فرهنگ؛ طفل بی سرپرست مناظرات ریاست جمهوری

 6 نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالات فرهنگی، بیشتر دغدغه های خود در دیگر  زمینه ها را مطرح می کردند و معدود اشاراتی که به بحث فرهنگ شد نیز جملاتی شعار گونه برای جلب رأی بود، نه برنامه های مدون و طراحی شده برای ساماندهی به فضای فرهنگی یک کشور پیشروی اسلامی.

خبرگزاری ایمنا - گروه سیاسی - اعظم ملایی: دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع مسائل فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجی روز جمعه 15 اردیبهشت برگزار شد. هر چند به واسطه بحثهای فراوان این حوزه در رابطه با توافق برجام و مسائل و درگیریهای منطقه ای ایران، مناظره دیروز از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بود؛ اما قرار دادن مسائل فرهنگی در کنار مسائل سیاسی حاوی نکاتی قابل تأمل و بحث برانگیز است.

نکته اول؛ اینکه قرار دادن بحث سرنوشت ساز فرهنگ در کنار مسائل سیاسی، سبب حاشیه ای شدن این حیطه مهم و اساسی شده و نامزدها که بیشتر دغدغه طرح رویکردهای خود به مسائل سیاست داخلی و خارجی را داشتند، از پاسخ به مسائل فرهنگی طفره می رفتند و بیشتر فرصت و زمان خود را صرف طرح دیدگاههای سیاسی خود و یا طرح ادعا نسبت به ناکارآمدی رویکردهای سیاسی دیگر رقبا می کردند.

نکته دوم؛ این است که هر چند فرهنگ همچون نخ تسبیحی است که همه مسائل کشور از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...  باید حول آن شکل بگیرند؛ اما طرح همزمان مسائل فرهنگی و سیاسی در یک مناظره مشکلی دیرینه در کشور ما را تداعی می کرد که همانا سیاست زدگی فرهنگ و نگرش به مسائل فرهنگی از دریچه سیاست است. رویکردی که دغدغه آن نه ارتقاء فرهنگ بومی ایرانی- اسلامی؛ بلکه استفاده از فرهنگ به عنوان یک ابزار برای انتقاد از رقبا و جلب مقطعی نظر و رأی فرهنگ دوستان است.  

نکته سوم؛ فقدان برنامه جدی نامزدهای ریاست جمهوری برای مقوله فرهنگ بود؛ هر چند تقریبا هر 6 نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالات فرهنگی، بیشتر دغدغه های خود در دیگر  زمینه ها را مطرح کردند؛ اما معدود اشاراتی که به بحث فرهنگ شد نیز جملاتی شعار گونه در باب اهمیت فرهنگ و یا مسائل پراکنده همچون آزادی کنسرتها، آزادی سخنرانی ها، حمایت از برخی هنرمندان و ... بود نه برنامه های مدون و طراحی شده برای ساماندهی به فضای فرهنگی یک کشور پیشرو اسلامی!

هیچ یک از کاندیداها در پاسخ به سؤال مجری، وجه تمایز دقیق و مستندی برای سبک زندگی ایرانی - اسلامی نسبت به  سبک زندگی غربی ذکر نکردند  و اظهار نظرهای کلی آنها پیرامون این مسأله حاکی از آن بود که برنامه فکر شده ای نیز برای ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی ندارند.

بدین ترتیب به نظر می رسد اهمیت مسائل اقتصادی برای جامعه و بحث انگیز بودن مسائل سیاست داخلی و خارجی خصوصاً برجام سبب شده است تا مثل همیشه تاریخ ایران، مسائل فرهنگی در حاشیه قرار بگیرد و بخشی کمرنگ و کم اهمیت از برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که خصوصاً در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ما وارد عرصه ای چالش برانگیز از جنگ نرم و فرهنگی شده ایم و به واسطه تفاوتهای ایدئولوژیکی که با کشورهای غربی و حتی کشورهای همسایه داریم، به شدت سوژه تبلیغات منفی فرهنگی کشورهای رقیب قرار گرفته ایم.

ساختهای فیلمهای هالیوودی همچون "اسکندر"، "300"، "آرگو"، " پرسپولیس" و بسیای فیلمهای دیگر که با هدف ایران هراسی و تخریب چهره ایران پس از انقلاب ساخته شده اند و ایجاد صدها شبکه ماهواره ای ضد ایرانی، همگی نشان از آن دارند که ما بیش از تهدیدات نظامی، با تهدیدات فرهنگی مواجه هستیم. گرایش بخشی از نسل  جوان کشورمان به سمت فرهنگ غربی و ناآشنایی و بی تفاوتی آنها نسبت به فرهنگ بومی ایرانی-اسلامی، که داد بسیاری از مراجع عظام، جامعه شناسان و کارشناسان مسائل فرهنگی را هم درآورده است، دلیل محکم دیگری است که نشان می دهد عرصه فرهنگ، نه حوزه ای روشنفکرانه، حاشیه ای و لوکس؛ بلکه مهمترین عرصه پویایی و ماندگاری انقلاب اسلامی است و انتظار می رود نامزدهای ریاست جمهوری نگاه دقیق تر و برنامه ریزی شده تری پیرامون آن ارائه دهند.

کد خبر 301776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.