تعدیل ۲۳ هزار نیروی کاری در اصفهان طی یکسال گذشته/قاچاق کالااز مبادی قانونی

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طی یکسال اخیر طبق برآورد ما ۲۳ هزار نیروی کاری در استان اصفهان بیکار شده‌اند.

سید محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی در ایمنا با تاکید بر اینکه پدیده بیکاری در کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح، نبود تشخیص نیازهای جامعه است، اظهار داشت: سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی، عملکرد اقدام و عمل مطلوب نبوده و به همین دلیل مقام معظم رهبری شعار امسال را دوباره اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند.

وی پیرامون اینکه متاسفانه هر از چندگاهی شاهد تعطیلی کارخانه‌ها، واحدهای کوچک و صنعتی تولیدی و تعدیل نیرو در کشور و استان‌ها هستیم، افزود: طی ۴ سال اخیر توجه عمده مسوولان دولتی به مسایل خارجی معطوف شد و تصور می‌کردند با اجرای برجام قدرت‌های غربی یاری‌رسان هستند و هم بدهی‌های بلوک شده ایران آزاد می‌شود و هم تعامل بهتر در دادو ستد خواهند داشت که تحقق نیافت.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که نه تنها این اتفاقات رخ نداد بلکه تحریم‌ها افزایش یافت و پول‌ها بلوکه شد و در بانک‌ها و بازارهای بین المللی بزرگ با مشکل مواجه شدیم.

عدم پرداخت چندین ماهه حقوق کارگران

وی شرایط بخش کارگری را در کشور مطلوب ندانست و تصریح کرد: کارگران برخی از کارخانه‌ها چندین ماهه که حقوق نگرفته‌اند و راه حل آزمایش شده مشکلات داشتن تفکر انقلابی، بسیجی و ولایی است.

ابطحی در پاسخ به اینکه تعداد کارگران بیکار استان اصفهان به چه میزان رسیده است، گفت: اطلاع دقیق از آمار بیکاری کارگران استان را باید از اداره کار تامین اجتماعی درخواست کنید.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان صنعتی‌ترین استان در کشور است، اظهار داشت: طی سال‌های و روزهای اخیر کارخانه‌های پلی‌اکریل، کاشی نیلو، کاشی اصفهان، کارخانه قند کامیاب و انتخاب در اصفهان تعطیل شده‌اند و تاکنون ۲۳ هزار نیروی کاری در استان تعدیل شده‌اند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس پیرامون مشکلات بیمه بیکاری، بیمه قالیبافان، بیمه کارگران ساختمانی و مستمری از کارافتادگی جزئی، افزود: برای رفع این مسائل و ارتقا خدمات سازمان تأمین اجتماعی تعامل مستمر و مداوم این سازمان با مجلس شورای اسلامی ضروری است.

وی برقراری ارتباط صحیح بین مجلس شورای اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی را زمینه ساز خدمت رسانی مناسب به جامعه کارگری دانست و بیان داشت: باید با همدلی و مشارکت در راستای ارتقا و بهبود مستمر خدمات عظیم سازمان تأمین اجتماعی به قشر ضعیف جامعه گام برداریم و با تصمیم‌گیری بهینه بر اساس دیدگاه‌های کارشناسی و تخصصی به گونه‌ای عمل کنیم که خللی در منابع و مصارف سازمان ایجاد نشود.

ابطحی تاکید کرد: مسوولان باید با اقدامات اساسی حداقل کارخانه‌ها و اشتغال‌هایی که در گذشته ایجاد شده را حفظ کند تا شاهد تعطیلی کارخانه‌ها به ویژه کارخانه‌های مهم کشور نباشیم.

آمار دولتی‌ها نصف واقعیت تعدیل نیرو در اصفهان

وی با اشاره به تعدیل ۲۳ هزار نیروی کار در استان اصفهان تاکید کرد: متاسفانه دولتی‌ها معتقدند که آمار برآورد شده توسط ما، نصف این ارقام است و چنین آماری تعدیل نیروی در استان اصفهان وجود ندارد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس به رشد قیمت‌ها در سال جدید اشاره کرد و گفت: متاسفانه در زمانی که برخی سرگرم انتخابات و تبلیغات انتخاباتی هستند قیمت کالاها به ویژه مواد غذایی و خوراکی که نیاز اولیه مردم است روز به روز افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: حیف است که مردم ایران با رنج و سختی و با مشکلات دست و پنجه نرم کنند و مدیران کشور غرق در لذت‌های اشرافی بوده و اشرافی‌گری در جامعه حاکم باشد.

قاچاق آشکار کالا از مبادی قانونی

ابطحی واردات بی‌رویه، قاچاق کالا و عملکرد بانک‌ها را نیز از عمده‌ترین پدیده بیکاری در کشور قلمداد کرد و افزود: قاچاق کالا در کشور اکنون از شکل پنهان به آشکار و از مبادی قانونی اجرایی می‌شود.

وی بیان داشت: قاچاق تحت تاثیر سه عامل بار تعرفه، بیکاری و فساد در حکومت شکل می‌گیرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس ادامه داد: قاچاق کالا به صورت مستقیم با عواملی نظیر فساد، رشوه و پول شویی در ارتباط است.

وی گفت: قاچاقچیان همواره در تلاش هستند که سود خود را افزایش دهند، آنها غالبا به شکل پنهان اقداماتی را انجام دهند، اما امروز قاچاق کالا در کشور از مبادی قانونی به شکل آشکار و با سندسازی اجرایی می‌شود.

ابطحی خاطر نشان کرد: در سال ۹۲ قانونی تصویب شد که مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تسهیل و ضابطه‌مند کرد اما تاکنون چقدر این قانون عملیاتی شده است؟ موارد متعدد وجود دارد که مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شود، اما تا امروز اقدام جدی انجام نشده است.

کد خبر 300811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.