهوری بر لزوم پایبندی به این توافق تأکید داشتند؛ هر چند آقایان رئیسی، میر سلیم و قالیباف متن این توافق بین المللی را حاوی برخی مشکلات می دانستند و نسبت به فضا سازی منفی  دولت در حین انجام مذاکرات و نحوه اجرایی شدن یک طرفه آن از طرف ایران انتقاد داشتند. البته میر سلیم با اتخاذ رویکردی منصفانه ابتدا برجام را مایه اثبات حقانیت و حقوق هسته ای ایران در عرصه جهانی دانست و پس از آن به ذکر ایرادات آن پرداخت. در طرف مقابل آقایان روحانی، جهانگیری و البته هاشمی طبا از تبلیغات منفی و نسبتهای ناروایی که به تیم مذاکره کننده و پس از آن برجام نسبت داده شده گلایه مند بودند. آنها در سخنان خود به حمایت از برجام پرداختند و این توافق را باعث به ثبت رسیدن حقوق هسته‌ای ایران، لغو تحریم‌های هسته ای  و تبدیل ایران هراسی به ایران دوستی دانستند. اما در زمینه سیاست خارجی مواضع 6 کاندید رقیب، متنوع تر بود:

هاشمی طبا؛ سیاست خارجی متقابل و اسلامی

 هاشمی طبا در مناظره سیاسی اعلام کرد: سیاست خارجی اش بستگی به عملکرد و نگاه دولت های طرفهای مقابل دارد و تدبیر در زمان‌های مختلف و با دولت‌های مختلف باید متفاوت باشد. وی همچنین  نوع تعامل کشورمان با  همسایگان را بر اساس حفظ عزت و اقتدار دانست. هاشمی طبا معتقد است فرهنگ ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با دیگر همسایگان باید بر اساس آموزه های اسلامی باشد  که در آن هرزه گویی، دشنام گویی و گفتن کلماتی که فقط دل خودمان را خنک می کند منع شده است. در رابطه با کمک های فرهنگی مستشاری(سوریه) نیز وی معتقد است ایران باید  در ارتقاء توان آنها برای استقامت تلاش کند و در عین حال با دیپلماسی مثبت با عناصری که از تروریسم حمایت می کنند نیز باید تعامل داشته باشیم تا آنها را هم تحلیل کنیم.

جهانگیری؛سیاست خارجی مبتنی بر دیپلماسی عمومی و قدرت نرم

 وی معتقد است ما در زمینه سیاست خارجی باید از تمام ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم. جهانگیری بر اهمیت "دیپلماسی عمومی" تأکید کرد و تأثیر گذاری ایران  در جامعه بین المللی را نه فقط به عهده سیاست مداران بلکه در توان قشار مختلف جامعه از جمله هنرمندان و ورزشکاران  نیز دانست که قادر هستند چهره جذابی از ایران ترسیم کنند. توریسم نیز یکی دیگر از مهمترین جلوه های دیپلماسی عمومی از منظر جهانگیری است که با تقویت روابط با ملت ها و کشورهای دیگر تحقق می یابد. "قدرت نرم" جمهوری اسلامی از دیگر مسائلی بود که جهانگیری در بین مباحث مناظره سیاسی به ان اشاره کرد و معتقد بود این امر با انسجام داخلی،  قدرت اقتصاد و اقتدار کشور قابل تحقق است.

رئیسی؛سیاست خارجی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی

وی معتقد است از آنجا که اولویت کشور در حال حاضر "اقتصاد مقاومتی" است، دیپلماسی ایران هم باید متاثر از این موضوع باشد. نقش فعال در تجارت و ترانزیت کالا ، روابط بسیار خوب با همسایگان، حفظ شان جمهوری اسلامی در سراسر عالم و حفظ شان شهروندان ایرانی از مباحث عمده مورد توجه رئیسی در حوزه سیاست خارجی بود . وی همچنین معتقد است دیپلماسی کشور در چهار سال آینده باید متأثر از مسائل مهم و اساسی کشور یعنی  اقتصاد، فقر و بیکاری باشد.

قالیباف؛ سیاست خارجی مبتنی بر تجارت بین الملل

 شهردار تهران که با عنوان "دولت مردم" وارد عرصه انتخابات شده در سیاست خارجی خود اولویت را به "دیپلماسی اقتصادی" داده است. وی معتقد است موفقیت در "دیپلماسی مذاکره " نیاز به پیش نیازهایی دارد که مهمترین ان همانا "دیپلماسی قدرت" است.  او در مناظره سیاسی اعلام نمود  که وزارت امور خارجه را به "وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل" تغییر می دهد و  اولویت دولت او در عرصه سیاست خارجی، همسایگان و کشورهای منطقه هستند. توجه به صادرات به جای واردات و تبدیل سفارتخانه های ایران به محلی برای خدمت به تجار و صنعتگران و کارافرینان از دیگر برنامه های قالیباف در سیاست خارجی هستند.

میر سلیم؛ سیاست خارجی مبتنی بر حقوق ایران و مستضعفان جهان

 به نظر میر سلیم احقاق حق شهدای مدافع حرم، گرفتن حقمان از کشورهای همسایه خصوصاً در حوزه " دیپلماسی آب"، "مسئله ریزگردها"، دفاع از حیثیت ایرانی ها و احقاق حقوق هسته ای از مهمترین مسائلی هستند که باید در عرصه سیاست خارجی مورد توجه قرار بگیرند. میر سلیم ضمن اشاره به اینکه ایرانیها در طول تاریخ همواره به دنبال صلح بوده اند و هستند و هیچ گاه به دنبال تجاوز نبوده اند، اذعان کرد ما بنا به قانون اساسیمان همواره مدافع محرومان و مستضعفان بوده و خواهیم بود و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

روحانی؛ سیاست خارجی مبتنی بر دیپلماسی و مذاکره

 تأکید رئیس دولت یازدهم بر "قدرت دیپلماسی" برای تأمین امنیت ایران و ثبات منطقه است. در رابطه با مسأله سوریه و شهدای حرم نیز روحانی معتقد است ما باید بتوانیم این مسائل را در میز مذاکره حل کنیم و دولت یازدهم نیز در حال تلاش است تا با کمک دیپلماسی امنیت منطقه و مسئله سوریه را حل و فصل کند. و ی توافقات اخیر روسیه، ایران و ترکیه در قزاقستان را که به تشکیل مناطق امن در سوریه منجر شد، از جمله موفقیتهای دولت خود در عرصه دیپلماسی معرفی کرد و اعلام نمود که همین مسیر را ادامه خواهد داد.  

کد خبر 301808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.