معیشت نامناسب زمینه ساز افسردگی/زنان در ایران بیشترین قربانیان افسردگی

یکی از عواملی که متاسفانه در شیوع بیماری های روانی و بخصوص افسردگی تاثیر گذار بوده، وضعیت معیشتی نامناسب و مشکلات اقتصادی است که اغلب سلامت روانی جامعه را دامن می زند.

به گزارش ایمنا، آنچه در فضای گسترده تبلیغات انتخاباتی در کشور مسلم است، این است که با اندک مطالعه در میان افکار عمومی می توان پی برد که مردم با توجه به شرایط کنونی چه خواسته ای از دولتمردان آینده دارند.
مطالبات اقتصادی مهمترین خواسته ای است که اکثریت مردم جامعه خواهان آن هستند و میخواهند وضعیت اقتصادی کشور به ویژه معیشت مردم یک بهبود حداقل نسبی داشته باشد و البته در زندگی آنها هم احساس و لمس شود.
شاید آمار و ارقامی که از سوی مراکز دولتی و اقتصادی درباره اوضاع و شرایط اقتصادی کشور یک نمودار زیبا و رو به رشد را نشان بدهد، اما واقعیت، آن چیزی نیست که بر روی کاغذ و نمودارهای مراکز آمار و اقتصادی کشیده شده است. در این میان، وعده هایی برای بازکردن گره بسیاری از نابسامانی های اجتماعی و فرهنگی که خود تعیین کننده مناسبات قدرت و سیاست است، پررنگ تر از همیشه جلوه می کند؛ وعده هایی با رنگ و بوی بهبود معیشت مردم  است.

بیماری های روانی  چالش گسترده مجامع در حال توسعه

بر این اساس یکی از عواملی که متاسفانه در شیوع بیماری های روانی و بخصوص افسردگی تاثیر گذار بوده، وضعیت معیشتی نامناسب و مشکلات اقتصادی است که مطالبات سلامت روانی جامعه حلقه مفقوده دیگر این انتخابات است.

یکی از تهدیدات جدی که امروز جوامع را در معرض خطر قرار داده است، افسردگی و شیوع بیماری های روانی در بین مردم است که محیط زندگی، وضعیت اقتصادی و نوع جنسیت در این مهم تاثیر گذار بوده که پیشگیری از آن نیازمند ارائه طرحهای تدوین شده و برنامه ریزی برای حفظ سلامت جامعه است.

اهمیت بالای سلامت جسم و روح آحاد اقشارجامعه، در جوامع کمتر توسعه یافته نشان می دهد که متاسفانه به بحث سلامت روانی توجه نشده و این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

امروزه با افزایش خطرات و عوارضی که سلامت جسمی مردم را مورد تهدید قرار می دهد، برنامه ریزی و تدوین طرحهایی در جهت آگاه سازی مردم و همچنین حفظ سلامت جسم و روح اهمیت به سزایی داشته و متاسفانه در جوامع در حال توسعه و جهان سوم سلامت و امنیت غذایی مورد غفلت قرار گرفته است.

ارتباط مستقیم معیشت مردم با سلامت روانی

مطالعات جهانی نشان می‌دهد که افسردگی با مسائل اقتصادی نیز مرتبط است. افرادی که وضعیت اقتصادی و معیشتی ضعیف‌تری دارند، بیشتر دچار افسردگی می‌شوند و بیکاری و درآمد پایین از عوامل موثر در بروز افسردگی است.

افسردگی یک معضل جهانی است به طوری که سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان یک «بحران جهانی» یاد می‌کند و به همین علت شعار امسال روز جهانی بهداشت را «بیا درباره افسردگی حرف بزنیم» تعیین کرده است.

آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد که بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به افسردگی مبتلا هستند. در سال ۲۰۰۲ میلادی بیماری افسردگی از نظر بار بیماری رتبه چهارم را در بین بیماری‌های مختلف داشت اما برآوردها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰، افسردگی به رتبه دوم از نظر بار بیماری‌ها در دنیا تبدیل می‌شود.

متولی افسردگی جامعه کیست

در علم روانپزشکی سه دسته علت را برای بروز بیماری افسردگی می‌شناسند که شامل علل جسمی، علل روانشناختی و علل اقتصادی و اجتماعی است. علل جسمی شامل مسائل بیولو‍ژیک فرد است، مسائل روانشناسی به دیدگاه و افکار افراد بستگی دارد و علل اقتصادی و اجتماعی نیز به طیف گسترده‌ای از مسائل مانند درآمد و وضعیت زندگی و خانوادگی افراد مربوط می‌شود.

شاید بسیاری از افراد انتظار دارند، فقط وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت برای کنترل افسردگی اقدام کند در حالی که وزارت بهداشت در بسیاری از عوامل بروز افسردگی مانند مسائل اقتصادی و اجتماعی نقشی ندارد و وزارت بهداشت از اساس متولی این امور نیست.

لیکن وزارت بهداشت فقط می‌تواند در مسیر توانمندسازی مردم گام بردارد و به همین علت آموزش عمومی مهارت‌های زندگی که شامل ۱۲ مهارت مختلف از جمله مهارت مدیریت استرس، مدیریت خشم، مدیریت ارتباط موثر، مدیریت حل مسئله و توانایی تصمیم گیری درست است را آغاز کرده است.

زنان در ایران بیشترین قربانیان افسردگی

احمد حاجبی مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره بر اینکه ۱۲٫۷درصد از جمعیت بزرگسال ایران دچار افسردگی هستند گفت: شیوع این بیماری در زنان ۱۶٫۵ درصد و در مردان ۱۰٫۷ درصد است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعه ملی وزارت بهداشت ۲۳٫۶ درصد مردم کشور به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا هستند.

حاجبی افزود: مطالعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد که شیوع افسردگی در شهرها بیشتر از روستاهاست. همچنین این بیماری در بین افرادی که تحصیلات بالاتری دارند نسبت به افراد کم سواد کمتر است.

امید به آینده بهتر برای بهبود وضعیت فعلی

تا پایان مدت تبلیغات 2 هفته دیگر باقی‌ مانده است. در این مدت نشان خواهد داد تکاپوی جامعه ایران برای پرداختن به اقتصاد، معیشت و سلامت جسم و روان آحاد جامعه همانند گذشته ادامه خواهد یافت و امیدواریم در آینده شاهد ثبات اقتصادی و بهبود نسبی معیشت خانوارها و در نتیجه آرامش جامعه باشیم.

گزارش از سید مصطفی رضوی

کد خبر 301578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.