انباشت لوازم‌خانگی خارجی قاچاق درانبارهای داخل/خطرتعطیلی کارخانه‌ها

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قاچاق لوازم خانگی سبب شده انبارها از کالای خارجی پر شود و ادامه این رویه باعث تعطیلی کارخانه‌های تولیدی می‌شود.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به انباشت کالاهای لوازم خانگی قاچاق در انبارهای داخلی، اظهار داشت: این رویه سبب شده برخی شرکت‌ها تعدادی از کارگران خود را اخراج کرده و نیروهایی را هم در نوبت اخراج گذاشته‌اند.

وی افزود: قاچاق لوازم خانگی از یک سو اشتغال را از بین می‌برد و ارز را از کشور خارج می‌کند و از سوی دیگر برای کشورهای دیگر رشد اقتصادی و رونق ایجاد کرده، اما در کشور خودمان همه این شاخص‌ها را کاهش خواهد داد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با تاکید بر اینکه کالایی که از طریق قاچاق وارد کشور می شود، مالیات و عوارض گمرکی نمی‌دهد که همه اینها ضربه به کشور است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که از تک محصولی بودن و اتکاء به نفت نجات پیدا کنیم که راه آن توسعه صادرات غیرنفتی و به حداقل رساندن واردات و اتکاء به تولیدات داخلی است.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه حرف آخر را زدند و فرمودند که "هرکجا کالای قاچاق دیدید، معدوم کنید. "این سخن یعنی اینکه مسئولان اعم از دولت، مجلس و سازمان های مربوطه باید به طور جدی با ورود کالای قاچاق مبارزه کنند و اجازه ندهند که کشور به واسطه این کالاها که کیفیت آنها اغلب از کالاهای داخلی نیز بسیار پائین‌تر است، دچار مشکل شود.

موسوی لارگانی اضافه کرد: همچنین در همین موضوع رهبر معظم انقلاب در بیانات خود درباره اقتصاد مقاومتی نیز تاکید کردند که دولت باید استفاده از کالای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود را بر خود حرام کند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مکانیزم‌های فعلی برخورد با کالای قاچاق و اینکه طبق قانون این وظیفه برعهده اصناف است یا سازمان تعزیرات حکومتی، تاکید کرد: تا جاییکه من اطلاع دارم در ارتباط با مبارزه با قاچاق، قانونا تعزیرات باید این موضوع را پیگیری کند.

وی بیان داشت: رسیدگی به اجحافی که با افزایش قیمت‌ها در حق مردم انجام می شود، از وظایف تعزیرات حکومتی است؛ اما یکی دیگر از وظایف آنها مبارزه با قاچاق کالاست البته اتاق اصناف نیز می‌تواند در این موضوع دخیل باشد، اما بدون شک چون بازرسان اصناف از بدنه خود آنهاست، شاید نتواند به طور کامل آن برخورد لازم را داشته باشد.

لزوم همراهی مردم برای رونق تولید و اشتغال در کشور

موسوی لارگانی همراهی مردم برای تحقق رونق تولید و اشتغال در کشور را ضروری دانست و گفت: برای رسیدن به این مهم لازم است تا همه مسئولان و مردم دست به دست یکدیگر دهند تا تولید و اشتغال با همکاری تمام نهادها محقق شود.

وی بیان داشت: شعار سال ۹۶، ‌ با جزئی‌ترین تغییرات نسبت به شعار سال گذشته انتخاب شده، زیرا بر اساس نامگذاری سال ۹۵، ‌ یکی از اقداماتی که باید مورد توجه قرار می‌گرفت، ‌ تولید و اشتغال در کشور بوده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد:‌ در همین زمینه باید دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند که این حمایت‌ها شامل حمایت‌های مالی نیز خواهد بود.

وی افزود:‌ تامین سرمایه در گردشی که تولیدکنندگان به آن نیاز دارند باید از طریق بانک‌ها محقق شود.

موسوی لارگانی با اشاره به لزوم جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاها ادامه داد: با توقف واردات کالاهایی که نمونه آن در داخل تولید می‌شود، ‌ می‌توان کمک بزرگی به فعالان اقتصادی کشور کرد.

به گفته این نماینده مجلس یکی دیگر از فعالیت‌هایی که دولت در این خصوص می‌تواند انجام دهد مبارزه جدی با قاچاق کالاست.

وی گفت: از آنجا که اینگونه فعالیت‌ها به عملکرد دولت باز می‌گردد بنابراین وظیفه سنگینی در خصوص تحقق شعار سال بر عهده دولت قرار دارد.

موسوی لارگانی تصریح کرد: ‌دولت نباید اجازه دهد تا کالایی که در کشور تولید می‌شود تنها به دلیل منفعت عده‌ای خاص وارد شود.

وی با اشاره به وظیفه مجلس برای دستیابی به تولید و اشتغال در سایه اقتصاد مقاومتی، ‌ گفت:‌ دولت باید قوانین دست و پاگیر را که مورد استفاده عده‌ای سودجو برای واردات بی رویه و فرارهای مالیاتی قرار می گیرد را بگیرد تا مسئولان توانایی برخورد مناسب با قاچاقچیان را داشته باشند.

موسوی لارگانی تاکید کرد:‌ علاوه بر این اگر نیاز است تا قانون جدیدی برای تسهیل امور ایجاد شود باید با فوریت به تصویب برسد.

به گفته وی وظیفه دیگر مجلس که کمتر جدی گرفته می‌شود، ‌نظارت بر اجرای قوانین در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: اگر دولت و مجلس به وظایف خود عمل کنند بازهم لازم است تا همت مردم در این زمینه همراه شود.

موسوی لارگانی افزود:‌ اگر مردم دلشان برای کشور می‌تپد باید به سراغ تولیدات داخلی بروند و مصرف کالاهای خارجی را به حداقل برسانند در غیر این صورت حتی اگر مجلس و دولت تمام کارهای لازم را هم انجام دهند شعار سال محقق نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:‌ اگر تولیدات داخلی خریدار نداشته باشد، ‌انبارها از اجناس ایرانی پر خواهد شد و توان تولیدکننده داخلی نیز به شدت کاهش می‌یابد.

کد خبر 300842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.