رئیسی: گزارش ۶ ماهه مبارزه با فساد ارائه می‌کنم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر در کشور از فساد و دزدی دم زدید، مشکلی را حل نمی‌کند، مردم می‌گویند دزد را بگیرید و فساد را حل کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امروز در برنامه رادیویی در تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش، ضمن تبریک ایام شعبانیه، گفت: رای مردم در کشور رای تشریفاتی نیست و انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور مهم است.پ

وی ادامه داد:‌ آنچه که من را واداشت در این عرصه حضور پیدا کنم مواجه شدن با مشکلات اقتصادی و اجتماعی است که مردم گرفتار آن هستند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: دغدغه بسیاری از دغدغه‌مندان این بود که باید مدیریت کشور تغییراتی داشته باشد که هم تجربه مدیریتی داشته و هم به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی مرسوم مشکلات مردم را حل کند که به همین منظور پا به عرصه انتخابات گذاشتم.

رئیسی با بیان اینکه دیدن وضعیت محرومیت محرومان، بیکاری بیکاران و شرایط آسیب‌های اجتماعی در جامعه علیرغم تلاش‌هایی که همه دولت‌ها داشته‌اند بنده را به عرصه انتخابات کشاند، گفت:‌دیدن این وضعیت برای هیچ فردی قابل تحمل نیست و باید تغییری در وضع موجود، زندگی و معیشت مردم در ارتباط با مسائل اجتماعی رخ دهد که در گام اول این تغییرات باید در مدیریت اجرایی کشور اتفاق بیفتد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  با تاکید بر اینکه امروز شرایطی که مردم با آن مواجه‌اند، مسئله اقتصادی و بحث معیشت است، گفت: محرومیت در روستاها و شهرها زندگی مردم را به جایی رسانده که برخی فقط درآمدشان یارانه‌هایی است که دریافت می‌کنند و یا حمایت‌های سازمان‌های حمایت‌گر است.

رئیسی تصریح کرد: آمار رسمی دوازده درصدی که در مورد بیکاری داده می‌شود، اگر به دقت بررسی شود مشخص می‌شود که در بین تحصیل‌کرده‌ها 40 درصد و جوان‌ها 30 درصد بیکار داریم.

وی با اعلام اینکه این بیکاری چگونه قابل حل است، افزود: آیا سرنوشت همان وضعیت است یا قابل تغییر است که قطعا قابل تغییر است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  با بیان اینکه در کشور منابع و ثروت و نیروی کارآمد و جوانان فرهیخته کم نداریم، عنوان کرد: با همین ذخایر و با یک مدیریت می‌توان وضعیت را تغییر داد.

رئیسی بیان کرد: افزایش یارانه‌ها در گام اول برای دهک‌های پایین و 3 برابر کردن یارانه فعلی وضع آنها را از آشفتگی فعلی رهایی می‌بخشد و ایجاد مسکن برای خانواده‌های نیازمند می‌تواند وضع‌شان را متحول کند و بیمه آنها می‌تواند بسیاری از مشکلات آنها را کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت بیکاری می‌تواند از این شرایط بیرون بیاید، گفت: برابر قانون باید نرخ بیکاری از 12 درصد به 8 درصد کاهش یابد و این امکان ندارد مگر در سال حداقل یک میلیون شغل ایجاد شود که قطعا بیش از این قابل تحقق است.

رئیسی اضافه کرد: مراکز تولیدی داریم که با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند و باید ظرفیت‌شان بالاتر برود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  با بیان اینکه تولید انبوه مسکن بسیاری از صنایع را فعال می‌کند و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند، گفت: چرا مسکن مهر مورد بی‌مهری قرار گرفت. اگر اشکالاتی داشت باید اشکالاتش رفع می‌شد و خانه به افرادی که با فروختن فرش زیر پا و طلای همسرشان پیش‌پرداختی به امید تحویل مسکن داده بودند، تحویل می‌شد.

وی ادامه داد: سعی ما بر این خواهد بود در سال اول دولت کار و کرامت، مسکن مهر را به اتمام برسانیم و آن را تحویل دهیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از طریق فضای مجازی می‌توان اشتغال ایجاد کرد، اظهار داشت: کشور ما در این جهت استعدادهای فراوانی دارد که به طور نمونه می‌توان از طریق برنامه‌نویسی اشتغال ایجاد کرد.

رئیسی با اعلام اینکه برای تغییر وضعیت کسب و کار و تولید امکان وضعیت متفاوتی در کشور وجود دارد، گفت: رکود قفلی است که با کلید حضور مردم باز می‌شود و حضور مردم خیلی از عرصه‌ها را رونق می‌بخشد و کشور را از شرایط فعلی خارج می‌کند.

وی ادامه داد:‌ وضعیت بیکاری در کشور به گونه‌ای است که مادری با چشمان اشک‌بار می‌گوید به یکی از فرزندان من شغلی بدهید و یا پدری است که از کار بیکار شده و در مقابل خانواده خود خجلت‌زده شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  با بیان اینکه وضعیت مسکن در کشور قابل تحول است، اظهار داشت: سالی 700 هزار ازدواج در کشور داریم که می‌تواند به سالی یک میلیون برسد. به همین میزان نیز می‌توان مسکن در کشور ایجاد کرد که از طریق بازسازی بافت فرسوده روستایی و ایجاد مسکن جدید است.

رئیسی با اعلام اینکه مسئله ازدواج جوانان یکی از دغدغه‌های امروز کشور است، گفت: از جوانان پرسیده می‌شود، چرا ازدواج نمی‌کنید که آنها می‌گویند مشکل شغل و مسکن دارند و یا از خانمی پرسیده می‌شود چرا می‌خواهید از آقا جدا شود می‌گوید چون خانه ندارد این کار را انجام می‌دهم.

وی با بیان اینکه در ابتدای حضورم در مشهدالرضا احساس کردیم جوانان مشکل مسکن دارند، افزود: به همین منظور کلنگ یک مجموعه مسکونی را زدیم تا مشکلات برخی از آنها حل شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه با تسهیلات می‌توان مشکلات ازدواج را تا حدودی حل کرد و آن را افزایش داد، تصریح کرد: در نظام بانکی در برخی اوقات تسهیلات نجومی پرداخت می‌شود، اما برای گرفتن وام ازدواج جوانان گرفتار می‌شوند که باید گام عملی در این زمینه‌ها برداشته شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه برای اداره کشور یک نظام اداری سلامت نیاز است، گفت: گاهی فساد در یک اداره و یا بانک آن چنان ذهن مردم را آشفته می‌کند که می‌توانیم حتما شرایطی بهتر از این داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید ساختارهای فسادزا را در دولت شناسایی کنیم و اصلاحات را از داخل دولت شروع کنیم که از این طریق می‌توان فساد اداری را کم کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در کشور مشکل قانون داریم و مشکل اقدام و عمل داریم و فساد اقتصادی امروز فراجناحی شده و مربوط به این دولت و آن دولت نیست و مردم می‌گویند ما خسته شده‌ایم این موضوعات را حلش کنید که دولت باید پا پیش بگذارد و بسترهای فسادآفرین را حذف و آنها را به مردم اعلام کند.

رئیسی ادامه داد:‌ اینکه در کشور به مردم بگوییم فساد و دزدی رخ داده این مشکل را حل نمی‌کند مردم می‌گویند دزد را بگیرید. باید گلوگاه‌های فساد شناسایی و از بین برده شوند.

وی افزود: در دولت کار و کرامت ظرف 6 ماه اتفاقاتی که در راتباط با سلامت نظام اداری رخ داده را اعلام می‌کنیم و آنچه نیاز به قانون داشته باشد به مجلس اعلام می‌کنیم تا قانونگذاری شود و البته خود دولت نیز باید پیشگام مبارزه با فساد باشد تا در روزنامه‌ها تیتر نشود و نمایندگان مجلس فریاد نزنند و فردی صدای آنها را گوش ندهد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اگر بخواهیم رشد اقتصادی و رونق در کشور داشته باشیم بدون اصلاح نظام پولی و بانکی این کار انجام نمی‌شود. باید تسهیلات درست داده شود.

رئیسی عنوان کرد: گردش مالی بین بانک‌ها، بانک‌ها با بانک مرکزی و بانک‌ها با دولت هر یک باید در یک شرایط تنظیم شده باشد.

وی افزود: جایگاه دولت باید در اقتصاد نظارتی و حمایتی باشد و متصدی‌گری آن کمتر شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  با اشاره به خصوصی‌سازی در کشور گفت: تنها نباید ملاک خصوصی‌سازی باشد بلکه باید پس از این اتفاق دولت از بخش خصوصی و توانمند کردن آن کوتاهی نکند.

رئیسی با بیان اینکه شفاف‌سازی می‌تواند از فساد جلوگیری کند، گفت: از طریق فضای مجازی می‌توان شفاف‌سازی در نظام پولی و بانکی در قراردادها و جلوگیری از فساد اقتصادی داشته باشیم که دولت الکترونیک می‌تواند در این راه نقش مهمی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اینکه مردم هر روز گرفتار موسساتی مثل ثامن‌الحج، پدیده و کاسپین شوند مناسب نیست چون از ما می‌پرسند شما شاهد بودید که این موسسات پول مردم را جمع می‌کردند، اما مدیریت توانایی در جهت کار اقتصادی نداشتند، چرا گذاشتید این اقدامات انجام شود و اگر برخورد قضایی هم با آنها بشود مردم نفعی از آن نمی‌برند چون پولشان را به آنها داده‌اند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  با بیان اینکه مومن چند بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود، گفت: اگر این‌طور شود این از بی‌توجهی خود اوست، لذا موضوعی که در دهه 70 و 80 اتفاق افتاد در سال 94 نیز پرونده دارد، این در حالی است که می‌توان با یک اراده جدید با فساد مبارزه کرد.

رئیسی با بیان اینکه باید بین آموزش عالی و بازار پیوندی ایجاد شود، عنوان کرد: اگر اینگونه شود شاهد رشد و پیشرفت از طریق علمی و رفع نیازهای کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید برای توسعه دست به دست هم بدهند، گفت: به طور مثال باید دستگاه دیپلماسی نیز وقتی می‌گوییم اقتصاد مقاومتی پای کار بیاید و تمام سفرا باید در راستای اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه یکی از مسائل اجتماعی ما حوزه محیط زیست است و اکوسیستم‌ها نباید دچار آسیب شوند، افزود: توسعه یافتگی باید با نگاه مسائل زیست محیطی باشد و حفظ محیط زیست، جنگل‌ها و آبها از دغدغه‌های مردم است که مدیریت مقتدر، انقلابی و جهادی می‌خواهد.

رئیسی با تاکید بر اینکه سوال مردم این است که آیا مسئله ریزگردها قابل پیشگیری، پیش‌بینی و برخورد متناسب نبود ادامه داد: این مسئله باید به صورت مستمر آسیب‌شناسی شود و اقدامات موسمی صورت نگیرد.

وی با اعلام اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی دلالی وجود دارد، اضافه کرد: بابت محصولی به کشاورزی هزار تومان داده می‌شود، اما کالا وقتی به دست مصرف کننده می‌رسد 10 هزار تومان می‌شود که باید آسیب‌شناسی شود که چه اتفاقی افتاده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  با تاکید بر اینکه ما کشور پرآبی هستیم، اما مشکلاتی در مدیریت داریم، ادامه داد: برخی از استان‌های ما که مشکل کم آبی دارند راهکار اقتصادی آن فقط کشاورزی نیست، بلکه استفاده از ظرفیت معدن و صنایع است.

رئیسی گفت: زندگی با کرامت یعنی حقوق همه مردم با گویش و گرایش حفظ شود و به فضای رفع فقر و بیکاری به عنوان یک مسئله ضروری توجه شود.

وی ادامه داد: گاهی در جلسه ستادهای عالی و شوراهای عالی رئیس‌جمهور که می‌تواند حضور داشته باشد و وزرا را به خط کند حضور نمی‌یابد که مشکلاتی ایجاد می‌کند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  با اشاره به تحت پوشش قراردادن افراد جامعه زیر چتر بیمه، اضافه کرد: می‌توان طرح سلامت را با پزشک خانواده و نظام نوین ارجاع از طبقات غیربرخوردار آغاز کرد تا همه از سلامت بدون دغدغه برخوردار شوند.

رئیسی با اشاره به راه‌های درآمدزایی از ورزش بیان کرد: یکی از درآمدهای جدی برزیل از راه ورزش است و ما می‌توانیم در ورزش خودمان با اتکا به قهرمانان و مدال‌آوران این مسئله را اصلاح کنیم و دولت باید به ورزش قهرمانی توجه کند.

وی با بیان اینکه زنان نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و باید درباره زنان رفع محرومیت منزلتی صورت گیرد، گفت: باید شان زنان و دختران حفظ شود و زنان خانه‌دار و روستایی که مولد هستند تحت بیمه‌های حمایتی قرار گیرند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  با تاکید بر اینکه اگرچه شغل دست‌فروشی شغل با برکتی است، اما نباید جوانان شغل دست‌فروشی داشته باشند، اظهار داشت: افزایش مالیات باید درباره کسانی باشد که فرار مالیاتی داشتند و دولت باید از آنها مالیات اخذ کند.

رئیسی با اشاره به اینکه نقدینگی در دولت یازدهم افزایش یافته است، گفت: در سه سال اخیر میزان نقدینگی در سه سال اخیر سه برابر شده است. اگر نقدینگی در تولید صرف نشود دچار ضرر خواهیم شد و باید پول قاچاق کالا به سمت تولید برود تا قاچاق به حداقل ممکن برسد.

وی با تاکید بر اینکه اگر توفیق این را داشته باشم با رای مردم دولت کار و کرامت را تشکیل دهم باید برای نقد آماده شوم، افزود: روحیه نقد تضمین کننده سلامت دولت است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: بنده خودم از موسسات بیرون از آستان قدس دعوت کردم که به آنجا بیایند و نظارت و حسابرسی کنند این نظارت و حسابرسی عمومی مردم و رسانه‌ها کمک به دولت برای بهتر دیدن مشکلات است.

رئیسی با بیان اینکه برخی می‌خواهند کار را تهمت و تخریب پیش ببرند، گفت: من همه اینها را به انصاف دعوت می‌کنم و معتقدم نباید تحت تاثیر شایعات قرار گیرند زمانی که خواستم وارد عرصه شوم برخی مخالف بودند و می‌گفتند شما وارد این عرصه نشوید چون در این عرصه اخلاق رعایت نمی‌شود. بنده معتقدم سخن با انصاف می‌تواند منشاء خوب کار کردن باشد.

کد خبر 301251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.