جایگاه عملیاتی سامانه اسکای گارد در لایه‌های پدافند هوایی کشور

سامانه اسکای گارد یکی از سامانه‌های پدافندی است که علیه جنگنده‌های متخاصم، بالگردها و انواع هواگردها به جز موشک‌های بالستیک کاربرد دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دفاع هوایی و ایجاد آسمانی امن همواره یکی از دغدغه‌های ارتش‌های دنیا بوده که به همین دلیل کشورهای مختلف برای مقابله با انواع هواگردهای متخاصم از جمله جنگنده‌ها، بالگردها و انواع سامانه‌های پهپادی سیستم‌های پدافندی را طراحی و ساخته و حتی در اختیار هم پیمانان خود قرار داده‌اند.

سامانه اسکای گارد یکی از این سامانه‌های پدافندی است که علیه جنگنده‌های متخاصم، بالگردها و انواع هواگردها به جز موشک‌های بالستیک کاربرد دارد.

این سامانه پدافندی که در ارتفاع پست قابلیت رهگیری و انهدام اهداف را دارا است توسط شرکت کانترورس سوئیس طراحی و ساخته شده است و در پدافند ساحلی نیز کاربرد دارد.
سامانه موشکی اسکای گارد از یک رادار چند منظوره که قابلیت شناسایی، کشف و رهگیری اهداف را به طور همزمان دارد، بهره می‌برد.

این رادار ترکیبی با بهره گیری از 2 آنتن مجزا و مجهز به سیستم پردازشگر پیشرفته قابلیت کنترل و مدیریت عملیاتی بیش از 3 لانچر موشک به انضمام دو قبضه توپ 40 میلیمتری را دارد.
این سامانه که به واسطه ابتکار، خلاقیت و بهینه سازی طراحی شده است در واقع نوع زمین پایه موشک هوا به هوای اسپارو است که متناسب با نیازمندی پدافندی تغییر راهبرد داده است.
رادار این سامانه به سیستم تشخیص دوست از دشمن مجهز بوده و از قابلیت جنگ الکترونیک در برخورد با پارازیت‌های الکترونیکی برخوردار است.

در این سامانه کشف، شناسایی و رهگیری اهداف از دو طریق راداری و تلویزیونی انجام و سیگنال مبنا جهت هماهنگی لانچر رادار از طریق رایانه بوجود می آید.

برد رادار سامانه ارتفاع متوسط اسکای گارد بیش از 20 کیلومتر عنوان شده و از سکوی پرتاب 4 فروند موشک که بر روی لانچر هر کدام یک آنتن مخصوص کنترل و هدایت نصب است بهره می‌برد که با اطلاعاتی که از طریق رادار دریافت می‌کند کنترل موشک را تا لحظه اصابت به هدف بر عهده دارد.

طول این موشک 3/65 متر، وزن آن 200 کیلوگرم و قطر آن 200 میلیمتر عنوان شده است.

این سامانه پدافندی در چرخه دفاعی ایران اسلامی قرار دارد و در دوران دفاع مقدس، در راستای ایجاد آسمانی امن در ارتفاع پست و متوسط مورد استفاده قرار گرفت.

کد خبر 300876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.