اصلاحات در صدد بازگشت کشور به دهه 50

«جناح تحول‌خواه دموکرات 3 دهه است که بر مدار اصلاح‌طلبی حول محور نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان ایجاد تحولاتی است که بتواند جمهوری اسلامی ایران و نظام ناشی از عدم سرکشی و مسئولیت‌های تعیین شده در چهارچوب هدف‌گذاری انقلاب اسلامی را به دهه 1350 هجری شمسی هدایت کند.»

مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایمنا، پیرامون مناظره انتخاباتی روز گذشته اظهار کرد: مناظره شب گذشته توانست تلاش جمهوری اسلامی ایران برای روند مردم‌سالاری دینی یا دموکراسی بومی شده در قالب انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارد.

وی افزود: اگرچه نقدهای بسیاری در روش اجرا و چگونگی مناظرات از جنبه‌های گوناگون دکور گرفته تا نحوه اجرا و بیان مطالب وارد است اما به‌طورکلی باید گفت مناظرات آرام آرام مردم را به سمت و سوی یک ادبیات سیاسی معطوف به گسترش اخلاق و انتقال ارزش‌ها و اصول ناشی از این حرکت سوق دهد.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بداخلاقی‌های سیاسی در دهه گذشته در مناظرات انتخاباتی وجود داشته افزود:این‌ بداخلاقی‌ها، هزینه‌هایی است که یک دموکراسی برای ایجاد فضای مطلوبتر باید بپردازد و نخبگان جامعه باید برآن باشند که با ایجاد یک ادبیات سیاسی فاخر از سوء رفتارها و کنش‌های مبتنی بر این ادبیات جلوگیری کنند و زمینه گسترش ادب و نزاکت را در حوزه انتخابات فراهم آورند.

وی با اشاره به حضور جریان‌های مختلف در مناظره انتخابات ریاست جمهوری اذعان کرد: به طور کلی مناظره دیروز، پیروزی یک ملت بود چرا که این ملت که هم‌اکنون در مخرج مشترک 2 دیدگاه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی قرار گرفته که به بیان عدم مسئولیت‌های موجود و فعالیت‌هایی که در جهت رفع عدم مسئولیت‌ها صورت می‌گیرد، می‌پردازد.

مطهرنیا با بیان اینکه جناح تحول‌خواه دموکرات 3 دهه است که بر مدار اصلاح‌طلبی حول محور نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان ایجاد تحولاتی است که بتواند جمهوری اسلامی ایران و نظام ناشی از عدم سرکشی و مسئولیت‌های تعیین شده در چهارچوب هدف‌گذاری انقلاب اسلامی را به دهه 1350 هجری شمسی هدایت کند افزود: در دو دهه گذشته محافظ‌کاران اقتدارگرا شامل نومحافظ‌کاران کیهانیسم، احمدی‌نژادیسم و پایداریسم نمونه هایی را ایجاد کردند که نقد وضع موجود را تا حدودی متهم به سیاه‌نمایی یا وابستگی به بیگانگان تلقی می‌کردند.

وی ادامه داد: امروز در آستانه انتخابات 96 بیش از جبهه مقابل(تحول خواهان دموکرات) جبهه محافظ‌کاران اقدارطلب و رادیکالیسم های اصولگرا تلاش می‌کنند وضع موجود را از نظر اقتصادی و اجتماعی بسیار نامطلوب ترسیم و تصویر کند و این تصویر را به دوره چهارساله دولت یازدهم نسبت دهند، این در حالی‌ است که آمار و ارقام از نظر علمی ریشه‌های چنین وضعیت نامطلوبی را در دوره‌های قبل جستجو می‌کند از این رو جامعه اکنون به مخرج مشترکی از دیدگاه‌ها رسیده است که در آن کسانی که تا دیروز بیان وضع نامطلوب را حرکتی وابسته به دشمنان خطاب می‌کردند امروز به دلیل فعالیت سیاسی دولت یازدهم تلاش می‌کنند از مطرح کردن مشکلات به کسب رای بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: گفت مناظره دیروز برای ملت ایران یک پیروزی است که خواهان حفظ اصول و ارزش‌های انقلابی خود و تحول در تحرکات موجود سیاسی ، اجتماعی و موارد دیگر هستند و این موضوع را می‌توان یک پیروزی برای تحول‌خواهان دموکرات تلقی کرد.

وی معتقد است: در مجموع در مناظره نخست انتخابات سال 1396 جبهه روحانی-جهانگیری توانست مبین یک جبهه تحول‌خواه دموکرات باشد و پیوستگی اعتدالیون و اصلاحات و اصولگرایان معتدل را نشان دهد.

مطهرنیا افزود: نماینده رقیب که به عنوان یک نماینده شاخص تلاش داشت زمینه‌های تصدیق خود به عنوان کاندیدای اصلی جناح روبرو را به نمایش بگذارد با پاسخ‌های ستاره درخشان این مناظره یعنی اسحاق جهانگیری زمینه روشن شدن بسیاری از مسائل را به‌ویژه برای نخبگان جامعه فراهم کرد.

وی با بیان اینکه نوع برخورد در این مناظره ناشی از یک جریان پوپولیسمی بود افزود: این جریان در دهه گذشته توسط مردم امتحان شده بود و با تکرار آن توانست خاطرات بسیار زیادی را دراذهان زنده کند و بصورت پژواک در افکار عمومی جامعه تاثیرگذار باشد.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: محمدباقر  قالیباف تلاش کرد خود را به عنوان کاندیدای برتر جناح اصولگرا نشان دهد و در رقابتی که بین او و 2 کاندیدای اصولگرای دیگر وجود داشت خود پیشی بگیرد.

وی در پایان یادآور شد: برد و باخت هنوز باقی است چراکه انتخابات در ایران معطوف به چهار روز آخر است براین اساس باید این نکته را فراموش نکرد که بازی تازه آغاز شده و هر 2 جناح باید تلاش کنند تا در یک انتخابات سالم زمینه بهره‌برداری بیشتر را فراهم کنند.

کد خبر 300853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.