حضور بانوان در رقابت های سیاسی از شعار تا عمل

شهرضا – با نزدیک شدن به ایام انتخابات و انتشار جزئیات مرحله ثبت نام، شاید آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند، استقبال بانوان از حضور در رقابت های سیاسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، انتخابات شاید به عنوان مهمترین نماد مردم سالاری مطرح باشد، اینکه مردم بتوانند با آراء خود نمایندگان خود را تعیین و به این وسیله سرنوشت خود را به دست افرادی بسپارند که بیشترین طرفدار را دارند بسیار مهم است؛ بشر برای عبور از مرحله دیکتاتوری سیاسی و رسیدن به آنچه از آن به عنوان آزادی اجتماعی و سیاسی یاد می‌شود، بهای گزافی پرداخته است اما ثمره این تلاش ها آن بوده است که امروزه یکی از افتخارات کشورهای مختلف، میزان مشارکت مردم در انتخابات و رقابت های سیاسی است.

ممالک متمدن جهان پا را از این هم فراتر گذاشته و به تفکیک جنسیت رأی دهندگان نیز پرداخته‌اند و در این میان به حضور فعال بانوان به عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت سیاسی و آزادی اجتماعی در کشور خود می‌پردازند.

در کشور ایران نیز استقرار مردم سالاری فراز و نشیب های زیادی داشته است که طلیعه آن را باید از تلاش برای ایجاد نظام مشروطه در اواسط حکومت قاجارها جستجو کرد.

کنکاش در تاریخ سیاسی ایران ما را با اصطلاح تاریخ احزاب آشنا می‌کند که در آن افرادی با اغراض مختلف به دنبال ایجاد و تقویت روحیه تحذُّب در ایران بودند، از سوی دیگر در این جریان شناسی تاریخی با چهره‌هایی آشنا می‌شویم که احساسات آزادی خواهانه ملت ایران را بازیچه دست اغراض خود گرفته و با اهداف مختلف سعی در بهره برداری شخصی، جناحی و گروهی از ان بوده‌اند؛ متأسفانه در دوران قبل از انقلاب این جنبه تاریخ سیاسی ایران غلبه داشت زیرا افرادی بوده‌اند که بدون توجه به شعور سیاسی مردم دموکراسی و مردمسالاری را آلتی در دستان خود برای غلبه بر منابع قدرت و ثروت تلقی می‌کردند.

در برهه‌ای از تاریخ سیاسی ایران سایه سیاه دیکتاتوری بر جریان احزاب سایه افکند تا جایی که محمدرضا شاه پهلوی رسماً اعلام می‌کند که حزب رستاخیر تنها حزب رسمی ایران است و هر یک از ایرانیان که نمی‌خواهد عضو آن باشد، می‌تواند از کشور خارج شود، این سیاست ضد آزادی که با پشتیبانی همه جانبه ساواک و دستگاه تبلیغاتی رژیم نیز حمایت می‌شد با مذاق مردم و آزادیخواهان ایران سازگار نبود اما در آن دوران زمینه مناسب برای قیام ملی وجود نداشت.

وقوع انقلاب اسلامی به مثابه یک تحول بزرگ در عرصه سیاست و اجتماع کشور محسوب می‌شد، ملت ایران به حمایت از مرجعیت شیعه و شخص امام خمینی (ره) به خیابانها ریختند و بر علیه نظام دیکتاتوری پهلوی که آزادی اجتماعی را لگد کوب امیال قدرت طلبانه خود می‌کرد، قیام کردند و در نهایت این خواست ملت بود که بر خواست عده‌ای اندک از صاحبان زر و زور پیروز شد.

چیرگی انقلاب اسلامی ایران به معنای نفی نظام سلطه بود بنابراین باید ساز و کار لازم برای اجرای اصول آزادی نیز فراهم می‌شد به همین دلیل جمعی از نخبگان سیاسی و دانشگاهی کشور متن قانون اساسی کشور را که در آن به همه مبانی آزادی فردی و اجتماعی توجه شده بود را تیهه کردند و ملت بزرگ ایران نیز در ۱۲ فروردین ۵۸ با آراء خود این قانون را تأیید کردند.

قبل از انقلاب، انتخابات در حقیقت فرایندی بود برای مستند سازی انتخاب افرادی از پیش تعیین شده زیرا  افراد مختلف صاحب نفوذ که قصد داشتند وارد مناصب اجرایی و مجلس شورای ملی شوند، شناسنامه‌های روستاییان توسط کدخدا جمع آوری می‌شد و در شهرها صندوقهای رأی به راحتی جابجا می‌شد.

از ابتدای زمان انقلاب مسئله انتخابات به عنوان کانون توجه عناصر ضد انقلاب قرار گرفت و این روند همچنان ادامه داد؛ رهبر معظم انقلاب در این بار می‌فرمایند: «با هر انتخاباتی، خون تازه‌ای در رگهای کشور تزریق میشود؛ روح تازه‌ای در کالبد کشور دمیده میشود - این را بدانید - و به خاطر همین هم هست که در طول این سالهای متمادی، همیشه دشمن خواسته است که یا انتخابات نباشد یا کمرنگ باشد.»

یکی از ویژگیهای هر انقلابی ایجاد تغییرات اساسی در همه مبانی اجتماعی است، انقلاب اسلامی ایران نیز با ایجاد تغییرات اساسی در این زمینه، کارهای زیادی انجام داد که یکی از آنها ایجاد بستر مناسب برای حضور بانوان در همه صحنه‌های اجتماعی بود؛ بانوان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی سال ۵۷ می‌توانستند آزادانه و بدون آنکه نگران تعرض کسی به حقوق فردی یا اجتماعی آنها باشد، در همه زمینه ها از جمله انتخابات حضوری فعال داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «نقش و سهم بانوان در نظام، یک نقش فوق‌العاده و ممتاز است؛ همچنان که در اصل انقلاب، نقش بانوان ممتاز بود.»

حضور بانوان در صحنه رقابتهای سیاسی جامعه رفته رفته زیاد شد تا جایی که در برخی موارد رقیب اصلی مردان در فرایند برگزاری انتخاباتها شدند.

اکنون در آستانه یک تحول ملی هستیم که در هر منطقه از کشور به نوعی بروز پیدا می‌کند و آن تحول، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است؛ در شهرضا حضور زنان در این دور از رقابتهای انتخاباتی بسیار چشم گیر است. حدود ۴۰ نفر از نامزدهای انتخاباتی در شهرهای شهرضا و منظریه از جامعه زنان هستند، زنانی با تخصصهای مختلف که اتفاقاً برنامه‌های کاربردی زیادی برای اجرا در سطح شهر دارند.

شهرضا یکی از باسابقه ترین شهرهای کشور در حوزه مباحث سیاسی است و از آنچه به آن عنوان کوتاه نظری سیاسی و تعصب اجتماعی یاد می‌شود در این شهر کمتر مشاهده شده تا جایی که این رویکرد امروزه زمینه مناسب برای حضور فعال بانوان در رقابتهای سیاسی را فراهم کرده است.

سمیه محمودی عضو فراکسیون بانوان مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: باید وضعیت اجتماعی بانوان ایرانی را در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بررسی کنیم تا به موقعیت خوبی که اکنون به برکت نظام مقدس اسلامی برای بانوان ایجاد شده است پی ببریم.
وی عنوان کرد: حضور پر شور و تأثیر گذار بانوان در طول تاریخ پر فراز و نشیب ایران مسئله‌ای غیر قابل انکار و ثابت شده‌است، بانوان همواره در همه عرصه‌های تاریخی همپای مردان در راه دفاع از خاک کشور و ارزشهای اسلامی تلاش کرده‌اند اما میزان حضور این گروه از جامعه در ادورا مختلف، متفاوت بوده است.
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انقلاب اسلامی زمینه حضور مناسب زنان در جامعه را فراهم کرد، در واقع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) کرامت حقیقی زنان را احیا و این امکان را فراهم کرد تا بانوان جامعه نیز با آزادی عمل بیشتر در کنار مردان در همه عرصه‌ها فعالیت کنند.
محمودی ادامه داد: زنان ۵۰ درصد از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و در دوران بعد از انقلاب اسلامی از نظر اجتماعی و سیاسی جایگاه خود را پیدا کرده و در مسیری درست و الهی فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب انقلاب نیز در باره نقش و کارکرد بانوان در محیط جامعه و خانواده بسیار قابل توجه و راهگشا بوده و لازم است این بیانات ارزشمند احصا و در یک مجموعه منسجم در اختیار همه قرار گیرد.
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: بانوان جامعه باید توانایی و استعداد خود را در همه عرصه‌ها بیازمایند و با استفاده از توانمندی و دانشی که در اختیار دارند در راستای خدمت به جامعه اسلامی تلاش کنند.
محمودی گفت: بانوان ثابت کرده‌اند که مهمترین ارکان خانواده‌ها هستند و در تربیت فرزندان و اداره امور منزل نقش محوری را بر عهده دارند، از سوی دیگر بانوان جامعه اسلامی ما ثابت کرده‌اند که می‌توانند باوجود عمل به وظایف خانه داری، در عرصه‌های اجتماعی هم حضوری فعال و پر تلاش داشته باشند.
وی عنوان کرد: حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) مهمترین الگوهای زنان جامعه ما هستند، مطالعه تاریخ اسلام نشان می‌دهد که این اولیای الهی خدمت بسیاری به اسلام و ترویج تعالیم انسان ساز آن انجام داده‌اند و زنان جامعه ایران هم به ویژه در دوران بعد از انقلاب اسلامی کوشیده‌اند در همین مسیر گام بردارند و موفقیتهای چشمگیری نیز به دست آورده‌اند.
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: مطالعه تاریخ اسلام نشان می‌دهد که اگر شخصیتی همانند حضرت زینب(س) و اقدامات و خدمات ایشان نبود، واقعه عاشورا و رشادتهای امام حسین(ع) و یاران وفادار ایشان نیز به دست ما نمی‌رسید به همین دلیل بانوان جامعه ایران اسلامی نیز تلاش می‌کنند با الگوکیری از آن حضرت در راه ترویج معارف عاشورایی گام بردارند.
محمودی با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه خودباوری در بین بانوان جامعه، گفت: بانوان جامعه بارها استعداد و توانمندی خود را در عرصه‌های مختلف ثابت کرده‌اند و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز فرصت دیگری است که این قشر از اجتماع بار دیگر با حضوری پر شور، توانایی خود را نشان دهند.
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، بانوان حوزه انتخابیه شهرستانهای شهرضا و دهاقان همانند سایر بانوان جامعه اسلامی، قانونمندی و تدین و التزام به مبانی دینی و انقلابی را ثابت کرده‌اند و اکنون باید در عرصه انتخابات هم حضوری فعال داشته باشند.
محمودی گفت: تأکید بر ضرورت حضور بانوان در جامعه و در عرصه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی، به منزله نفی نقش مؤثر و توانمندی آقایان نیست، بلکه این تأکید به این معناست که باید زن و مرد در محیط اجتماع همپا و دوشادوش یکدیگر فعالیت کنند.
وی اضافه کرد: تجربه گرانقدر دوران دفاع مقدس به همه ثابت کرد که بانوان تا چه اندازه در حراست از ارزشهای دینی و انقلابی و خاک کشور مصمم و با اراده هستند و نقش آنها در آن دوران به عنوان مکمل نقش مردان تا چه اندازه مفید بود.
عضو فراکسیون بانوان مجلس بیان کرد: از همه مردم انتظار می‌رود که همانگونه که بارها در طول تاریخ انقلاب با خلق حماسه‌های ماندگار ولایتمداری التزام به مبانی دینی و انقلابی را ثابت کرده‌اند، این بار نیز برای انتخاب افراد اصلح در شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور پر شوری داشته باشند.
محمودی اظهار کرد: افراد کاردان و دلسوز جامعه هم که احساس می‌کنند حضور آنها در انتخابات شوراها می‌تواند زمینه حضور پرشورتر مردم در این انتخابات را فراهم کند و نیز عضویت آنها در این نهاد مقدس باعث افزایش خدمت رسانی به مردم می‌شود، باید در این عرصه حضوری فعال داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: تأثیر دیدگاه‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری چون یک فعالیت سیاسی و در سطح ملی است، امر انکار ناپذیر است اما انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نباید سیاسی شود
.

کد خبر 301029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.