قلب تاریخی اصفهان احیا می شود

چهارباغ اصفهان یکی از باغ شهرهای ایران است که در طول قدمت حدود ۵۰۰ ساله نماد شکوه و تمدن شهری بوده و با اجرای پیاده راه سازی چهارباغ به دوران اوج خود برمی گردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نزدیک به ۵ قرن از ساخت چهارباغ که همگان با پیاده روی در آن مسرور و شادمان می شدند می گذرد.  عدد ۴ در هنر و معماری باستان بسیار مقدس بوده چراکه وجود ۴ عنصر اصلی تشکیل دهنده حیات بر پایه‌ی حکمت ایرانیان پاک شمرده شده است، از این رو بهترین فرم پدید آمده در پلان‌های معماری نیز از عدد۴ پیروی کرده و باعث چهار قسمتی شدن حیاط یا صحن تمامی بناهای ایران چه قبل از اسلام و چه بناهای پس از اسلام در ایران شده است. از جمله  بناهای تاریخی که از این عدد تأثیر پذیرفته‌اند، چهارباغ عباسی است که از سی‌وسه پل شروع می‌شود و به سمت شمال شهر امتداد می‌یابد و چهارباغ بالا نیز از سی‌وسه پل شروع می‌شود و به سمت جنوب شهر تا میدان آزادی ادامه دارد. در واقع این سی‌وسه پل است که خیابان اصلی چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی را به یکدیگر مرتبط می‌کند. چهارباغ پایین نیز در امتداد چهارباغ عباسی به سمت شمال شهر ساخته شده است.

خیابان چهارباغ از دیرباز محل رفت و آمد و گفت و شنود بسیاری از مورخان و گردشگران داخلی و خارجی نیز بوده است به طوری که شوالیه شاردن جهانگرد معروف فرانسوی که در دوره‌ سلطنت شاه عباس دوم و شاه سلیمان صفوی مدت زیادی را در ایران حضور داشته است چهارباغ را گردشگاه مشجر عمومی اصفهان نامیده و ضمن توصیف چهارباغ می‌گوید: «این خیابان زیباترین معبری است که من تاکنون دیده و شنیده‌ام.»

چهارباغ با باغ های ز یبا و متعددی که داشت یکی از مهمترین تفرجگاههای داخلی اصفهان در دورە صفوی محسوب می شد. این خیابان هر روز به هنگام غروب، مملواز افرادی بود که فارغ از دغدغه های روزمره، برای استراحت وتفریح، به این محل آمده بودند. اما بیشتر ابنیه‌ تاریخی اصفهان در دوره‌ قاجار با بی‌مهری مواجه شدند و از عظمت و شکوه آن‌ها کاسته شد. چهارباغ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر توجه و محافظت مردم مانع نمی‌شد، در همان زمان به کلی از بین می‌رفت

اکنون نیز در این سالها مدیریت شهری اصفهان توجه ویژه ای به حفظ هویت بناها و محورهای تاریخی از جمله چهارباغ کرده است.

 بر طبق برنامه ریزی های صورت گرفته توسط شهرداری اصفهان محور چهارباغ به تدریج به طرح تاریخی خود باز خواهد گشت و المان های تاریخی، مبلمان شهری و کف سازی در آن ایجاد می شود.

پیاده راه سازی محور تاریخی گردشگری چهارباغ عباسی یکی از برنامه های اصلی شهرداری اصفهان به حساب می آید به طوری که با اجرای این طرح علاوه بر حفظ و حراست هرچه بیشتر از آثار تاریخی، شهروندان نیز به استفاده از دوچرخه و پیاده روی ترغیب می شوند.

شهرداری اصفهان پیاده راه شدن محور چهارباغ عباسی را در قالب طرح دولتخانه صفوی اجرایی کرده تا قلب تاریخی اصفهان را احیا کند. دولتخانه صفوی حد فاصل میدان امام (ره) تا محور چهار باغ بوده و یکی از نقاط کنونی محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان محسوب می شود به طوری که احیای بافت تاریخی و محور چهارباغ به عنوان محور دولتخانه صفویه در دستورکار شهرداری قرار دارد.

شهردار اصفهان در همین رابطه می گوید: رویکرد جدید مدیریت شهری پیاده راه کردن محور دولتخانه صفوی است که در سال گذشته میدان امام(ره) به همین منظور به پیاده راه تبدیل شد.

وی با اشاره به این که کلید پیاده راه سازی چهارباغ ۱۶ فروردین امسال زده شد اضافه می کند: خیابان سپه، خیابان حافظ و خیابان چهارباغ از محورهای دولتخانه صفوی است که خوشبختانه پروژه پیاده راه کردن چهارباغ عباسی با سرعت در چندین فاز در حال اجراست و برای اینکه خللی در هسته مرکزی شهر ایجاد نکند در چندین فاز انجام می شود.

جمالی‌نژاد تاکید می کند: پیاده راه کردن چهارباغ از آرزوهای دیرینه است که شهروندان هنردوست و هنرمند اصفهانی سالها آرزوی آن را داشتند تا چهارباغ قدیم را ببینند و در فضای زیبا و دلنشین آن قدم بزنند و یاد ایام گذشته را زنده کنند که این امر در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد.

طرح پیاده راه کردن چهارباغ چندین پیوست ترافیکی و فرهنگی دارد

علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این خصوص پویش مردمی سه شنبه‌های بدون خودرو را عاملی مهم برای اجرایی شدن پیاده راه سازی چهارباغ می داند و می گوید: این پویش موجب شده تا طرح پیاده سازی خیابان چهارباغ عباسی اجرایی شود.

وی با بیان اینکه طرح پیاده راه کردن چهارباغ چندین پیوست ترافیکی و فرهنگی دارد، ادامه می دهد: در کنار پیوست‌های ترافیکی و فرهنگی که بسیار مهم هستند، پیوست اجتماعی و امنیتی نیز در نظر گرفته شده است تا همه به راحتی بتوانند از این مسیر پیاده بهترین استفاده را ببرند.

صلواتی خاطرنشان می کند: در طول مسیر خیابان چهارباغ برنامه‌های فرهنگی متعددی آماده سازی و اجرا می‌شود و همچنین سنگفرش‌های مخصوص پیاده‌راه برای کف سازی خیابان چهارباغ در نظر گرفته شده است.

این مقام شهری تاکید می کند: پیاده راه کردن چهارباغ عباسی امری اجتناب ناپذیر است و باید به صورت تدریجی انجام شود، به همین منظور سیستم‌های حمل و نقل عمومی در دو خیابان موازی چهارباغ عباسی گسترش خواهد یافت و تلاش می‌شود که میزان تقاضای سفر برای عبور از این دو خیابان کاهش یابد.

با اجرای طرح پیاده راه شدن چهارباغ و دولتخانه صفوی «موزه زنده شهر اصفهان» به هویت از دست رفته خود در سال متمادی برخواهد گشت و به دور از هرگونه دود و بوق با آرامش باعث خواهد شد  درختان چنار چند صد ساله این محور، نفسی تازه کنند.

کد خبر 301794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.