سامانه یکپارچه برنامه و بودجه ریزی مبتنی بر سیبنا معرفی شد

طرح سیبنا از یک شرکت دانش بنیان بعنوان برگزیده دوم بخش فن آفرینان (شرکت های رشد یافته) در اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی کار آفرینی شیخ بهایی، لوح زرین جشنواره و تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کسب کرد.

به گزارش ایمنا، در اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی کار آفرینی شیخ بهایی، طرح سیبنا در بخش فن آفرینان (شرکت های رشد یافته) از شرکت دانش بنیان اتوماسیون اداری حسیب با دریافت لوح زرین جشنواره و تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رتبه دوم را کسب کرد.

هادی خواجه رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان اتوماسیون اداری حسیب، گفت: طرح ” ایجاد سامانه یکپارچه برنامه ریزی و بودجه ریزی مبتنی بر IPABS” یکی از طرح های راه یافته به مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی و برگزیده بخش فن آفرینان (شرکت های رشد یافته) است. این طرح برای اولین بار در کشور به موضوع پیاده سازی مدل IPABS در ابرسازمان ها پرداخته است.

وی با بیان این که IPABS (Integrated Planning&Accounting&Budjeng System)، یکی از جدیدترین متدهای مورد استفاده در سطح جهان در حوزه مدیریت منابع و مصارف سازمانی است، اظهار کرد: هر سازمان منابعی در اختیار دارد که این منابع را در جهت رسیدن به اهداف خود مصرف می کند، IPABS  روشی برای بهینه سازی این فرآیند است.

خواجه در ادامه گفت: توسعه سازمان ها نیز همراه با افزایش پیچیدگی های سیستمی و فرآیندی است، که همین موضوع  افزایش هزینه های سربار و در نتیجه اتلاف منابع آنها را به دنبال دارد.

وی افزود: سیبنا با مفهوم سامانه یکپارچه برنامه ریزی، نظارت و اجرا، در واقع یک ERP با محوریت برنامه و بودجه است که کلیه حرکات سازمان را بر اساس برنامه ها و اهداف مشروح در بودجه سازمان تحت کنترل در می آورد و جریان منابع و مصارف را  با دقت بسیار بالایی در دسترس مدیران عالی و کارشناسان اجرایی سازمان قرار می دهد، بنابراین روشی بسیار تاثیرگذار بر بهینه سازی حرکت سازمان های دولتی و خصوصی در مسیر  اقتصاد مقاومتی، و همچنین افزایش سلامت اداری و کاهش تخطی ها و فساد اداری است.

خواجه خاطرنشان کرد: این سامانه قابلیت اتصال به کلیه سامانه های اطلاعاتی مستقر در سازمان مشتری را دارا است و از این طریق نقش پل ارتباطی و بستر یکپارچه سازی نظام اطلاعاتی سازمان را بر عهده  می گیرد.

این برگزیده بخش فن آفرینان (شرکت های رشد یافته) با اشاره به این که یکی از راهبردهای اصلی جشنواه شیخ بهایی شناسایی و ترویج طرح های برجسته دانش بنیان است، و سامانه سیبنا یکی از این طرح ها محسوب می شود، تصریح کرد: برآوردها و آنالیزهای کارشناسان و متخصصان حوزه برنامه ریزی سازمانی حاکی از این است که با اجرای این طرح، بودجه سازمان ها بین ۲ تا ۱۰ درصد بهینه می شود. این امر سبب صرفه جویی چندین میلیاردی سازمانهای هدف و از مصادیق ارزشمند اجرای اقتصاد مقاومتی است.

خواجه تاکید کرد: هدف عملیاتی این طرح آن است که به طور بسیار دقیق بودجه سازمان توسط این سامانه تا پایین ترین سطوح سازمان بنحوی تحت کنترل قرار گیرد که در عین اجرا، سطح اختیارات مدیران زیر مجموعه و همچنین میزان انعطاف پذیری سازمان خدشه دار نشود، همچنین در کلیه مراحل با توجه به حساسیت مبحث بودجه، اصول مالی و حقوقی آن رعایت  شود.

به گفته وی، این قابلیت های سامانه سیبنا با دارا بودن مجموعه ای از بسته های نرم افزاری مختلفی همچون مدیریت برنامه و بودجه، مدیریت قراردادها و تعهدات، مدیریت تامین کنندگان و پیمانکاران، مدیریت اسناد و مدارک سازمانی، بودجه ریزی عملیاتی و غیره حاصل می شود.

وی با بیان این که با هدف برجسته سازی نقش سیبنا در بهینه سازی مدیریت منابع و مصارف در جشنواره کرده است، گفت: جشنواره شیخ بهایی محک خوبی بود برای انکه کارشناسان و متخصصین تراز اول کشور این طرح را مورد ارزیابی قرارداده و ما را در بهبود آن کمک کندُ  علاوه بر این  تا حدود بسیار بالا هدف ما را برآورده کرد.

خواجه اظهار داشت: مانیتورینگ ها مدل مفهومی سیبنا است که اساس آن بر شفاف سازی و روشنگری نیازمندیهای راهبردی سازمان قرار دارد، در واقع بسته های نرم افزاری مختلف سیبنا همچون چرخ دهنده های مکمل در کنار چرخ های جاری سازمان قرار خواهد گرفت تا لامپ عملیات سازمان با بازدهی بالاتری به نورافشانی بر روی نیازمندیهای نظارتی سازمان بتابد. سیبنا مدیران عالی سازمان کمک می کند تا بر روی گوشی همراه خود آخرین وضعیت برنامه ها، اهداف، بودجه، قراردادها، اسناد و اطلاعات و غیره را رصد کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از بخش نامه های ابلاغی دولت به دستگاههای اجرایی موضوع اجرای بودجه ریزی عملیاتی است که به علت نبود زیرساخت های اطلاعاتی لازم تقریبا راه به جایی نبرده است سیبنا این زیرساخت اطلاعاتی را بخوبی فر اهم می آورد. سامانه های مشابه سیبنا در انحصار کشورهای اروپایی و امریکایی است که هزینه تهیه ان برای سازمانهای ایرانی تا ۲۰ برابر هزینه استقرار سیبنا در آنها است.

خواجه در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش سیبنا در تولید و اشتغال، گفت؛ سییبنا با بهینه سازی فرآیند مدیریت منابع و مصارف سازمانی نقش بسیار بالایی در افزایش راندمان عملیاتی شرکت های تولیدی  و خدماتی  ایفا خواهد کرد که این  امر موجب افزایش توان رقابت و توسعه کسب و کار آنها  و در نتیجه توسعه تولید و اشتغال ملی می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سیبنا محصول تلاش ۱۲ ساله محققان شامل کارگروهها و هسته های کارشناسی مختلفی در حوزه های برنامه و بودجه، مالی، IT، بازرگانی و اجرا  و غیره است. این سامانه در حال حاضر مدیریت بودجه ای در حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در سازمان هایی همچون شهرداری مشهد، سازمان بهزیستی استان تهران، شرکت عمران و مسکن ثامن، سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری قزوین و غیره را به عهده دارد که از این حیث جزء موفق ترین طرح های  اجرایی دانش بنیان در سطح کشور به حساب می آید.

کد خبر 300981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.