اعتلای فرهنگ شهروندی با پیاده سازی رویکرد جدید «اقتصاد تجربه»

مدیر هماهنگی و نظارت بر مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان با هدف افزایش تأثیرگذاری آموزش‌های شهروندی سعی در پیاده‌سازی رویکردی با عنوان «اقتصاد تجربه» دارد، در این رویکرد شهرداری به دنبال فراهم کردن تجربه‌های آموزشی لذت‌بخش و به یادماندنی برای شهروندان است.

بهروز نصر در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: شهرداری اصفهان با توجه به راهبرد "بهبود ارزش‌های اخلاقی رفتارگرا و سبک زندگی شهروندان در محیط اجتماعی برای اعتلای فرهنگ شهروندی" ذیل هدف " اشاعه آموزش‌ها و اعتلای فرهنگ شهروندی" در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰، برنامه‌ها و سرفصل‌های گوناگونی برای آموزش شهروندان تدارک دیده است.

وی افزود: در این بین سازمان‌های وابسته به شهرداری نیز به دلیل ارتباط و تعامل ویژه‌ای که با اقشار مختلف مردم دارند در این حوزه فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر مناطق و سازمان های شهرداری اصفهان ادامه داد: در سال ۹۵، سازمان‌های وابسته به شهرداری علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی-آموزشی نظیر چاپ بروشور، نصب بنر، اجرای برنامه‌ها و مانورهای آموزشی و ...، بیش از ۹۰۰ هزار نفر-ساعت آموزش از طریق برگزاری دوره‌های آموزش حضوری و غیرحضوری ارائه کرده اند.

نصر ادامه داد: در این بین، سازمان فرهنگی تفریحی با نزدیک به ۴۷۰ هزار نفر-ساعت، آتش‌نشانی با ۱۹۰هزار نفر-ساعت، سازمان فناوری اطلاعات با ۱۲۰هزار نفر-ساعت و سازمان حمل و نقل بار با  ۴۵هزار نفر-ساعت آموزش بیشترین سهم آموزش را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: شهرداری اصفهان با هدف افزایش تأثیرگذاری آموزش‌های شهروندی سعی در پیاده‌سازی رویکردی با عنوان «اقتصاد تجربه» دارد، در این رویکرد، شهرداری به دنبال فراهم کردن تجربه‌های آموزشی لذت‌بخش و به یادماندنی برای شهروندان است.

وی تاکید کرد: با همین دیدگاه است که روش‌های آموزش شهروندی در اصفهان از آموزش‌های الکترونیکی گرفته تا برنامه‌های شاد و مشارکتی در فضاهای باز و عمومی تنوع بسیاری پیدا کرده است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر مناطق و سازمان های شهرداری اصفهان اضافه کرد: نمونه‌هایی از این روش‌ها و برنامه‌های آموزشی لذت‌بخش را شهروندان می‌توانند به ویژه در فصل بهار و تابستان با مراجعه به مراکز فرهنگی، تفریحی و گردشگری شهر اصفهان مشاهده کنند.

نصر ادامه داد: بعنوان مثال مانورهایی که سازمان آتش نشانی در موضوعات زلزله و یا سایر حوادث در سطح مدارس، مساجد و مجتمع‌های مسکونی اجرا می‌کند به مراتب میزان اثرگذاری بالاتری نسبت به ارائه بروشورها و نشریه‌ها و یا برگزاری کلاس‌های صرفاً آموزشی دارد چون شخص مخاطب نقش فعالی در این آموزش‌ها دارد و لحظات جذاب و به یادماندنی را در فرایند این آموزش تجربه می‌کند. مصداق دیگری از آموزش مبتنی بر اقتصاد تجربه ویژه برنامه ی تفریح من- بازی  است که سال گذشته در شهر اصفهان اجرا شد و منجر به استقبال فراوان از سوی شهروندان برای تجربه این لحظات مفرح و به یاد ماندنی گردید.

وی خاطرنشان کرد: در ارائه آموزش‌های شهروندی با رویکرد «اقتصاد تجربه»، شهروندان علاوه بر درگیر شدن با محتواها و تجربه‌های آموزشی، نقش فعالانه‌تری را در فرآیند پدیدآوری تجربه‌های یادگیری، بازی خواهند کرد، چنانچه این رویکرد با موفقیت تسری و گسترش پیدا کند فضاهایی که در آنها آموزش و یادگیری انجام می‌پذیرد مشارکتی و بسیار پویا خواهد شد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر مناطق و سازمان های شهرداری اصفهان تصریح کرد: اما باید دانست شهروندان از کدامین روش‌ها و فضاهای آموزشی رضایت بیشتری داشته و کدام شیوه را لذت‌بخش‌تر و به‌یادماندنی‌تر می‌دانند؟ در این خصوص، انتظار می‌رود شهروندان در استفاده از ظرفیت‌های فراهم شده توسط شهرداری در مباحث آموزش شهروندی اهتمام بیشتری ورزیده و همچنین خواسته‌ها و انتظارات خود در این ارتباط را به مجموعه شهرداری اصفهان انعکاس دهند.

نصر تاکید کرد:  هرچه آموزش‌ها لذت‌بخش‌تر و به‌یادماندنی‌تر باشد، تأثیرگذارتر خواهد بود و در سبک زندگی شهروندان جاری و نهادینه خواهد شد از همین رو در آینده‌ای نزدیک، جامعه‌ای شهروندمدار و آگاه به وظایف و حقوق خویش خواهیم داشت که دارای سطح مشارکت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری بالایی است.

کد خبر 301328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.