صندوق‌های قرض‌الحسنه برای نظم‌دهی خود پیش‌قدم شوند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه امروز بهره بانکی بالاتر از نرخ تورم و بین ۱۵ تا ۱۶ درصد و حتی ۲۴ درصد است و متاسفانه موجب مشکلات بزرگی برای صنعت و تجارت شده است، گفت: صندوق های قرض الحسنه باید برای نظم، انضباط دهی و همچنین شفافیت حساب و کتاب های خود پیش قدم شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا مسعود خوانساری ظهر امروز در گردهمایی مدیران صندوق های قرض الحسنه استان اصفهان که با حضور مسئولان استان و مدیران سازمان اقتصاد اسلامی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه بزرگترین و مهمترین مشکل اقتصادی کشور در فضای کنونی بانک ها و مباحث پولی است، اظهار داشت: نیاز اقتصاد ایران به گونه ای بانک محور بوده و تغذیه آن از طریق بانک ها صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه سرمایه در گردش بانک ها نیز در رابطه با سرمایه گذاری جدیدی صورت می گیرد، افزود: اگر چه بازار سرمایه (بورس) در کشور وجود دارد اما این بازار هنوز آنچنان در اقتصاد ایران نقش بزرگی ندارند و بیشتر بانک ها نقش اساسی را بر عهده دارند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ابتدای انقلاب ما شاهد تورم ۲۰ درصدی بودیم و از سوی دیگر بهره بانک ها زیر این رقم و یا متناسب با آن بود و هر روز ارزش پول کشور کاهش می یافت، افزود: در این شرایط پول ها تبدیل به سرمایه، زمین و ساختمان می شد.

وی با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته دولت قدم های خوبی برداشت و تورم امروز به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: متاسفانه امروز بهره بانکی بالاتر از نرخ تورم و بین ۱۵ تا ۱۶ درصد و حتی ۲۴ درصد است و این موجب شده کسی به دنبال سرمایه گذاری جدید نباشد و در راحت ترین اقدام، پول خود را در بانک ها سپرده گذاری می کند که متاسفانه موجب مشکلات بزرگی برای صنعت و تجارت شده است.

خوانساری تاکید کرد: طبیعتا افرادی می توانند از بهره های بالای بانکی استفاده کنند که طبیعتا فعالیت هایی مورد قبول اقتصاد و جامعه ندارند و این موجب بهم ریختگی در سال های گذشته شده است.

وی با بیان اینکه بانک ها طی سال های گذشته به دلیل عدم رعایت نظم بانکی با پرداخت وام های بسیار زیاد و بالا تخلیه شدند و این وام ها بازگردانده نشدند، تصریح کرد: در این فضا صندوق بانک ها از مجموعه پولی که قرار بود کمک رسان اقتصاد در ارتباط با سرمایه گذاری و نقدینگی بنگاه ها باشد، خالی شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه بعد از انقلاب انتظار می رفت که با ایجاد صندوق های قرض الحسنه نقص های قبل از انقلاب را که نظام بانکی ربوی بود، را از بین ببریم و از طریق صندوق های قرض الحسنه مشکلات بسیاری از مردم را حل کنیم.

به گفته وی، در اوایل انقلاب صندوق های قرض الحسنه نقش بسیار خوبی را در کمک رسانی به مردم داشتند، اما در بانک ها چنین توفیقی حاصل نشد.

خوانساری با بیان اینکه از سال ۸۴ درآمد هنگفتی به کشور تزریق شد به گونه ای که سالانه نزدیک ۱۰۰ میلیارد دلار ارز وارد کشور شد، اظهار داشت: در این شرایط بانک های دولتی جوابگوی این حجم پول نبودند و در این فضا بانک های خصوصی و به دنبال آن صندوق های توسعه ای برای جذب این نقدینگی یجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه توزیع این پول ها بدون نظم مشخصی صورت گرفت و نقدینگی جذب مسکن و سرمایه گذاری خارجی برای خرید املاک در کشورهای خارجی به امید دریافت سود بیشتر شد، گفت: با کاهش نرخ تورم از ۴۰ درصد در سال ۹۲ به کمتر از ۱۰ درصد در شرایط کنونی، قیمت هایی که صوری بالا رفته و دو برابر شده بود، متوقف؛ و این نابسامانی ها در اقتصاد و بازار ایجاد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: در سال ۹۱ ارزش پول کشور با توجه به نرخ دلار که سعی در حفظ آن شد، به یک سوم کاهش یافت و سرمایه بانک ها، صندوق های قرض الحسنه و سازمان های توسعه ای دچار مشکل شدند.

وی افزود: با کاهش نرخ تورم، ارزش های صوری که طی چند سال گذشته بالا رفته بود به قیمت واقعی خود بازگشت، مشکلات بیشتر شد.

خوانساری با تاکید بر اینکه در حال حاضر بانک مرکزی در تلاش برای نظم دهی به سیستم بانکی و پولی کشور است، تصریح کرد: این کار زمان بر بوده و راحت نیست و دستگاه هایی که بدون هیچ نظارتی فعالیت می کردند، به طور قطع دچار مشکل خواهند شد.

وی با بیان اینکه انتظار می رود صندوق های قرض الحسنه با بهره های پایین و یا حتی بدون کارمزد بتوانند فعالیت کنند، ابراز امیدواری کرد: این صندوق ها به مرور بتوانند به فلسفه وجودی خود که در ابتدای انقلاب بر آن تاکید شده بود، برگردند و به روال گذشته خود فعالیت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: تلاش دولت بر منضبط کردن بانک ها و صندوق های توسعه ای و در تنگنا قرار دادن آنهاست.

وی تصریح کرد: در این فضا صندوق های قرض الحسنه نیز باید برای نظم و انضباط دهی و همچنین شفافیت حساب و کتاب های خود پیش قدم شوند و در این راستا از بُعد حسابرسی سازمان اقتصاد اسلامی می تواند با کمک بانک مرکزی کمک شایانی در این بخش داشته باشد و با شناسنامه دار شدن تعداد بیشتری از قرض الحسنه ها مشکلات پولی کشور کمتر شود.    

کد خبر 301588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.