یک روز کارگر و شش نامزد رقیب

برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری کوشیدند با حضور در جمع کارگران کشورمان، مواضع و دیدگاههای خود را در مورد این قشر مؤثر و زحمت کش اعلام کنند و با طرح وعده های جذاب، رأی آنها را به خود اختصاص دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یازده اردیبهشت ( اول ماه مه میلادی) در عرصه بین المللی به عنوان روز جهانی کارگر نام گذاری شده است؛ روزی که یادآور پاسخ خشونت‌آمیز به مطالبات آنها در سال 1886 میلادی است.  در آن مقطع زمانی، کارگران اعتصاب‌کننده خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از ده ساعت به 8 ساعت بودند. قرار بود که اول ماه مه 1886 در آمریکا، کاهش زمان کار به هشت ساعت در روز، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یک‌هزار و دویست کارخانه و کارگاه، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها و حدود 90 هزار تن بود. پلیس در آن روز به روی کارگران معترض آتش گشود و چند تن از آنها را به قتل رساند. این واقعه سرآغاز جنبشی ماندگار در تاریخ شد و بنابراین این روز اکنون به نماد تلاش در جهت مطالبات کارگران در سراسر جهان تبدیل شده است.

هم‌راستا با مراسم بزرگداشت این مراسم در عرصه جهانی، در کشور ما نیز، مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر برگزار شد با این تفاوت که امسال به دلیل نزدیکی به انتخابات، روز کارگر نمود بیشتری داشت.  برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری کوشیدند با حضور در جمع کارگران کشورمان، مواضع و دیدگاههای خود را در مورد این قشر مؤثر و زحمت کش اعلام کنند و با طرح وعده های جذاب، رأی آنها را بخود اختصاص دهند. به نظر می رسد مروری بر برنامه های نامزدها در روز جهانی کارگر وشعارها و برنامه های آنها در مورد کارگران و مسائل و مشکلات آنها می تواند برای سنجش رویکردهای فعلی و نیز عملکرد آتی رئیس جمهور منتخب در این زمینه مفید باشد.

  • محمد باقر قالیباف از جمله نامزدهایی بود که در روز کارگر برنامه خاصی را تدارک ندید و ظاهرا به دلیل برنامه هایش برای حضور در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو  ، بزرگداشت مراسم این روز برای کارگران شهرداری را به جای دوشنبه (یازده اردیبهشت)، به جمعه 15 اردیبهشت موکول کرد.
  • سید حسن روحانی اما در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر که یازدهم اردیبهشت در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، شرکت نمود و تاکید کرد که دولت یازدهم، بر کار و عمل تمرکز دارد تا شعار و وعدهضرورت افزایش حقوق و آزادی عمل، ایجاد امنیت شغلی، بهبود وضع معیشتی و اصلاح قانون کار، بخش هایی از سخنان حسن روحانی در جمع کارگران حاضر در مراسم روز جهانی کارگر بود که در حرم امام خمینی (ره) برگزار شد.
  • سید مصطفی میرسلیم در بخشی از سفر خود به قم ، برای بزرگداشت روز کارگر در "شهرک صنعتی شکوهیه" حضوریافت و  از دو کارخانه این شهرک بازدید کرد. وی درحالی که لباس کار به تن کرده بود پس از بازدید از بخش هایی از این شهرک در جمع کارگران سخنرانی کرد. میر سلیم در این بازدید در جمع کارگران این کارخانه‌ها موضوع اشتغال و اهمیت رسیدگی به امور کارگران را مدنظر قرار داد  و گفت: "کارگران با وجدان کاری باید ایران را به ایرانی شکست ناپذیر تبدیل کنند و اگر کار باکیفیت ارائه کنیم همه خریدار کالای ما خواهند بود". وی علت مشکلات اقتصادی کشور را واردات بی رویه" دانست که به زعم او جز سوء مدیریت هیچ علتی ندارد.
  • سید مصطفی هاشمی طبا که روز کارگر با استعفای رئیس ستاد انتخاباتی خود به دلیل کسالت درگیر بود، ظاهرا برنامه سخنرانی خاصی در جمع کارگران نداشت و اظهار نظری هم پیرامون این روز نکرده است.
  • سید ابراهیم رئیسی هم که روز کارگر در جمع مردم بندر عباس حضور داشت، مشکلات معیشتی کارگران را مورد توجه قرار داد و "نحوه بد خصوصی سازی" و "واردات کالای چینی" را دلیلی بر بیکاری کارگران و نابودی تولیدات داخلی دانست. وی همچنین گفت : "الان قبل از رسیدن حقوق به دست کارگر و کارمند مالیات آن گرفته می شود؛ اما کسانی که درآمدهایی نجومی دارند یک ریال مالیات نپرداخته اند و این ظلم به کشور است و تمام ساختارهای فساد زا در کشور قابل اصلاح است".
  • اسحاق جهانگیری نیز از جمله نامزدهایی بود که ظاهرا در روز کارگر برنامه تبلیغاتی و سخنرانی خاصی برای خود تدارک ندیده بود.

کد خبر 301334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.