کاهش فاصله مفصلی؛ نخستین نشانه ساییدگی زانو

ساییدگی زانو یک بیماری مفصلی است که غضروف دور مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این بیماری در افراد چاق و مسن بیشتر دیده می شود.

متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: آرتروز یا ساییدگی مفصلی یک بیماری مزمن مفصل است که در آن غضروف مفصلی کم کم از بین می رود. در ابتدا غضروف پوشاننده انتهای استخوان خاصیت ارتجایی و قدرت خود را از دست می دهد، کم کم نازک شده و این امر آن قدر پیشرفت می کند تا استخوان زیر غضروف بدون پوشش غضروفی مانده، سطح دو استخوان مجاور در ناحیه مفصل به هم نزدیک شده و در موارد پیشرفته به هم ساییده می شوند. این در حالی است که با گذشت زمان در لبه های مفصل استخوان سازی زیادی و غیر طبیعی تشکیل می شود.

دکتر علیرضا مقتدری افزود: غضروف مفصلی لایه سفید رنگ و نرم و لغزنده ای است که روی سطح استخوان را در ناحیه مفصل می پوشاند و موجب می شود تا استخوان ها به راحتی در ناحیه مفصل روی هم حرکت کرده و بلغزند.

وی در مورد علل ایجاد  سائیدگی زانو بیان کرد: در استئوآرتریت یا سائیدگی مفصلی این لایه به تدریج ضعیف و نازک می شود. بعد از مدتی شیار هایی روی آن به وجود آمده و سپس قسمت هایی از آن کاملا از بین رفته و تکه تکه می شود. در نهایت ممکن است قسمتی یا تمام سطح مفصل، پوشش غضروفی خود را از دست بدهد.
وی افزود: بنابراین از اولین علائم این بیماری که در رادیوگرافی ساده هم دیده می شود، کاهش فاصله مفصلی است به این معنی که فاصله بین انتهای پایینی استخوان ران و انتهای بالایی استخوان درشت نی که در رادیوگرافی حدود چند میلی متر است و در واقع فضایی است که غضروف مفصلی اشغال کرده است با نازک شدن غضروف به تدریج کمتر می شود.
 
این متخصص طب فیزیکی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که غضروف مفصلی در رادیوگرافی ساده دیده نمی شود و در محل آن فضای خالی دیده می شود.

کد خبر 301480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.