ارتقای سلامتی و آرامش انسانها از وظایف روانشناسان و مشاوران است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: اصفهان با داشتن ۱۷۰ مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی رتبه دوم تعداد مراکز مشاوره را بعد از تهران به خود اختصاص داده است و ارتقای سلامت و آرامش انسانها به نوعی در گرو وظایف روانشناسان و مشاوران است.

به گزارش ایمنا، صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز روانشناسان و مشاوران که به همت بهزیستی، شهرداری اصفهان و انجمن مراکز روانشناسی و مشاوران استان در محل کتابخانه مرکزی برگزار شد، سعید صادقی به عنوان نخستین سخنران این همایش اظهار داشت: بهزیستی نه به عنوان یک دستگاه، بلکه به عنوان یک نگرش در زندگی انسانها برای مقابله با دردها و رنجهایی که مردم را در قرن ۱۱ آزار می دهد، مطرح است.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف روانشناسان در کنار ارتقاء و پیشگیری از بیماری‌ها قدرت دادن به موضوع پیشبینی است، تصریح کرد: پیش‌بینی یعنی از تمام داده‌ها و اطلاعات برای تبدیل به آمار درست برای برنامه‌ریزی آینده بتوانیم استفاده کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان ۹۰ مرکز مشاوره میان مدت اقامتی داریم همچنین مراکز دختران آسیب دیده، اورژانس اجتماعی و صدای مشاور در 3 شیفت کاری در این شهر مشغول به فعالیت هستند که روانشناسان و مشاوران بسیاری در آنها حضور دارند و در حال خدمت رسانی به مردم‌اند.

وی همچنین تاکید کرد: ۲۰ درصد از انسانها با مشکلات روانشناختی اعم از یک اضطراب ساده تا مشکلات عمیق روانی رنج می برند که تمامی این افراد و حتی 80 درصد دیگر که سالم هستند هم نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی روانشناسان و مشاوران برای ارتقای و بهبود کیفیت سلامت روان دارند.

صادقی با بیان این مطلب افزود: روانشناسان و مشاوران بهترین افرادی هستند که می‌توانند تمام مسائل انسانی را آموزش داده و بر مبنای تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی و محیط‌های مجازی برای آرامش و ارتقای کیفیت زندگی مردم تلاش کنند.

تکمیل اخلاق حرفه ای در گرو پذیرش اشتباهات

دومین سخنران این همایش سید حمید آتش‌پور با تبریک این روز به مشاوران و روانشناسان به موضوع اخلاق حرفه‌ای این قشر پرداخت و گفت: بحث در مورد اخلاق هم سهل است و هم ممتنع و در جامعه ای که همگی مدعی اخلاق هستند صحبت در این باره کمی سخت است چون نیازمند بازنگری رفتارهای خودمان است.

وی ادامه داد: روانشناسان نیز مانند دیگر مشاغل از اشتباه مستثنی نبوده و گاهی ممکن است توصیه‌های شود که چندان به نفع مراجعان نباشد حال اگر به اشتباهات خود واقف نباشیم بحث اخلاق حرفه ای نیز تکمیل نمی‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: اخلاق حرفه‌ای معیارهایی است که ما در کار حرفه‌ای خود باید دنبال کنیم در رابطه با اینکه چه کارهای انسانی انجام ‌دهیم یا ندهیم که به دیگران آسیب نرسانیم و انتظار می‌رود همه ما معیارها و اصول ضروری کار خودمان که کمک به افراد است را درنظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه قضاوت‌های اخلاقی در عرصه روانشناسی بر مبنای دو اصل اساسی قرار دارد گفت: اصل اول وظیفه گرایی در کار حرفه ای است بدین منظور که همه فعالیت ما بر طبق کتابها و دانشی که در طول سالیان اندوخته ایم را انجام دهیم و دوم سودگرایی است؛ سودگرایی یعنی همه برآیندهای منافع و مضرات حاصل از آنچه که در کار ما اتفاق می‌افتد. همچنین علاوه بر این دو اصل مسائلی وجود دارد که نباید مورد فراموشی قرار بگیرد.

آتش پور در توضیح این موارد بیان کرد: باید مشاوران به معیارهای شخصی افراد احترام بگذارند و وقتی با انسان روبرو هستند از ابعاد مختلف به او بنگرند و اگر نمی‌توانیم خیر باشیم حداقل درد ایجاد نکنیم و نباید از مراجعین خود سوء استفاده کرد.

وی همچنین ابراز داشت: مهمترین بخش از وظابف حرفه‌ای و تخصصی روانشناسان این است که سلامتی و آرامش انسانها را ارتقاء دهند، ارتقای بهداشت روانی انسانها از وظایف سخت این شغل است و رابطه بین مردم و مشاور یک رابطه برابر نیست، همانطور که رابطه مردم با وکیل یا قاضی برابر نیست. در عرصه کار ما مشاور کسی است که قرار است بخاطر تخصصی که دارد به فردی که رنج کشیده و آسیب پذیر است کمک کند، پس این فرد آسیب دیده مستعد سوء استفاده هم هست پس رابطه این دو، رابطه برابری نیست و اینجاست که مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران ظهور می‌کند. پس ما به لحاظ حرفه‌ای باید مراقب دستاوردهایی که در این رشته کسب کرده‌ایم باشیم.  

انجمن مراکز روانشناسی و مشاوران استان نقش حمایتی دارد

مدیرعامل انجمن مراکز روانشناسی و مشاوره استان هم به عنوان آخرین سخنران در این همایش گفت: روانشناسان علیرغم اینکه فکرشان را برای حل مشکلات مردم می‌گذارند باید سلامت خودشان هم حفظ شود و برای این هدف ساز و کارهایی وجود دارد که ما را بر آن داشت تا برای این امر یک انجمن صنفی تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: انجمن مراکز روانشناسی و مشاوره استان در واقع یک تسهیل کننده است که با نظر و فکر مشاورین و روانشناسان فعالیت می‌کند و در گروه‌های آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و نظارت برنامه‌ریزی‌هایی صورت می گیرد.

کد خبر 301009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.