افراد دارای مزاج "گرم و تر" در روابط اجتماعی خوش مشرب هستند/ مزاج افراد قابل تغییر نیست

کشور ما از جمله کشورهایی است که تاریخ طبابت در آن به ۵ هزار سال پیش و شاید بیشتر هم باز می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگاری ایمنا، مقوله طب سنتی پس از ورود اسلام شکوفا می شود،اسا آن گیاه درمانی بر  پایه شناسایی  مزاج ها است.

شناخت مزاج انسان یعنی شناخت همه رفتارهای انسان پس تشخیص مزاج بسیار مهم است و کمک می کند تا انسان ویژگی های بدن خود را بشناسد و دچار بیماری نشود.

ممکن است به دلایل مختلف، افراد دچار سوء مزاج یا غلبه شوند، لذا برای تشخیص مزاج یک فرد باید حالات و علائم تشخیص مزاج را در سنین پائین‌تر مورد بررسی قرار داد و از بهترین راه‌های آن پرسش از والدین درباره خصوصیات دوران کودکی است.

برای آشنایی هر چه بیشتر درباره اینکه چگونه با تعادل مزاج سلامتی خود را تضمین کنیم، گفتگویی را با "دکتر محمد مظاهری- متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

پایه و اساس طب سنتی چیست و تاکنون چه تغییراتی در آن به وجود آمده است؟

طب سنتی در کشور ما تاریخچه بسیار طولانی دارد و این تاریخچه به زمان زرتشت باز می گردد که حکمای آن زمان از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها استفاده می کردند.

بعد از ظهور اسلام دین مبین ما بر روی آموزه های طب سنتی صحّه می گذرند و طب سنتی توسط حکمای حاذقی همچون زکریای رازی و بوعلی سینا شکوفا می شود به طوری که سالها کتب این حکما تا ۲۰۰ سال پیش تدریس می شده است.

پس از حمله اسکندر مقدونی به ایران، متأسفانه کتابخانه های ایران آتش زده می شود و برخی از کتاب های دانشمندان ما در آتش سوختند و برخی دیگر به یونان منتقل و در کشورهای دنیا انتشار یافتند.

در واقع طب یونانی برگرفته از طب پارسی است.

مزاج چیست و در پیشگیری و درمان بیماری ها چه تأثیری دارد؟

حکمای ما معتقد بودند که هر موجودی چه جاندار چه بی جان از ۴ عنصرآب، خاک، آتش و هوا تشکیل شده است، آنها بر این باور بودند که خالق هستی به هر موجودی مقداری از این ۴ عنصر را عطا کرده که وقتی مقدار کمی از این ۴ عنصر با هم در آمیخته می شوند، کیفیتی حاصل می شود که به آن مزاج می گوییم.

حکما مزاج را به دسته های"سرد، گرم ، خشک و تر" که مزاج های ساده هستند، "گرم و تر، سرد و تر، گرم و خشک ، سرد و خشک" و همچنین مزاج های مرکب و مزاج معتدل تقسیم بندی کرده اند.

مزاج غیر از ساختار بدنی حتی در روابط اجتماعی انسان ها هم تأثیر گذار است.

افراد دارای مزاج "گرم و تر"، چه ویژگی هایی دارند؟

 مزاج ۸۰ ساعت در دانشکده های طب سنتی تدریس می شود، اما اگر بخواهیم مختصر درباره مزاج گرم و تر صحبت کنیم، افردی که مزاج گرم و تر دارند، پوست لمس بدن آنها در اکثر مواقع گرم است.

 اکثر این افراد چهارشانه هستند و شانه های پهنی دارند، در روابط اجتماعی خوش مشرب هستند و سریع ارتباط برقرار می کنند.

افرد دارای مزاج گرم و تر در محیط اطراف خود انرژی ساطع می کنند، دوستان زیادی دارند، در ساختار بدنی خود بیش از بقیه عرق می کنند، رنگ رخساره آنها به سبزه می رود، در روابط زناشویی فعال و در عین حال افرادی شجاع و فرمانبردار هستند.

افراد دارای مزاج گرم و تر نظر و عقیده های خود را بستگی به شرایط تغییر می دهند.

این افراد ممکن است اضافه وزن داشته باشند، اکثر این افراد به غذاها و میوه های گرم و تر علاقه دارند اما توصیه می شود در خودرن این غذاها و میوه ها افراط نکنند زیرا دچار سوء مزاج می شوند.

نکته قابل توجه اینکه مزاج افراد قابل تغییر نیست.

آیا خوردن نبات بعد از خوردن غذاهای سرد مفید و مؤثر است؟

با توجه به اینکه نوع سبک زندگی ما باعث شده بیماری های سرد فراگیر و شایع شود، وقتی ما غذای سردی استفاده می کنیم ممکن است برودت در بدن ما فزونی پیدا کند و بی شک مصرف نبات سردی را تعدیل کند.

به نظر شما چرا عده ای از افراد طب سنتی را با خرافات اشتباه می گیرند؟

طب سنتی طب مکمل است و حتماً باید دستورالعمل ها توسط پزشکی که دوره طب سنتی را در دانشگاه گذرانده، به افراد داده شود؛ اینکه همه بیماری هارا ساده انگاری کنیم و با گیاه دارویی درمان کنیم کار خوبی نیست!

توصیه می کنم مردم از خود درمانی به شدت بپرهیزند زیرا ممکن است برخی از بیماری ها در ظاهر علایم یکسانی داشته باشند اما عامل ایجاد کننده بیماری متفاوت باشد.

افرد نباید با خوددرمانی زمان طلایی درمان بیماری خود را از دست بدهد.

طب سنتی به عنوان طب مکمل در کنار طب رایج می تواند به افراد کمک کند. 

کد خبر 301741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.