مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمی‌شود

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: لازم می‌دانم به ملت بزرگوار و عزیز عرض کنم که مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری طی سخنانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم گفت: افراط و تفریط و خشونت نتوانسته باعث خوشبختی هیچ ملت و پیشرفت هیچ کشوری شده باشد.

وی افزود: صاحب این کشور، ملت است؛ ما باید در چارچوب قانون اساسی، قانون مصوب و همچنین خواست مردم و اراده مردم مدیریت جامعه را برعهده بگیریم. در سال 92 همان موقعی که با هم کار را آغاز کردیم، ما با مشکلات فراوانی مواجه بودیم. اما در عین حال امیدهای زیادی هم داشتیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من از آغاز معتقد بودم با آن امیدها و تلاش‌ها و همبستگی‌ها و هماهنگی‌ها می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. ما آن زمان بیکاری رنج‌آوری را نسبت به جوانان خودمان و جامعه خودمان مواجه بودیم در حالی که در هشت سال گذشته می شد کاری کرد که همه‌ی جوانانی که متولدین دهه 60 بودند و در اواسط دهه هشتاد می‌بایست به شغل و کار می‌رسیدند به اشتغال برسند. متاسفانه در زمینه اشتغال و شغل جوانان کار زیادی انجام نشده بود.

روحانی ادامه داد: آن موقع، شرایط کشور از لحاظ تورم نگران کننده بود. مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند. هر روز در فکر آن بودند که اجناسی را بخرند و انبار کنند برای اینکه احساس می‌کردند در روزهای بعد کالاها گران تر خواهد شد.قدرت خرید کم شده بود. در کنار این مسائل مردم احساس امنیت نمی‌کردند. قطعنامه هایی بالای سر مردم بود، به‌خصوص 1929 که شرایط کشور را در مرز بحران قرار داده بود و مردم نسبت به ماه‌ها و سال‌های آینده خودشان اطمینانی نداشتند به همین دلیل در آغاز امر لازم بود در 5 مورد مهم ما سریعا به تصمیم گیری و اقدام و عمل برسیم.

وی خاطر نشان کرد: مورد اول درباره مذاکرات هسته‌ای بود که باید با دنیا وارد گفت‌وگو و شرایطی که هر روز مردم در انتظار تحریم جدید بودند، متوقف شود. اقدام دوم این بود که برای مهار افسارگسیخته که مردم را نگران کرده بود تدبیری اندیشیده شود و در مسئله سوم، مسئله تولید و کارگاه های تولیدی ما به حرکت در بیاید و ما از رکود خارج شویم و همچنین قدرت خرید مردم افزوده شود و مردم توانایی خرید بیشتری و بهتری را پیدا کنند و بالاخره تصمیم پنجم اینکه مردم ارتباط آسانتری با اطلاعات و دنیا داشته باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای هر 5 موضوع در همان ماه‌های اولیه  تصمیمات لازم اتخاذ شد، خاطر نشان کرد: سه مورد اول به دلیل اهمیت ویژه‌اش، مدیریتش را خودم شخصا به عهده گرفتم. هر هفته دو سه جلسه برای مذاکرات هسته‌ای داشتیم و حداقل در هفته دو جلسه اقتصادی برای مسئله مهار تورم و رونق تولید داشتیم.

روحانی اضافه کرد: دو مسئله دیگر را هم، مسئله قدرت خرید مردم را به ستاد اقتصادی و مسئله ارتباط جوانان و ملت ما با دنیا را به وزارت ارتباطات سپردم، تا مردم برای تماس‌شان با دیگران و جهان و به دست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ما در همان ماه‌های اولیه  و در همان صد روز اول در همه این زمینه‌ها قدم‌های اولیه را برداشتیم که گزارش آن را در اوایل آذر 92 بعد از 100 روز به اطلاع مردم رساندم،‌گفت: در زمینه مذاکرات هسته‌ای به توافق موقتی در آذر 92 رسیدیم و با آن، تحریم‌ها دیگر افزوده  نمی‌شد. در برخی موارد تحریم‌ها برداشته شد و ایران با 6 قدرت بزرگ برای یک توافق نهایی تصمیم گرفتند که مذاکرات خود را ادامه بدهند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های خوبی برای اشتغال انجام دادیم. در 94 و 95 هر سالی حدود 640 هزار نفر، اشتغال خالص بود. اگر در هشت سال قبل هم سالی 600 هزار درست می‌شد، امروز دیگر مشکلی به نام اشتغال نداشتیم. در اینجا لازم می‌دانم به ملت بزرگوار و عزیز عرض کنم که مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل  نمی‌شود.

روحانی افزود: ما اگر اشتغال برای جوان‌مان می‌خواهیم، اولین قدم آن است که سرمایه‌گذاری‌ها افزوده شود و پول‌ها از دلالی به سمت سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اقتصادی هدایت شود؛ همینطور که با کلام و سخن شغل درست نمی‌شود. برای اینکه سرمایه گذاری ایجاد شود، نیاز به امنیت است.

وی افزود: مردم باید نسبت به فردای کشورشان و سال آینده کشورشان مطمئن باشند. چرا در سال‌های قبل 92 سرمایه‌گذاری‌ها متوقف و منفی شده بود به این دلیل که نمی‌دانستند ماه بعد و 2 ماه بعد با چه مشکلات و ناامنی‌هایی احتمالا مواجه می‌شوند. لحن سخن برخی مسئولان کشور ما قبل از سال 92 با دنیا، لحن تقابل بود. آنها هم با ما اینچنین صحبت می‌کردند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: از روز اول پیامم به دنیا این بود که با ملت و کشور ایران با زبان تکریم حرف بزنید و زمانی مذاکرات هسته ای ما در مسیر درست قرار گرفت که دنیا این پیام را اخذ کرد و گرفت. بنابراین اگر شغل می خواهیم و اشتغال برای جوانان، باید زمینه برای سرمایه گذرای آماده شود. مردم به سادگی سرمایه را روی زمین نمی‌گذارند و به کار تولیدی مشغول نمی‌شوند، می‌روند به سمت دلالی که یکی دو هفته بعد به سودشان برسند.

وی با بیان این که زمانی مذاکرات هسته‌ای ایران در مسیر درست قرار گرفت که دنیا این پیام ملت ایران را گرفت، اظهار داشت: بر همین اساس اگر ما شغل برای جوانانمان می‌خواهیم باید زمینه برای سرمایه‌گذاری مهیا شود، مردم به سادگی سرمایه‌شان روی زمین نمی‌گذارند و به کار تولیدی مشغول نمی‌شوند. چرا که به دنبال کار دلالی می‌روند تا بتوانند در همان هفته و یا دو هفته بعد به سودشان برسند.

روحانی سرمایه‌گذاری را یک موضوع اعتماد برانگیز و اعتمادی بلند مدت دانست و افزود: در گذشته هم مردم ما این اعتماد بلندمدت را هم نداشتند به طریق اولی نیز ایرانیان خارج از کشور و همین خارجی‌ها نیز این اعتماد را نداشتند، اما امروز بعد از 3.5 سال اعتمادی را در کشورمان و جهان به وجود آوردیم که در خرید هواپیما افرادی که آمدند سرمایه‌گذاری کردند و فاینانس را تامین کردند و اقساطتش 18 ساله است یعنی این که یک سرمایه‌گذار خارجی آمده پولی را برای ایران اختصاص داده که در طول 18 سال آینده به اقساطش خواهد رسید این یعنی اعتماد جهان به ایران و اعتماد مردم به آینده و سرمایه‌گذارشان.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری سفرهای استانی خود در طول 3 سال گذشته، تصریح کرد: بنده به هر استانی که سفر کردم، از کارآفرینان داخلی و افرادی که اهل آن استان بودند و در خارج از کشور زندگی می‌کردند جلساتی را با آنها گذاشتم که همگی آنها در همان جلسات برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اعلام آمادگی کردند و برخی از آن قول‌هایی که در آن جلسات داده شد اجرایی و عملیاتی شده است.

روحانی در ادامه با بیان این مطلب که برخی از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید و اینگونه فکر میکنند که اگر ما این روزها به هر استانی وارد شویم دهها پروژه بزرگ آماده افتتاح هستند، گفت: فکر می‌کنند که ما دیروز تصمیم گرفته‌ایم و امروز آنها را افتتاح می‌کنیم، یک بنگاه تولیدی بزرگ که افتتاح می‌شود سال‌ها برای آن کار شده و از اول دولت نیز روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: ما در همین شیراز ورزشگاهی را افتتاح کردیم که از شروع کلنگ‌زنی آن 20 سال گذشته بود، 80 میلیارد خرج این ورزشگاه بود و 12 میلیارد در طول سال‌های قبل اختصاص داده شده بود و دولت 68 میلیارد اعتبار برای آن اختصاص داد تا این ورزشگاه افتتاح شود. این را هم بدانید که این ورزشگاه یک معضل برای مردم شیراز شده بود و سوال بود که چرا یک ورزشگاه 50 هزار نفری افتتاح نمی‌شود. افتتاح به معنی اعتماد مردم است، اعتماد به معنی سرمایه‌گذاری است و افتتاح به این معناست که ما در مسیر رشد و توسعه قرار داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در تشریح دستاوردهای دولت در بخش پتروشیمی نیز گفت: در این دولت پتروشیمی‌های متعددی افتتاح شد، در طول مواد پتروشیمی در طول این 3.5 سال گذشته 9 میلیون تن افزایش داشته‌ایم و درآمد صادرات ما در پتروشیمی 5.5 میلیارد دلار اضافه شده است. بنابراین اولین شرط برای اشتغال اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری است و مردم باید برای سرمایه‌گذاری اعتماد کنند.

روحانی بر همین اساس فن‌آوری را از الزامات ایجاد اشتغال دانست و گفت: برخی از بنگاه‌های اقتصادی امروز نیمه تعطیل است و تصمیمی‌ هم برای راه‌اندازی آن نباید بگیریم چرا که تجهیزاتش کهنه شده و برای سال‌های قبل است. در سال 95 که 24 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط توانستند از بانک‌ها تسهیلات بگیرند 70 درصدشان قبل از این دولت متوقف شده بودند و فعالیت نمی‌کردند. وقتی یک کارخانه 15 سال تجهیزاتش مانده، امروز هم اگر راه‌بیفتند نخواهند توانست با دنیا رقابت کنند.

وی اضافه کرد: محصول ما باید رقابتی باشد تا پایدار بماند. باید رقابتی باشد تا کارخانه‌ای که افتتاح می‌شود پس فردا به تعطیلی نرود ما افتتاح پایدار می‌خواهیم. ما سرمایه‌گذاری‌ای می‌خواهیم که برای اشتغال پایدار به جوانان ما باشد نه این که جوانان ما وارد یک بنگاه تولیدی شوند و 2 سال بعد ناچار شوند که بنگاه را ترک کرده و آن بنگاه تعطیل شود. بنابراین برای فن‌آوری نیازمند این هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شود. در این دولت 3هزار شرکت دانش‌بنیانی که مورد اعتماد ما بوده مجوز دریافت کرده و ما نیز به آنها وام داده‌ایم و کمک کردیم تا آنها شروع به کار کردند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای این که مردم بدانند این شرکت‌های دانش‌بنیان چقدر ارزشمند هستند درآمد این شرکت‌ها در سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان بوده که این به این معنی‌است که ما با شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آوری می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

روحانی در ادامه با بیان این مطلب که «خوب است آنهایی که با اینترنت و شبکه اجتماعی میانه خوبی ندارند بدانند که در سال گذشته صد هزار شغل از طریق فن‌آوری اطلاعات به وجود آمده» به اهمیت شبکه‌های اجتماعی در ایجاد اشتغال اشاره کرد و افزود: امروز مشاغل بسیاری از طریق اینترنت به وجود آمده است به طور مثال برخی از روستاییان عزیز ما از طریق شبکه‌های اجتماعی گردشگر خارجی برای روستایشان جذب می‌کنند و یا از طریق اینترنت صنایع دستی خودشان را صادر می‌کنند. امروز 27 هزار روستاهای ما در این دولت به اینترنت مجهز شده‌اند که این کار بزرگی است، البته کارهای بزرگتر دیگری هم برای روستاهایمان باید انجام دهیم.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: امروز خوشحالم که به مردم عزیزمان اعلام کنم که هیچ روستای 10 خانواری وجود ندارد که برق نداشته باشد و هیچ روستای 20 خانواری وجود ندارد که در آن برای آب‌رسانی تلاش نشده باشد. امروز اکثر روستاهای ما از نعمت گاز برخوردارند و تا پایان این دولت حدود 10هزار روستای ما از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شرط اشتغال فن‌آوری و مدیریت بازار خرید و صادرات است، اظهار داشت: ما در سال 94 با مشکلی مواجه شدیم و آن این بود که برخی از بنگاه‌های ما محصولات‌شان در انبارها ذخیره شد، که علتش این بود مردم قدرت خرید نداشتند، بنابراین باید در مردم قدرت خرید ایجاد کنیم و بازار صادرات نیز در دنیا برای خودمان کسب کنیم. برای این که بازار صادرات داشته باشیم باید تعامل سازنده با جهان برقرار کنیم.

روحانی ادامه داد: بنده 4 سال پیش به مردم عزیز قول دادم و گفتم که اقتصاد را نجات خواهم داد و تعامل سازنده با جهان برقرار خواهم کرد و اینگونه هم شد و به حمدالله ما تعامل سازنده‌ای با جهان شروع کردیم.

وی تصریح کرد: ما برنامه‌ریزی خوبی را از سال گذشته برای اشتغال شروع کردیم در شورای عالی اشتغال که از 5 بهمن گذشته شروع به کار کرده طرحی را تحت عنوان طرح کارورزی به تصویب رساندیم، سپس این طرح را در 2 استان به عنوان نمونه شروع کردیم. در این طرح جوانان ما برای 4 تا 6 ماه دوره‌های آموزشی گذاشته و کمک‌هایی به آنها داده شد و هم زمان این جوانان در بنگاه‌های مختلف مشغول به کار شدند و اگر بنگاه‌ها از کار آنها راضی بودند آنها به کارشان ادامه می‌دادند که با بررسی‌های ما معلوم شد که 70 درصد از این جوانان جذب بنگاه‌ها شدند و در واقع در این بنگاه‌ها باقی ماندند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به طرح کارورزی گفت:  طرح کارورزی اولین طرح دولت دوازدهم خواهد بود و مردم ایران شاهد این طرح خوب خواهند بود.

وی با اشاره به جذب سرمایه‌ برای ایجاد اشتغال گفت: مردم ما باید بدانند که ما برای اشتغال نیاز به سرمایه داریم و باید سرمایه جذب کنیم، من به مردم می‌گویم که در سایه برجام از امسال‌، درآمد ما از نفت و سایر محصولات وابسته به آن، به 20 میلیارد دلار می‌رسد. تصمیم‌گیری برای ایجاد اشتغال سرمایه می‌خواهد و من به مردم عزیز می‌گویم، که ما از امسال به بعد سالی 15 میلیارد دلار از طریق صادرات نفتی و سایر فراورده‌هایش به صندوق توسعه می‌ریزیم و این یعنی تا پایان دولت دوازدهم این درآمد به 60 میلیارد دلار می‌رسد، که از این پول باید اهرمی ایجاد کرد تا بانک‌ها نیز در سرمایه‌گذاری شرکت کنند. از طرفی از سرمایه‌گذاری خارجی نیز می‌توانیم استفاده کنیم، وقتی که صندوق ما وارد سرمایه‌گذاری شود ما می‌توانیم 140 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری کنار بگذاریم. این سرمایه‌گذاری است که می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اشتغال جوانان گفت: من در اینجا می‌خواهم به مردم عزیز بگویم که برای اشتغال جوانان در 2 زمینه باید بسترسازی کنیم. یکی صادرات غیرنفتی که در این 4 سال به حمدالله رو به رشد بوده، تصمیم ما در دولت آینده این است که صادرات غیرنفتی را به 2 برابر افزایش دهیم. امروز 50 میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی درآمد داریم که باید این میزان به 100 میلیارد دلار برسد، که این کار شدنی است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من در سفرهای اخیرم به کشورهای آسیایی دور دیدم که کشورهایی مانند ویتنام، مالزی و تایلند در سال حدود 200 میلیارد دلار صادرات و حدود 200 میلیارد دلار هم واردات دارند که مجموع صادرات و واردات آنها به 400 میلیارد دلار می‌رسد، که ما هم می‌توانیم به سطح از صادرات و واردات برسیم.  کاری که ما کردیم، این بود که مردم را نسبت به آینده امیدوار کردیم و وظیفه ما این بود که فضا را باز کنیم. اگر این امیدی که در مردم است همه کمک می‌کردند و آنهایی که مخالف دولت بودند هم به خاطر ملت‌شان و به خاطر کشورشان کمک می‌کردند و می‌آمدند در کنار دولت و بذر یاس در دل مردم نمی‌پاشیدند شرایط بهتری برای کشور رقم می‌خورد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: مگر می‌شود مردمی به دولت منتخب خودشان امید نداشته باشند و به نظام امید داشته باشند؟ اگر ما مردم را از دولت وقت که مورد حمایت مردم است مایوس کنیم معنی آن این است که از نظام مایوس کرده‌ایم. مگر ما می‌توانیم نشاط در جوان‌هایمان ایجاد کنیم بدون این که فضای ارتباطات را تسهیل کنیم. آیا ما می‌توانیم زیرساخت‌های اینترنتی را تقویت نکنیم و جوان‌های ما با نشاط باشند؟

حجت الاسلام روحانی با اشاره به پیشرفت زیرساخت‌های ارتباطی در دولت یازدهم گفت: امروز ما می‌بینیم که چگونه در این زمینه علی‌رغم فشارهایی که بر دولت بوده ما ایستادگی کردیم و زیرساخت‌ها را آماده کردیم. با این امکانات است که می‌شود، اشتغال به وجود آورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مگر می‌شود ما به فکر اشتغال، تولید، رونق اقتصاد باشیم و فضا را برای اقتصاد، رقابتی نکنیم؟ ما نباید سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و کارآفرین را برای رقابت بترسانیم. رقابت اقتصادی ما باید رقابتی سالم و منصفانه باشد. نمی‌شود یک بنگاه اقتصادی پشتوانه‌اش، پشتوانه امنیتی و سیاسی باشد و از طرف دیگر سرمایه‌گذاران را دعوت کنیم به این که در اقتصاد حضور پیدا کنند.  باید برخی از بنگاه‌های اقتصادی که به برخی دستگاه‌های امنیتی وصل هستند بروند در نقاط مرزی کار کنند، باید فضای مرکزی کشور را برای کارآفرینان سرمایه‌گذاران و جوانان باز گذاشت. مگر می‌شود به مردم سخت‌گیری کرد در عین حال امید داشت به این که کشور ما از لحاظ اشتغال و تولید از همه کشورها برتر و بالاتر باشد.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به مهار تورم در دولت یازدهم، اظهار داشت: من خوشحالم امروز دیگر راجع به تورم کمتر بحث می‌شود، چون مردم می‌بینند که تورم مهار شده و ما امروز به تورم تک رقمی رسیده‌ایم. من خوشحال که ملت ما به آینده امیدوار است و به همین دلیل است که در بخش‌های مختلف در حال سرمایه‌گذاری است. من خوشحالم از این که جوان‌های ما آگاهند که عده‌ای نباید از دفاع مقدس و مقدسات کشور و از دین برای خودشان و گروه‌شان استفاده کنند. اینگونه می‌خواهیم مردم را به دین دعوت کنیم؟ در حالی که دین و انقلاب فرای احزاب است، رهبری معظم انقلاب فرای احزاب است. ما اینگونه می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم؟ اشتغال برای حزب خودمان، یا اشتغال گسترده؟

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: اشتغال فقط برای مردها یا برای خانم‌ها نیز می‌خواهیم اشتغال درست کنیم، اشتغال برای شهرنشینان یا اشتغال برای روستاییان هم می‌خواهیم ایجاد کنیم؟  ما در پی اشتغال گسترده در کشور هستیم و برای اشتغال گسترده باید صادرات غیرنفتی را گسترش بدهیم. ما برای اشتغال باید در کشور به رونق صنعت توریسم بپردازیم، که یکی از صنایعی است که به سرعت اشتغال ایجاد می‌کند.

 وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دولت یازدهم در زمینه رونق گردشگری گفت: تصمیم‌ دولت این است که سالانه یک میلیون نفر به گردشگران اضافه کند، اگر بتوانیم یک میلیون گردشگر خارجی اضافه کنیم که در این دولت به حمدالله 12 درصد افزایش داشتیم، می‌بینیم چقدر اشتغال ایجاد می‌شود.  ما زیربناهای گردشگری را در دولت یازدهم آماده کردیم، هتل 4 و 5 ستاره ساختیم، جاده‌ها و راه‌آهن را نوسازی کردیم. ما در بحث راه‌آهن ناوگان خود را نوسازی کردیم، چرا که در صنعت گردشگری فقط بحث ناوگان هوایی نیست که اهمیت دارد، اگر می‌خواهیم جذب گردشگر کنیم باید ناوگان‌مان را نوسازی کنیم.  ما 160 لکوموتیو و 100 واگن باری و مسافربری وارد کردیم، یا در حال وارد کردن هستیم.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت در زمینه تولید و اشتغال گفت: ما در زمینه تولید و اشتغال قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم و امروز باید فعالیت خود را ادامه بدهیم تا فقر ریشه‌کن شود و تا این که معیشت خانواده‌ها بهتر شود. ما در دولت یازدهم تلاش کردیم تا حقوق بازنشستگان را افزایش بدهیم و تلاش کردیم که دریافتی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را به بیش از 3 برابر افزایش دهیم که این امر محقق شد. امروز دریافتی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به نسبت سال 92 بیش از 3 برابر افزایش پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش حقوق بازنشستگان در دولت یازدهم اظهار داشت: کمترین دریافتی بازنشستگان در سال جدید بیش از یک میلیون و 150 هزار تومان است و ما این مسیر را ادامه خواهیم داد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، همچنین آرامش و امنیت در جامعه مورد توجه قرار داد و افزود: در کنار زندگی و اقتصاد باید در جامعه آرامش لازم را به وجود آوریم. با ایجاد آرامش و از بین بردن فضای امنیتی مردم احساس خواهند کرد که به امنیت لازم رسیده‌اند. ما اگر می‌خواهیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم باید دغدغه‌های داخلی را کم کنیم، فاصله‌ها را کم کنیم تا همه مذاهب و اقوام احساس آسودگی و آرامش کنند.

وی با بیان این که اگر می‌خواهیم در مسیر پیشرفت قرار گیریم باید فضای دانشگاههای ما امن باشد، اما امنیتی نباشد، گفت: خوشحالم که امسال در 16 آذر کسی بحث نکرد که در دانشگاه اجتماع و تظاهرات باشد یا نباشد، در 16 آذر تمامی تفکرات مختلف احساس می‌کنند که می‌توانند مطالب خود را بیان کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در ادامه به موضوع آزادی اشاره کرد و افزود: آزادی مسئله مهم برای ملت و برای رشد جامعه است، مردم باید احساس آزادی در همه زمینه‌ها را داشته باشند. امروز نقد از دولت و رئیس جمهور آزاد است و حتی عده‌ای فکر می‌کنند که جایزه هم می‌گیرند،‌ لذا فضای خوبی است و امروز مردم احساس نمی‌کنند که اگر از مسئولان انتقاد کرده‌اند و یا از مشکلی که در جامعه وجود دارد انتقاد کرده‌اند، فردا احضار و پس‌فردا دستگیر می‌شوند.

"بنده به وزارت کشور و وزارت اطلاعات دستور داده‌ام که برای آزادی مردم در شرایطی اگر فردی جرمی کرده بود با او برخورد کنند. در حریم خصوصی و زندگی مردم جستجو و مداخله نداشته باشیم. در همین زمینه پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی را در 100 روز اول این دولت تهیه کرده بودیم و در سال گذشته به مرحله نهایی رسانیدم و به همه دستگاه‌های اجرایی، حقوق شهروندی را ابلاغ کردیم، تا مردم هم از حقوق خود مطلع باشند و هم احساس کنند از عزت و کرامت برخوردارند. "

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: امروز ایرانیان داخل و خارج کشور احساس عزت بیشتری می‌کنند و آنهایی که روزگاری دنبال ایران هراسی و اسلام هراسی بودند زبانشان کند شده است چرا که می‌دانند ایران پرچم‌دار مبارزه با خشونت و تروریسم است، می‌دانند که ایران نظریه فضای عاری از خشونت را در سازمان ملل به تصویب رسانده امروز دنیا احترام دیگری برای کشورمان قائل است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر فعال بودن استان‌های مرزی در زمینه صادرات به موضوع قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد حجم قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بود اما امروز اعلام می‌کنم که این رقم به 12 و نیم میلیارد دلار رسیده است و 50 درصد قاچاق کالا کاهش یافته است و اگر مجبور هستیم که این میزان را به صفر برسانیم و قاچاق برای همیشه در کشور ما رخت ببندد استان‌های مرزی ما باید به سمت صادرات بروند و گردشگری و صادرات کشور ما را متحول خواهد کرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: از مردم، فرهنگیان، دانشگاهیان، روستاییان، شهری‌ها و از همه مردم بخواهیم که دست به دست هم دهیم و به آینده‌یمان امیدوار باشیم و سرنوشت‌مان را در 29 اردیبهشت بسازیم. در 3.5 سال گذشته نشان دادیم که مشکلات هرچه هم بزرگ باشد ما قدرت حل آن را داریم، البته ادعا نمی‌کنیم همه مشکلات حل شده و مردم دیگر مشکل ندارند، اما به امید خدا و با حمایت و کمک مردم امیدواریم مشکلات را ریشه‌کن کنیم. دولت به مردم خود اعتماد دارد و مردم نیز به دولت اعتماد خواهند کرد و افتخار و حماسه بزرگی را در روز 29 اردیبهشت با حضورمردم و در صف‌های طولانی اخذ رای رقم خوهیم زد، تا یک بار دیگر اعلام کنیم اینجا سرزمین مردم‌سالاری دینی، سرزمین جمهوریت و سرزمین اسلامیت است.

کد خبر 300935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.